Μια λίγο μικρότερη «Γη» που είναι δυνητικά κατοικήσιμη εντόπισαν επιστήμονες

Καλλιτεχνική απεικόνιση του Gliese 12b (αριστερά) σε τροχιά γύρω από τον Gliese 12, έναν ψυχρό ερυθρό νάνο που έχει περίπου το ένα τέταρτο του μεγέθους του Ήλιου

NASA / JPL-Caltech / R. Hurt

Έναν δυνητικά κατοικήσιμο πλανήτη σε μέγεθος Γης, που βρίσκεται σε απόσταση μόλις 40 ετών φωτός, ανακάλυψε διεθνής ομάδα επιστημόνων.

Ο Gliese 12b έχει το μέγεθος της Γης ή λίγο μικρότερο, όπως η Αφροδίτη. Και η θερμοκρασία της επιφάνειάς του εκτιμάται στους 42 βαθμούς Κελσίου.

Η 12ήμερη τροχιά του είναι γύρω από τον Gliese 12, έναν ψυχρό ερυθρό νάνο στον αστερισμό των Ιχθύων. Ο Gliese 12 έχει περίπου το ένα τέταρτο του μεγέθους του Ήλιου, με περίπου το 60% της θερμοκρασίας της επιφάνειάς του.

Ο Shishir Dholakia, υποψήφιος διδάκτωρ αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Νότιου Κούινσλαντ στην Αυστραλία και μέλος της επιστημονικής ομάδας που δημοσίευσε την ανακάλυψη στο περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, δήλωσε στον Guardian:

«O Gliese 12b θα μπορούσε να έχει τη σωστή θερμοκρασία για να συγκεντρωθεί υγρό νερό στην επιφάνειά του. Αυτό είναι σημαντικό γιατί πιστεύουμε ότι οι πλανήτες είναι δυνητικά κατοικήσιμοι αν μπορούν να έχουν υγρό νερό πάνω τους. Θα μπορούσε να είναι ένας καλός υποψήφιος».

Η ομάδα συνεργάστηκε με τη NASA για την επιβεβαίωση του νέου πλανήτη. «Βρίσκεται μόλις 40 έτη φωτός μακριά, και αυτό μπορεί να μη σημαίνει ότι μπορούμε να φτάσουμε σε αυτόν κάποια στιγμή στο εγγύς μέλλον, αλλά σημαίνει ότι μπορούμε να στρέψουμε τα μεγαλύτερα διαστημικά τηλεσκόπια του κόσμου πάνω του και να κατανοήσουμε πώς μπορεί να είναι η ατμόσφαιρά του», δήλωσε ο Dholakia.

Η NASA, που χρησιμοποιεί έναν δορυφόρο έρευνας διερχόμενων εξωπλανητών - τον TESS - για να παρατηρεί τις αλλαγές στη φωτεινότητα δεκάδων χιλιάδων άστρων, δήλωσε ότι ο Gliese 12b είναι ένας καλός υποψήφιος για περαιτέρω μελέτη με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb.

Μεταξύ Γης και Αφροδίτης

«Η Γη και η Αφροδίτη είναι κλασικά παραδείγματα για το πώς μια ατμόσφαιρα μπορεί να αλλάξει την επιφάνεια ενός πλανήτη. Έτσι, η Γη είναι αυτό το καταφύγιο για τη ζωή όπως την ξέρουμε και η Αφροδίτη είναι αρκετά καυτή ώστε να λιώνει ο μόλυβδος στην επιφάνειά της», δήλωσε ο Dholakia.

«Και η διαφορά μεταξύ αυτών των δύο πλανητών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η Αφροδίτη έχει μια πολύ εχθρική ατμόσφαιρα. Έτσι πιστεύουμε ότι αυτός ο πλανήτης, ο οποίος βρίσκεται ακριβώς ανάμεσα στη Γη και την Αφροδίτη όσον αφορά την ποσότητα του φωτός που δέχεται από τον ήλιο του, θα μπορούσε στην πραγματικότητα να γεφυρώσει το χάσμα... και να μας βοηθήσει να καταλάβουμε γιατί η Αφροδίτη και η Γη αποδείχθηκαν τόσο διαφορετικές».

Ο μυστηριώδης «Πλανήτης 9»

Ένας διακεκριμένος αστρονόμος των ΗΠΑ δηλώνει ότι είναι βέβαιος ότι υπάρχει ένας νέος πλανήτης που παραμονεύει ακόμα πιο κοντά στο σπίτι μας από τον Gliese 12b. Το ABC ανέφερε την Παρασκευή (24/5) ότι o καθηγητής πλανητικής αστρονομίας του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, Michael Brown, δήλωσε βέβαιος ότι στο ηλιακό μας σύστημα υπάρχει ο άγνωστος «Πλανήτης 9».

Εδώ και χρόνια, οι περίεργες τροχιές διαφόρων αντικειμένων γύρω από τον Ποσειδώνα υποδεικνύουν τη βαρυτική έλξη ενός άλλου πλανήτη – αλλά κανείς δεν έχει καταφέρει να τον βρει.

Σε μια νέα μελέτη ο Brown και η ομάδα του έκαναν προσομοιώσεις και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η πιθανότητα να μην υπάρχει ο Πλανήτης 9 εκεί έξω είναι μία στο εκατομμύριο.