Βρετανία: Επιστήμονες δημιούργησαν μύγες που αναπαράγονται με παρθενογένεση

Παρθενογένεση σε θηλυκές μύγες μόνο με «τροποποίηση τριών γονιδίων» ανακοίνωσαν ερευνητές του Κέμπριτζ. Είναι η πρώτη φορά που επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο με γενετική τροποποίηση ζώων στο εργαστήριο.

Η εξαετής αυτή έρευνα μπορεί να φέρει τους επιστήμονες ένα μικρό βήμα πιο κοντά στην κατανόηση του πώς θα μπορούσε να συμβεί στους ανθρώπους, έγραψε η Daily Mail.

Η νέα μελέτη παρήγαγε τελικά δύο γενιές από μύγες που γεννήθηκαν χωρίς πατέρα, κάτι που δεν κατέστη εφικτό σε ανάλογο πείραμα με ποντίκια.

Η Δρ Alexis Sperling επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης δηλώνει ότι «οι άνθρωποι γοητεύονται από την παρθενογένεση κυρίως λόγω της ιστορίας του Ιησού».

Ο Δρ Herman Wijnen, αναπληρωτής καθηγητής βιολογικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, είπε: «Τα γονίδια που τροποποιήθηκαν στη μύγα είναι κοινά με τους ανθρώπους, αλλά υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές μεταξύ της πρώιμης ανάπτυξης στις μύγες και στους ανθρώπους».

Η νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Current Biology, εξέτασε 44 γονίδια που θα μπορούσαν να παίξουν ρόλο παρθενογένεσης στις μύγες της Χαβάης και της Βραζιλίας. Κατάφεραν να απομονώσουν τρία σημαντικά γονίδια και να τα τροποποιήσουν εξαναγκάζοντας τις μύγες σε γεννήσεις.

Η διαδικασία

Η προσέγγιση έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για την επεξεργασία του γονιδίου HBB που είναι υπεύθυνο για την πάθηση που ονομάζεται β-θαλασσαιμία, με στόχο να κοπεί το DNA σε μια ακριβή θέση, επιτρέποντας την αφαίρεση μικρών τμημάτων ενός γονιδίου. Ετσι, οι επιστήμονες μπορούν να στοχεύσουν ένζυμο σε συγκεκριμένες περιοχές του DNA και να απενεργοποιούν γονίδια αναγκάζοντας τον κυτταρικό μηχανισμό να επιδιορθώνει.

Αρχικά οι ερευνητές παρενέβησαν ώστε οι μύγες να έχουν ένα λιγότερο αντίγραφο του γονιδίου που ονομάζεται Desat2.

Στη συνέχεια, πρόσθεσαν γενετικά δύο επιπλέον αντίγραφα ενός γονιδίου που ελέγχει μια πρωτεΐνη που ονομάζεται Polo, η οποία φαίνεται να παίζει ρόλο σπέρματος. Τελικά οι μύγες έλαβαν ένα επιπλέον αντίγραφο ενός γονιδίου που ονομάζεται Myc, το οποίο πιθανώς επιταχύνει την κυτταρική διαίρεση.

Ορισμένα είδη ζώων αναπαράγονται με παρθενογένεση, όχι όμως τα θηλαστικά. Τέτοιου είδους αναπαραγωγή έχει παρατηρηθεί σε πουλιά ή σε ερπετά – ένα παράδειγμα είναι ο δράκος του Κόμοντο, η μεγαλύτερη σαύρα στον κόσμο.