ΚΟΣΜΟΣ

Αεροπορική τραγωδία στην Ινδία: Γιατί οι καταγραφές από τα μαύρα κουτιά «βαθαίνουν» το μυστήριο

Αεροπορική τραγωδία στην Ινδία: Γιατί οι καταγραφές από τα μαύρα κουτιά «βαθαίνουν» το μυστήριο

Συντρίμμια του αεροπλάνου της Air India πάνω σε κτήριο

AP Photo/Ajit Solanki

Βαθαίνει το μυστήριο για τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους της Air India με τους 260 νεκρούς ύστερα από την αποκάλυψη ότι το  προκαταρκτικό πόρισμα των Ινδικών Αρχών διαπιστώνει διακοπή της τροφοδοσίας καυσίμων στους κινητήρες με αποτέλεσμα να προκληθεί ολική απώλεια ισχύος.  

Σύμφωνα με το πόρισμα που ήρθε το φως της δημοσιότητας, οι διακόπτες που ρύθμιζαν την τροφοδοσία με καύσιμα των δυο κινητήρων του Boeing 787 της εταιρείας Air India το οποίο συνετρίβη δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του τη 12η Ιουνίου, είχαν γυριστεί στη θέση «διακοπή» («cutoff»).

Στο ηχητικό που έχουν στα χέρια τους οι Αρχές από το πιλοτήριο ο ένας πιλότος ρωτάει τον άλλον γιατί «έκανε την διακοπή», με τον δεύτερο να απαντά ότι δεν την έκανε. Η ηχογράφηση δεν διευκρινίζει ποιος είπε τι. Κατά τη στιγμή της απογείωσης, ο συγκυβερνήτης πετούσε το αεροσκάφος ενώ ο κυβερνήτης παρακολουθούσε.

Οι διακόπτες επέστρεψαν στην κανονική τους θέση πτήσης μετά από λίγα δευτερόπεπτα, ενεργοποιώντας την αυτόματη επανέναρξη του κινητήρα. Κατά τη στιγμή της συντριβής, ο ένας κινητήρας ανακτούσε ώθηση ενώ ο άλλος είχε ξανανάψει, αλλά δεν είχε ακόμη ανακτήσει ισχύ.

Οι προβληματισμοί των ειδικών

Αυτό που προβληματίζει τους ειδικούς σύμφωνα με το BBC είναι ότι η μετάβαση στη θέση «αποκοπής» είναι μια κίνηση που συνήθως γίνεται μόνο μετά την προσγείωση.

Οι ερευνητές λένε ότι οι διακόπτες καυσίμου με μοχλό ασφάλισης έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέπουν την τυχαία ενεργοποίηση. Όπως λένε πρέπει να τραβηχτούν προς τα πάνω για να ξεκλειδώσουν πριν αναποδογυρίσουν, ένα χαρακτηριστικό ασφαλείας που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1950, κάτι που τους καθιστά εξαιρετικά αξιόπιστους.

«Θα ήταν σχεδόν αδύνατο να τραβήξουμε και τους δύο διακόπτες με μία μόνο κίνηση του ενός χεριού, και αυτό καθιστά απίθανη την τυχαία ενεργοποίηση», δήλωσε στο BBC ένας ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων με έδρα τον Καναδά, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Αν ένας από τους πιλότους ήταν υπεύθυνος για το κλείσιμο των διακοπτών, σκόπιμα ή όχι, «εγείρει το ερώτημα: γιατί... να τραβήξουμε τους διακόπτες στη θέση απενεργοποίησης», δήλωσε ο Σον Προυτσνίκι, πρώην ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων και ειδικός στην αεροπορία στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

«Ήταν σκόπιμο ή αποτέλεσμα σύγχυσης; Αυτό φαίνεται απίθανο, καθώς οι πιλότοι δεν ανέφεραν τίποτα ασυνήθιστο. Σε πολλές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο πιλοτήριο, οι πιλότοι μπορεί να πατήσουν λάθος κουμπιά ή να κάνουν λανθασμένες επιλογές, αλλά δεν υπήρξε καμία ένδειξη για μια τέτοια κατάσταση εδώ, ούτε καμία συζήτηση που να υποδηλώνει ότι οι διακόπτες καυσίμου επιλέχθηκαν κατά λάθος. Αυτού του είδους το σφάλμα συνήθως δεν συμβαίνει χωρίς κάποιο εμφανές πρόβλημα», πρόσθεσε.

Ο Πίτερ Γκέλτζ, πρώην διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ, εξέφρασε παρόμοια άποψη: «Το εύρημα είναι πολύ ανησυχητικό - ότι ένας πιλότος έκλεισε τον διακόπτη καυσίμου μέσα σε δευτερόλεπτα από την πτήση».

«Πιθανότατα υπάρχουν πολύ περισσότερα στοιχεία στον καταγραφέα φωνής του πιλοτηρίου από όσα έχουν κοινοποιηθεί. Ένα μόνο σχόλιο όπως «γιατί έκλεισες τους διακόπτες» δεν είναι αρκετό», είπε.

«Οι νέες λεπτομέρειες υποδηλώνουν ότι κάποιος στο πιλοτήριο έκλεισε αυτές τις βαλβίδες. Το ερώτημα είναι, ποιος και γιατί; Και οι δύο διακόπτες απενεργοποιήθηκαν και στη συνέχεια επανεκκινήθηκαν μέσα σε δευτερόλεπτα. Ο καταγραφέας φωνής θα αποκαλύψει περισσότερα: προσπαθούσε ο πιλότος να επανεκκινήσει τους κινητήρες ή αυτός που παρακολουθούσε;», διερωτάται.

Όλοι οι ερευνητές συμφωνούν στο εξής: Ότι χρειάζεται σαφής φωνητική αναγνώριση, ένα πλήρες αντίγραφο του πιλοτηρίου με ετικέτες ηχείων και μια ενδελεχής μελέτη όλων των επικοινωνιών από τη στιγμή που το αεροπλάνο ζαπογειώθηκε μέχρι τη στιγμή της συντριβής του για να μπορέσουν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για α αίτια της τραγωδίας.