Μελέτη: Αιγυπτιακή μούμια 2.000 ετών πιθανότατα είχε καρκίνο

Αποκαλύπτοντας τη μοριακή υπογραφή του καρκίνου, η ερευνητική ομάδα ελπίζει ότι μπορεί να τον συγκρίνει με τους σύγχρονους καρκίνους για να επεκτείνει τις μελέτες εξέλιξης του καρκίνου AP Photo/Amr Nabil

Καρκινικά κύτταρα σε αιγυπτιακή μούμια 2.000 ετών εντόπισαν Πολωνοί επιστήμονες, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι το εύρημα μπορεί να αναβαθμίσει τη σύγχρονη ιατρική.

Ανάλυση στα υπολείμματα της μούμιας έδειξαν ότι ενδεχομένως έπασχε από καρκίνο του ρινοφάρυγγα, σύμφωνα με την πολωνική μελέτη που δημοσιεύθηκε την περασμένη Πέμπτη.

Η μούμια, που εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο της Βαρσοβίας, ελέγχθηκε από ερευνητές του πανεπιστημίου της πόλης ως μέρος του Warsaw Mummy Project, κατά το οποίο παλαιοντολόγοι, αρχαιολόγοι και βιο-αρχαιολόγοι ενώνουν τις δυνάμεις τους για εξετάσουν ενδελεχώς και να ανακαλύψουν περισσότερα για τις μούμιες ανθρώπων και ζώων από την αρχαία Αίγυπτο.

Η συγκεκριμένη γυναίκα θεωρείται ότι πέθανε σε σχετικά νεαρή ηλικία.

Ο καθηγητής Ραφάλ Στεκ, από το Τμήμα Ογκολογίας του πανεπιστημίου, εκτίμησε ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η γυναίκα να πέθανε από καρκίνο λόγω του νεαρού της ηλικίας της και της έλλειψης άλλων πιθανών αιτιών θανάτου στον οργανισμό της.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η εύρεση καρκινικών κυττάρων σε υπολείμματα από την αρχαία Αίγυπτο είναι συχνή, με αρκετές γνωστές, επιβεβαιωμένες περιπτώσεις καρκίνου του ρινοφάρυγγα στα αρχαιολογικά αρχεία.

Η γυναίκα που πέθανε τόσα χρόνια πριν, ενδέχεται να είχε κακοήθη όγκο, αν και οι ερευνητές δεν μπορούν να το προσδιορίσουν με 100% βεβαιότητα, παραδέχτηκε ο Stec, προσθέτοντας ότι η οριστική διάγνωση είναι δυνατή μόνο μετά από ιστοπαθολογική εξέταση.

Ευρήματα που ίσως βοηθήσουν

Η ανάλυση της ασθένειας της μούμιας μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη σύγχρονη ιατρική, σημείωσαν οι ερευνητές.

Αποκαλύπτοντας τη μοριακή υπογραφή του καρκίνου, η ερευνητική ομάδα μπορεί να τον συγκρίνει με τους σύγχρονους καρκίνους για να εξετάσει και να επεκτείνει τις μελέτες εξέλιξης του καρκίνου.

Η έρευνα μπορεί ενδεχομένως να βοηθήσει στην επίτευξη μιας σημαντικής ανακάλυψης στη διάγνωση και τη θεραπεία του καρκίνου.