ΚΟΣΜΟΣ

Egyptair: Στα μαύρα κουτιά οι απαντήσεις

Egyptair: Στα μαύρα κουτιά οι απαντήσεις

Στον εντοπισμό των μαύρων κουτιών που θα δώσουν σαφείς απαντήσεις για τα αίτια της πτώσης του Airbus της EgyptAir εστιάζονται οι έρευνες των αρχών από την Αίγυπτο, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της πτώσης του αεροσκάφους.

Μέχρι τώρα εξετάζονται όλα τα σενάρια για το τι έγινε τις κρίσιμες στιγμές, όμως μόνο τα μαύρα κουτιά θα μπορέσουν να παρέχουν στοιχεία που θα επιβεβαιώνουν το τι έγινε. Την ίδια ώρα, παρατηρείται σιγή ασυρμάτου από τις αρχές για το αν έχει εντοπιστεί το σήμα που εκπέμπουν οι εν λόγω συσκευές. Τα συντρίμμια έχουν εντοπιστεί, το εύρος των αναζητήσεων έχει περιοριστεί, εντούτοις δεν παρέχεται καμία επίσημη ενημέρωση για το αν "ακούγεται" το σήμα που στέλνουν συνεχώς τα μαύρα κουτιά.

Τι είναι τα μαύρα κουτιά

Το μαύρο κουτί είναι μία άκρως ανθεκτική συσκευή καταγραφής. Σε αυτό καταγράφονται όλα τα σημαντικά δεδομένα πτήσης αλλά και οι συνομιλίες των κυβερνητών στο πιλοτήριο, οι αυτόματες ανακοινώσεις, η ασύρματη επικοινωνία, οι συνομιλίες με τα μέλη του πληρώματος και οι ανακοινώσεις προς τους επιβάτες. Καταγράφονται επίσης θόρυβοι των διακοπτών αλλά και των κινητήρων του αεροσκάφους. Σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές κάθε αεροσκάφος πρέπει να φέρει δύο συνδυαστικές συσκευές. Εκπέμπουν ένα σήμα εντοπισμού για περίπου ένα μήνα.

Το μαύρο κουτί είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μην υφίσταται ζημιές σε περίπτωση συντριβής. Στα σχετικά τεστ καταλληλότητας θα πρέπει να είναι ικανό να αντέξει την πρόσκρουση σε τσιμεντένιο τοίχο με ταχύτητα 750 χλμ/ώρα, στατικό βάρος 2,25 τόνων για τουλάχιστον πέντε λεπτά, θερμότητα 1.100 βαθμών Κελσίου για μία ώρα και υδροστατική πίεση σε βάθος 6.000 μέτρων. Όταν έρχεται σε επαφή με το νερό της θάλασσας εκπέμπει σήμα εντοπισμού σε ακτίνα περίπου δύο χιλιομέτρων.

Τα δεδομένα βοηθούν τους ειδικούς να εξακριβώσουν την αιτία ενός δυστυχήματος ή μιας σοβαρής βλάβης. Ωστόσο, η πλήρης ανασύνθεση των γεγονότων μιας πτήσης είναι αδύνατη.

Οι έρευνες των γαλλικών αρχών για τρομοκρατία

Παράλληλα οι γαλλικές αρχές ερευνούν εξονυχιστικά το αεροδρόμιο του Παρισιού από το οποίο απογειώθηκε το αεροσκάφος ψάχνοντας τυχόν στοιχεία που να συνδέονται με τρομοκρατική ενέργεια.

Οι έρευνες περιλαμβάνουν έλεγχο σε πρόσωπα που έχουν πρόσβαση σε αεροσκάφη κι εξονυχιστική εξέταση του υλικού που έχουν καταγράψει οι κάμερες κλειστού κυκλώματος στο αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκολ του Παρισιού, όπου εφαρμόζονται ήδη αυστηρά μέτρα ασφαλείας μετά τις επιθέσεις του 2015, προκειμένου να εντοπίσουν εργαζόμενους που ενδεχομένως έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί.

400 ανησυχητικές περιπτώσεις

Μετά τις επιθέσεις των τζιχαντιστών τον περασμένο χρόνο στο Παρίσι, οι αρχές αποφάσισαν να περάσουν από το μικροσκόπιο τις 86.000 άδειες πρόσβασης στην «απαγορευμένη», όπως αποκαλείται, ζώνη του αερολιμένα Ρουασί Σαρλ ντε Γκολ.

Συνολικά, το διάστημα μεταξύ του Ιανουαρίου του 2015 και του Απριλίου του 2016, σε περισσότερους από 600 ανθρώπους οι άδειες πρόσβασης έχουν ανακληθεί ή δεν τους έχουν χορηγηθεί ή δεν έχουν ανανεωθεί. Μεταξύ αυτών, οι 85 θεωρούνται ύποπτοι για ριζοσπαστικοποίηση, σύμφωνα με τις γαλλικές αρχές.

Παρά το γεγονός αυτό, καταμετρώνται ακόμη «400 ανησυχητικές περιπτώσεις ριζοσπαστικοποίησης» επιβεβαιώνει μια πηγή ενήμερη για την υπόθεση.

Με στόχο να τους αναγνωρίσουν, οι αρχές ερευνούν και την παραμικρή λεπτομέρεια: την άρνηση, για παράδειγμα, από έναν εργαζόμενο γένους αρσενικού να απευθύνεται σε μια γυναίκα ή να λαμβάνει οδηγίες από μια γυναίκα επαρκεί προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο να του ανακληθεί η άδεια εισόδου του.

Από την Πέμπτη, το προσωπικό εδάφους που είχε την ευκαιρία να προσεγγίσει το αεροσκάφος της αιγυπτιακής εταιρείας που βυθίστηκε στη Μεσόγειο τη νύχτα της Τετάρτης, δίνει κατάθεση στους ερευνητές.

Προς το παρόν κανένα σενάριο δεν θεωρείται πιθανότερο σε σχέση με άλλα, σύμφωνα με τους ίδιους.

Η αστυνομία των αεροπορικών μεταφορών (GTA), η αστυνομία των συνόρων (PAF) και οι υπηρεσίες πληροφόρησης εργάζονται πυρετωδώς για να συνθέσουν το παζλ των γεγονότων που προηγήθηκαν της επιβίβασης του πληρώματος και των επιβατών στο Airbus A320 της EgyptAir στο Ρουασί.

Το αεροσκάφος έφθασε από το Κάιρο στις 19.55 ώρα Γκρίνουιτς την Τετάρτη, απογειώθηκε εκ νέου έπειτα από σχεδόν μια ώρα, λίγο μετά τις 21.00 GMT, πολύ σύντομα.

Επιβάτες, μέλη του πληρώματος, προσωπικό για τη συντήρηση και τον ανεφοδιασμό του αεροπλάνου, αχθοφόροι: στόχος είναι να αναγνωριστούν όλα τα πρόσωπα που είχαν πρόσβαση στο αεροσκάφος με τη βοήθεια κυρίως των βίντεο από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος.

Σύμφωνα πάντως με μια πηγή που πρόσκειται στην έρευνα, «κανένα κενό ή ύποπτο πρόσωπο» δεν έχουν εντοπιστεί προς το παρόν.

Με μια πρώτη ματιά, τα μέτρα ασφαλείας στο Ρουασί «εφαρμόστηκαν σωστά» δήλωσε μια άλλη πηγή προσκείμενη στην υπόθεση στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, «το σενάριο μιας τρομοκρατικής ενέργειας δεν έχει αποκλειστεί, όμως μάλλον με τη μορφή μιας ανθρώπινης ενέργειας, παρά ενός εκρηκτικού μηχανισμού».

Η έρευνα είναι ακόμα πιο περίπλοκη εξαιτίας του γεγονότος ότι πριν από την απογείωσή του από το Παρίσι, το αεροσκάφος πέρασε από την Αίγυπτο, την Ερυθραία και την Τυνησία.

Ο κατάλογος των επιβατών στο μικροσκόπιο

Ο κατάλογος των επιβατών επίσης έχει μπει στο μικροσκόπιο των αρχών. «Είναι πολύ νωρίς να πούμε εάν υπήρξε ή όχι ένα προφίλ που προβληματίζει... κάτι που δεν σημαίνει (ωστόσο) ότι δεν υπάρχουν υποψίες» τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια πηγή προσκείμενη στην έρευνα.

Σύμφωνα με μια πηγή στον αερολιμένα, κανένα εμπόρευμα δεν φορτώθηκε στο Ρουασί. Και οι αποσκευές στον χώρο αποθήκευσης και στον θάλαμο των επιβατών «εξετάστηκαν και πέρασαν από ελέγχους σε ποσοστό 100%».
Το σενάριο της τοποθέτησης ενός εκρηκτικού μηχανισμού στο Ρουασί μοιάζει επομένως «εξαιρετικά απίθανο».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ