ΚΟΣΜΟΣ

Τουρκία: Λεπτό προς λεπτό η επικοινωνία του μοιραίου αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου

Τουρκία: Λεπτό προς λεπτό η επικοινωνία του μοιραίου αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου

Τούρκοι στρατιώτες φρουρούν καθώς ομάδες διάσωσης αναζητούν τα συντρίμμια του ιδιωτικού τζετ που μετέφερε τον αρχηγό του στρατού της Λιβύης και τέσσερις ακόμη άτομα

AP Photo/Efekan Akyuz

Την επικοινωνία που είχε το μοιραίο αεροσκάφος που μετέφερε τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου της Λιβύης, με τον πύργο ελέγχου, φέρνουν στο φως τουρκικά ΜΜΕ και πιο συγκεκριμένα το CNN Turk. Το αεροσκάφος που συνετρίβη το βράδυ της Τρίτης (23/12) στην περιοχή Χαϊμάνα, εντοπίστηκε λίγες ώρες μετά την πτώση και επιβεβαιώθηκε ο θάνατος όλων των επιβαινόντων, μεταξύ των οποίων και η Ελληνίδα αεροσυνοδός, ο χαμός της οποίας επιβεβαιώθηκε από συγγενείς της.

Ο υπουργός μεταφορών, Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, δημοσιοποίησε τις συνομιλίες και έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Χθες το βράδυ, στις 20:17 τοπική ώρα, ένα ιδιωτικό αεροσκάφος Falcon 50 με αριθμό ουράς 9H-DFS και καταχωρημένο στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Μάλτας, το οποίο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Εσενμπόγα της Άγκυρας με προορισμό το αεροδρόμιο Μιτίγκα στην Τρίπολη της Λιβύης, δυστυχώς συνετρίβη».

Πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες συνομιλίες μεταξύ του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη και του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Esenboğa:

Σχετικά με το ατύχημα/συμβάν συντριβής αεροσκάφους με διακριτικό κλήσης HMJ185 στις 23.12.2025:

Στις 20:17 τοπική ώρα, το διακριτικό κλήσης του αεροσκάφους HMJ185 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Esenboğa με κατεύθυνση το αεροδρόμιο Mitiga (Τρίπολη) στη Λιβύη, ακολουθώντας τις τυπικές διαδικασίες.

Μετά την απογείωση, η πτήση μεταφέρθηκε από τον Πύργο Esenboğa στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης στο Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας μας και στη συνέχεια στη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής, σύμφωνα με τις κατάλληλες και τυπικές διαδικασίες.

Στη συνέχεια, η πτήση έλαβε άδεια να ανέλθει σταδιακά στα ζητούμενα υψόμετρα,
φτάνοντας σε τελικό υψόμετρο 34.000 ποδιών στις 20:25 τοπική ώρα πριν της επιτραπεί να συνεχίσει το ταξίδι της.

Στις 20:31 τοπική ώρα, το αεροσκάφος, ενώ βρισκόταν σε υψόμετρο περίπου 32.000 ποδιών, δήλωσε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (χαμηλότερο επίπεδο της προειδοποίησης MAYDAY, του υψηλότερου κωδικού έκτακτης ανάγκης κατά την πτήση), αναφέροντας μια γενική ηλεκτρική δυσλειτουργία και ζητώντας διανυσμάτωση ραντάρ (διαδρομή πτήσης) για να επιστρέψει στην Άγκυρα.

Στις 20:32 τοπική ώρα, στο αεροσκάφος δόθηκε η κατεύθυνση και το επίπεδο καθόδου για να επιστρέψει στο αεροδρόμιο Esenboğa κατόπιν εντολής του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.

Στις 20:33 τοπική ώρα, ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700 (τον κωδικό έκτακτης ανάγκης υψηλότερου κινδύνου εν πτήσει).

Μετά την επιβεβαίωση του προβλήματος από τον Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας, παρατηρήθηκε ότι οι πληροφορίες υψομέτρου του αεροσκάφους δεν μπορούσαν πλέον να παρακολουθούνται στο ραντάρ.

Στις 20:34 τοπική ώρα, λόγω παρεμβολής στην επικοινωνία πιλότου-ελεγκτή, ο Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας επιβεβαίωσε με τον πιλότο τον έλεγχο της στάθμης του ήχου.

Ταυτόχρονα, το αεροσκάφος μεταφέρθηκε στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης για επείγουσα επιστροφή στο αεροδρόμιο Esenboğa, αφού το επίπεδο από το οποίο περνούσε επιβεβαιώθηκε από τον πιλότο από τη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής.

Στις 20:35 τοπική ώρα, το αεροσκάφος δήλωσε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN και επικοινώνησε με τη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης για επιστροφή στο αεροδρόμιο Esenboğa και ενημερώθηκε για το διάνυσμα του ραντάρ και τα επίπεδα στα οποία θα κατέβαινε.

Στις 20:36 τοπική ώρα, χάθηκε η ευκρίνεια στην επικοινωνία πιλότου-ελεγκτή και η φωνή του πιλότου έγινε δύσκολο να ακουστεί. Επιπλέον, υπήρξαν μερικές απώλειες πληροφοριών πτήσης στην οθόνη του ραντάρ.

Στις 20:38 τοπική ώρα, παρατηρήθηκε ότι το αεροσκάφος ήταν εντελώς εκτός ορατότητας στην οθόνη του ραντάρ από τον Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.

Ταυτόχρονα, δεν ελήφθη καμία απάντηση στις κλήσεις που έκανε ο Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας προς το εν λόγω αεροσκάφος.

Στη συνέχεια, έγιναν προσπάθειες επικοινωνίας με το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας διαφορετικές συχνότητες για περίπου 5 λεπτά, αλλά δεν ελήφθη καμία απάντηση. Ακολούθως, οι αρμόδιες μονάδες ενημερώθηκαν αμέσως από το προσωπικό υπηρεσίας για την έναρξη επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης.

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, λόγω της αδυναμίας εντοπισμού του αεροσκάφους, οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις στο αεροδρόμιο Esenboğa ανεστάλησαν προσωρινά για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας σε περίπτωση πιθανής έκτακτης προσγείωσης και ελήφθησαν όλες οι απαραίτητες προφυλάξεις στο μέγιστο βαθμό.

Επιπλέον, οι αρμόδιες αρχές ξεκίνησαν αμέσως επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης από αέρος και ξηράς σχετικά με την πιθανότητα συντριβής του αεροσκάφους.

Το Κέντρο Ειδοποιήσεων Αεροπορικής Άμυνας της Πολεμικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε ότι το εν λόγω αεροσκάφος συνετρίβη κοντά στο χωριό Κεσικάβακ στην περιοχή Χαϊμάνα.

Από την πρώτη κιόλας στιγμή του συμβάντος καθιερώθηκε συντονισμός με τους αρμόδιους φορείς.

Μετά την έρευνα του ατυχήματος, ομάδες του Κέντρου Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών στάλθηκαν στον τόπο του συμβάντος.

Οι έρευνες στο σημείο των συντριμμιών αποκάλυψαν τον καταγραφέα φωνής (CVR) του πιλοτηρίου και τον καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR) του αεροσκάφους.

Έχει ξεκινήσει προκαταρκτική έρευνα και, μετά από μια αρχική εξέταση του CVR και του FDR, αποφασίστηκε ότι οι συσκευές καταγραφής (σ.σ. μαύρα κουτιά) θα εξεταστούν σε ουδέτερη χώρα για να διαπιστωθεί η αιτία της συντριβής του αεροπλάνου.

Μετά τις έρευνες, το περιστατικό θα κοινοποιηθεί με απολύτως διαφανή τρόπο. Προσευχόμαστε στον Θεό για τα θύματα και εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας στη φίλη και αδελφή χώρα της Λιβύης και στον λαό της».

Ποια είναι η νεκρή Ελληνίδα αεροσυνοδός

Συντετριμμένοι είναι οι συγγενείς και οι φίλοι της ελληνίδας αεροσυνοδού Μαρία Παππά που σκοτώθηκε στα 42 της χρόνια στην συντριβή του Falcon 50 στην Άγκυρα.

«Δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμα. Δεν το πιστεύω. Νομίζω ότι μέσα στις γιορτές θα τη δω», αναφέρει φίλη της.

Εργαζόταν ως αεροσυνοδός από τότε που τελείωσε το σχολείο εκπληρώνοντας ένα όνειρο που είχε από παιδί. Πρόσφατα όπως λένε φίλοι της στο Mega είχε αλλάξει εταιρεία και δήλωνε απόλυτα ικανοποιημένη από τη νέα της δουλειά.

aerosynodos-foto-3.jpg

Το 2025 ήταν εξαιρετικά δύσκολο για την 42χρονη καθώς έχασε την μητέρα της από καρκίνο, αλλά η ίδια συνέχισε να δουλεύει.

«Η μητέρα της δεν υπάρχει στη ζωή, πέθανε πριν από λίγους μήνες. Για τον πατέρα της δεν γνωρίζω απολύτως τίποτα, δεν έχουμε μιλήσει για αυτόν ποτέ».

Τα αίτια συντριβής του Falcon 50

Στο μεταξύ, στρατιωτική αντιπροσωπεία 22 ατόμων από τη Λιβύη έχει φτάσει στην Τουρκία και συμμετέχει στη διαδικασία, ενώ ομάδα Λίβυων αξιωματικών πραγματοποίησε επιθεώρηση στα συντρίμμια.

Πλέον, το μαύρο κουτί του μοιραίου αεροσκάφους αναμένεται να δώσει ακόμη περισσότερα στοιχεία για τα αίτια της τραγωδίας και να φωτίσει σκοτεινές πλευρές του θρίλερ.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των τουρκικών αρχών, καθώς ανάμεσα στα θύματα συγκαταλέγεται ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού της Λιβύης -της κυβέρνησης εθνικής ενότητας ακριβέστερα- στρατηγός Μοχάμεντ Αλί αλ-Χαντάντ, καθώς και τέσσερις ακόμη ανώτατοι αξιωματικοί του λιβυκού στρατού. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η είδηση ότι στη λίστα των θυμάτων περιλαμβάνεται και γυναίκα με ελληνικό όνομα, πιθανότατα μέλος του πληρώματος.

Η μοιραία διαδρομή

Το μοιραίο Falcon 50 είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Εσενμπογκά της Άγκυρας την Τρίτη στις 20:10 τοπική ώρα, με προορισμό την Τρίπολη της Λιβύης. Περίπου 40 λεπτά μετά την απογείωση, το πλήρωμα ανέφερε τεχνικό πρόβλημα και ζήτησε άδεια για έκτακτη επιστροφή και αναγκαστική προσγείωση στην τουρκική πρωτεύουσα. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έδωσαν εντολή στο αεροσκάφος να επιστρέψει, ωστόσο, κατά τη φάση καθόδου, το Falcon 50 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ.

Λίγη ώρα αργότερα, ισχυρή έκρηξη φώτισε τον νυχτερινό ουρανό, όπως καταγράφηκε σε πλάνα από κάμερες ασφαλείας που μετέδωσαν τουρκικά τηλεοπτικά δίκτυα. Τα συντρίμμια του αεροσκάφους εντοπίστηκαν κοντά στο χωριό Κεσικκαβάκ, στην περιοχή Χαϊμάνα της επαρχίας Άγκυρας, σε δύσβατο σημείο.