Ανακάλυψαν τα γονίδια της μάθησης

EPA

Η ανακάλυψη μίας γονιδιακής αλληλουχίας που προβλέπει τον χρόνο που θα περάσει κάποιος στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο, θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για την εξατομικευμένη διδασκαλία.

Στην έρευνα μετείχαν περισσότεροι από 250 επιστήμονες, οι οποίοι ανακάλυψαν 74 γενετικές παραλλαγές που διαμορφώνουν τον αριθμό των ετών όπου οι άνθρωποι περνούν στο σχολείο και το πανεπιστήμιο, με τις περισσότερες από τις παραλλαγές να εμπλέκονται στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της κύησης.

Η έρευνα δεν σημαίνει ότι οι επιστήμονες μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν γονίδια για να προβλέψουν πόσο καιρό ένα άτομο θα παραμείνει στην εκπαίδευση. Αλλά ο συμπεριφορικός γενετιστής Ρόμπερτ Πλόμιν (Robert Plomin), ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε ότι η έρευνα είχε φθάσει σε ένα "σημείο καμπής", όπου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν δοκιμές για τον προσδιορισμό συγκεκριμένων πλεονεκτημάτων και αδυναμιών των ανθρώπων.

Τα γονίδια που εντοπίστηκαν στην τελευταία μελέτη φαίνεται να λειτουργούν μέσω της επίδρασής τους στις γνωστικές ικανότητες και τις πτυχές της προσωπικότητας του ανθρώπου, όπως η πνευματική περιέργεια και η επιμονή ενός ατόμου. Η σημασία του κάθε συγκεκριμένου χαρακτηριστικού δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθεί.

Ο Ντάνιελ Μπέντζαμιν(Daniel Benjamin), ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, δήλωσε ότι τα ευρήματα που ανακοινώθηκαν στο περιοδικό Nature, προσφέρουν νέες γνώσεις σχετικά με τη βιολογία του ανθρώπινου εγκεφάλου, καθώς επίσης ρίχνουν φως στις συνθήκες της ψυχικής υγείας

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι 74 γενετικές παραλλαγές που χαρτογράφησαν, αποτελούν ένα μέρος των παραγόντων σχετικά με τον χρόνο που επενδύουν οι άνθρωποι στην εκπαίδευση. Η γενετική αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 20% της διακύμανσης καθώς το οικογενειακό υπόβαθρο, η ανατροφή και άλλοι κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες ευθύνονται για το υπόλοιπο 80%, αναφέρει το δημοσίευμα του Guardian.

Η διεθνής ομάδα ταξινόμησε τα γονιδιώματα σχεδόν 300.000 Ευρωπαίων σε 15 χώρες για να μελετήσει τα γονίδια που σχετίζονται με τον χρόνο που δαπανάται στον τομέα της εκπαίδευσης. Αφού βρέθηκαν οι 74 παραλλαγές, οι επιστήμονες τα επαλήθευσαν με 110.000 δείγματα DNA που υπάρχουν στην Βιοτράπεζα του Ηνωμένου Βασιλείου. Όταν οι ερευνητές ανέλυσαν τα αποτελέσματα και από τις δύο ομάδες, εντόπισαν 162 γενετικές παραλλαγές που συνδέονται με τα χρόνια που περνά κανείς στην εκπαίδευση.

Με μεγαλύτερες μελέτες ο Μπέντζαμιν είπε ότι, οι πολύγονιδιακές βαθμολογίες θα βελτιωθούν ως προς την ακρίβεια και θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν τη διδασκαλία. Οι ερευνητές θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα πολυγονιδιακά αποτελέσματα για να ληφθούν υπόψη οι διαφορετικές γενετικές ικανότητες και πόσο αποτελεσματικές είναι αυτές στην αξιολόγηση της προσχολικής εκπαίδευσης.

«Μέσα στα επόμενα χρόνια, πιστεύω ότι η πιο σημαντική συνέπεια αυτής της μελέτης θα είναι ότι θα επιτρέψει στους κοινωνικούς επιστήμονες να αφαιρέσουν τους γενετικούς παράγοντες ώστε να βελτιωθούν οι σχολικές επιδόσεις των μαθητών», δήλωσε ο Μπέντζαμιν.

Ωστόσο, ο Πλόμιν, πιστεύει ότι οι βαθμολογίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ώστε να εξατομικευθεί περισσότερο η εκπαίδευση. Δεν ανταποκρίνονται όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο στις διδακτικές πρακτικές και το γενετικό σκορ του κάθε ατόμου θα μπορούσε να βοηθήσει να βρει που ωφελείται ο καθένας και εκείνων που αποδίδουν καλύτερα με διαφορετικές προσεγγίσεις.