ΚΟΣΜΟΣ

FT: Έτοιμη να ανοίξει εργοστάσιο στην Ουκρανία για να κατασκευάζει μαχητικά Gripen είναι η Saab

FT: Έτοιμη να ανοίξει εργοστάσιο στην Ουκρανία για να κατασκευάζει μαχητικά Gripen είναι η Saab

 F-39 Gripen (ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ)

AP Photo/Andre Penner

Έτοιμη να ανοίξει ένα εργοστάσιο τελικής συναρμολόγησης στην Ουκρανία στο πλαίσιο μιας προτεινόμενης συμφωνίας για το Κίεβο να αγοράσει έως και 150 μαχητικά αεροσκάφη Gripen είναι η Saab σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του σουηδικού αμυντικού ομίλου.

Ο Μίκαελ Γιόχανσον δήλωσε στους Financial Times ότι μια σύμβαση με την Ουκρανία για 100 έως 150 μαχητικά θα διπλασίαζε τις ανάγκες παραγωγής Gripen για τη Saab.

«Δεν είναι τόσο εύκολο κατά τη διάρκεια ενός πολέμου, αλλά θα ήταν υπέροχο να δημιουργηθεί μια δυναμικότητα τουλάχιστον για τελική συναρμολόγηση και δοκιμές και ίσως μερική παραγωγή στην Ουκρανία», δήλωσε ο επικεφαλής της Saab.

Πρόσθεσε ότι η Saab θα επιδιώξει να αυξήσει την δυναμικότητα στη Βραζιλία, καθώς και ενδεχομένως στον Καναδά και αλλού στην Ευρώπη.

Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι και ο πρωθυπουργός της Σουηδίας Ουλφ Κρίστερσον υπέγραψαν επιστολή προθέσεων την περασμένη εβδομάδα για την αγορά των μαχητικών Gripen, αλλά η χρηματοδότηση δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.

Η Ουκρανία έχει παραλάβει ορισμένα αμερικανικά μαχητικά F-16, αλλά τα Gripen θεωρούνται καταλληλότερα για τις ανάγκες της, επειδή σχεδιάστηκαν για να πολεμούν τη Ρωσία, μπορούν να προσγειώνονται και να απογειώνονται από κανονικούς δρόμους και έχουν πιο ευέλικτες και χαμηλότερες απαιτήσεις συντήρησης από τα αμερικανικά αεριωθούμενα.

Μια οριστικοποιημένη σύμβαση θα αποτελούσε τεράστια ώθηση για τη Saab, η οποία έχει πουλήσει 60 από τα νεότερα μαχητικά Gripen στη Σουηδία, καθώς και 36 στη Βραζιλία και τέσσερα στην Ταϊλάνδη.

Ο Γιόχανσον δήλωσε ότι μια συμφωνία με την Ουκρανία θα «διπλασιάσει λίγο πολύ τις ανάγκες σε χωρητικότητα», ακόμη και όταν η Saab επένδυσε για να μπορεί να παράγει περίπου 20 έως 30 Gripen ετησίως στη Βραζιλία.

Ο Κρίστερσον έχει συζητήσει την πιθανή χρηματοδότηση της συμφωνίας με άλλους ηγέτες της ΕΕ. Ο Γιόχανσον δήλωσε ότι μια πιθανότητα ήταν να χρησιμοποιηθούν ορισμένα από τα παγωμένα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας, εάν οι αξιωματούχοι κατάφερναν να καταλήξουν σε συμφωνία για αυτούς. Οι ηγέτες της ΕΕ αντιμετωπίζουν την αντίθεση του Βελγίου σχετικά με την πρόσβαση στα κεφάλαια.

«Αυτό που πρέπει να εφαρμοστεί είναι αυτή η λύση χρηματοδότησης που συζητείται τώρα σε πολιτικό επίπεδο: πόσο βάρος θα αναλάβει η Σουηδία όσον αφορά τη χρηματοδότηση και τον κίνδυνο, και πόσο μπορεί να μοιραστεί χωρίς τις χώρες, και πόσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί όσον αφορά τα ρωσικά κατασχεμένα περιουσιακά στοιχεία. Αυτό δεν είναι ακόμη 100% σαφές», πρόσθεσε ο Γιόχανσον.

Ο Σας Τούσα, αναλυτής αεροδιαστημικής και άμυνας στην Agency Partners, δήλωσε ότι η Saab είχε «καλύτερες πιθανότητες να κάνει αυτή την αύξηση από ό,τι πολλοί». Πρόσθεσε ότι η μέγιστη παραγωγή των Gripen ήταν περίπου 18 ετησίως και ότι η Saab βρισκόταν επί του παρόντος σε «λίγο πάνω από το μισό αυτού».

«Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να ξεπεράσεις το ιστορικό σημείο παραγωγής σου», είπε.

Ο διπλασιασμός της παραγωγής θα οδηγούσε τον κατασκευαστή αεροσκαφών πέρα ​​από αυτό το ιστορικό απόγειο, αλλά το μαχητικό είχε μια «διαφοροποιημένη αλυσίδα εφοδιασμού», πρόσθεσε ο Tusa.