ΚΟΣΜΟΣ

Η γέφυρα των 24 χλμ και των 6,3 δισ. και το σχέδιο της Κίνας πίσω από αυτή

Η γέφυρα των 24 χλμ και των 6,3 δισ. και το σχέδιο της Κίνας πίσω από αυτή
Η Γέφυρα Shenzhen-Zhongshan θα έχει μήκος 24 χιλιομέτρων και 8 λωρίδες κυκλοφορίας CHEN JIMIN/CHINA NEWS SERVICE/VCG VIA GETTY IMAGES

Ακόμη και σε μια χώρα γνωστή για τις γιγάντιες υποδομές της που σπάνε κάθε ρεκόρ, το συγκεκριμένο έργο προκαλεί τραβάει την προσοχή.

Με μήκος 24 χιλιομέτρων, 8 λωρίδες κυκλοφορίας, τεχνητά νησιά, υποθαλάσσιο τούνελ και κόστος 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ, η Γέφυρα Shenzhen-Zhongshan στην Κίνα είναι αν μη τι άλλο ένα φιλόδοξο έργο.

Πρόσφατα στις εργασίες κατασκευής της σημειώθηκε ένα νέο παγκόσμιο ρεκόρ, καθώς μέσα σε μία μέρα ασφαλτοστρώθηκαν περισσότερα από 22.600 τ.μ., έκταση που αντιστοιχεί σε 50 γήπεδα μπάσκετ.

Η Γέφυρα Shenzhen-Zhongshan θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2024, ύστερα από 8 χρόνια εργασιών QIU XINSHENG/VCG VIA GETTY IMAGES

Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, αυτή δεν είναι η μεγαλύτερη θαλάσσια γέφυρα του κόσμου. Η συγκεκριμένη τιμή ανήκει στη γειτονική Γέφυρα Hong Kong-Zhuhai-Macao των 55 χιλιομέτρων, η οποία απέχει μόλις 32 χιλιόμετρα.

Για κάποιους παρατηρητές, η κατασκευή αυτών των γιγάντιων γεφυρών σε τόσο κοντινή απόσταση μεταξύ τους φανερώνει τόσο τις αυξανόμενες φιλοδοξίες της Κίνας στην παγκόσμια σκηνή, όσο και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην υλοποίησή τους.

Όταν η Γέφυρα Shenzhen-Zhongshan δοθεί στην κυκλοφορία το 2024, ύστερα από 8 χρόνια εργασιών, θα αποτελέσει, μαζί με τη γειτονική της γέφυρα, βασικό άξονα του σχεδίου της Κίνας για την εξέλιξη της Ευρύτερης Περιοχής του Κόλπου, μίας από τις μεγαλύτερες και πιο πολυπληθείς αστικές περιοχές του πλανήτη, σε έναν οικονομικό και τεχνολογικό κόμβο αντίστοιχο του Σαν Φρανσίσκο, της Νέας Υόρκης ή του Τόκιο.

Η Ευρύτερη Περιοχή του Κόλπου απλώνεται σε 56.460 τετραγωνικά χιλιόμετρα, φιλοξενεί 68 εκατομμύρια κόσμου και περιλαμβάνει 11 πόλεις: το Χονγκ Κονγκ, το Μακάο και 9 ακόμη, ανάμεσά τους και η Shenzhen των 12 εκατομμυρίων κατοίκων, που αποκαλείται «κινεζική Silicon Valley» χάρη στην παρουσία εταιρειών όπως η DJI που κατασκευάζει drones και ο κολοσσός των social media Tencent.

Το Πεκίνο ελπίζει ότι οι δύο γέφυρες θα φέρουν πιο κοντά τις πόλεις αυτής της τεράστιας περιοχής. Η απόσταση ανάμεσα στη Zhongshan και το Διεθνές Αεροδρόμιο Bao’an της Shenzhen – το τρίτο σημαντικότερο της Κίνας – θα μειωθεί από τις 2 ώρες (με τους τωρινούς δρόμους) στα 20 λεπτά.

Ο πολιτικός σκοπός του σχεδίου

Ωστόσο πολλοί παρατηρητές θεωρούν ότι οι γέφυρες εξυπηρετούν κι έναν άλλο, πολιτικό σκοπό, καθώς ενώνουν ανόμοιες περιοχές – το Χονγκ Κονγκ είναι πρώην βρετανική αποικία, το Μακάο πρώην πορτογαλική – σε μια ενιαία κινεζική ταυτότητα. Ένα έργο ακόμη πιο φιλόδοξο και από την κατασκευή των γεφυρών.

Η Ευρύτερη Περιοχή του Κόλπου περιλαμβάνει τρία σύνορα: την κινεζική κυρίως χώρα και τις ημιαυτόνομες Ειδικές Διοικητικές Περιοχές Χονγκ Κονγκ και Μακάο που έχουν διαφορετικά νομικά συστήματα και νομίσματα. Οι κάτοικοί τους έχουν τρία διαφορετικά διαβατήρια και ταυτότητες, μιλούν δύο διαφορετικές κινεζικές διαλέκτους (καντονέζικα και μανταρινέζικα), ενώ οδηγούν ακόμα και σε διαφορετικές πλευρές του δρόμου.

Η Γέφυρα Hong Kong-Zhuhai-Macao είναι η μεγαλύτερη θαλάσσια γέφυρα στον κόσμο, με μήκος 55 χιλιόμετραAP PHOTO/VINCENT YU

Όλα τα παραπάνω είναι εμπόδια που δεν μπορούν να ξεπεραστούν εύκολα. Έγιναν μάλιστα φανερά με τη λειτουργία της Γέφυρας Hong Kong-Zhuhai-Macao το 2018. Έναν χρόνο μετά, δεν είχε καταφέρει να καταγράψει μεγάλη κίνηση, με μόλις 4.000 διαδρομές ανά ημέρα (συγκριτικά, η Σήραγγα της Μάγχης στην Ευρώπη κατέγραψε πάνω από 8.000 οχήματα ανά ημέρα φέτος τον Μάρτιο).

Ρόλο σε αυτό παίζει και το γεγονός ότι οι ταξιδιώτες χρειάζονται βίζα και άδεια οχήματος για να ταξιδέψουν μεταξύ των τριών περιοχών. Επιπλέον, γρήγορα φέρι ήδη τις ενώνουν καθημερινά, με τα λιμάνια τους να είναι πιο εύκολα προσβάσιμα από τα σημεία εισόδου των γεφυρών.

Οι πολέμιοι της γέφυρας τη θεωρούν μέσο επιβολής κινεζικού ελέγχου στο Χονγκ Κόνγκ, στο οποίο έγιναν μεγάλες διαδηλώσεις υπέρ της δημοκρατίας το 2014 και το 2019.

«Θα υπάρξουν μποτιλιαρίσματα»

Οι γέφυρες έχουν, πάντως, και οπαδούς. Όπως ο Xiao Geng, διευθυντής του Ινστιτούτου Πολιτικής και Πρακτικής στο παράρτημα του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ στη Shenzhen, ο οποίος πιστεύει ότι η Γέφυρα Shenzhen-Zhongshan θα αναβαθμίσει τις δύο περιοχές.

«Η δυτική πλευρά της ακτής δεν είναι τόσο αναπτυγμένη όσο η ανατολική, και υπάρχει τεράστια διαφορά στις τιμές των ακινήτων», σημειώνει ο Xiao.

Επιπλέον, η νέα γέφυρα δεν θα έχει τα προβλήματα της προηγούμενης, καθώς ενώνει δύο πόλεις που βρίσκονται υπό το ίδιο καθεστώς. «Μην ανησυχείτε, θα υπάρξουν μποτιλιαρίσματα», λέει χαρακτηριστικά.

Με πληροφορίες από This 15-mile, $6.7B bridge is a symbol of China’s ambitions, and its problems by Chris Lau, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ