ΚΟΣΜΟΣ

Έξυπνο βίντεο κατά του ρατσισμού - Πολωνή έφηβη γίνεται ο Χίτλερ!

Έξυπνο βίντεο κατά του ρατσισμού - Πολωνή έφηβη γίνεται ο Χίτλερ!

Βίντεο στο youtube δείχνει Πολωνή, υποτίθεται ομοφοβική έφηβο να μεταμορφώνεται σε Χίτλερ.Προσοχή: Το ρεπορτάζ περιέχει εκφράσεις οι οποίες μπορούν να ενοχλήσουν κάποιους αναγνώστες

Έναν πολύ έξυπνο τρόπο βρήκαν στην Πολωνία για να πλήξουν τον ρατσισμό και την ρητορική του μίσους. Με ένα μικρό σε διάρκεια βίντεο, μία υποτιθέμενη ομοφοβική έφηβος, μεταμορφώνεται στη στιγμή στον Αδόλφο Χίτλερ.

Το βίντεο φτιάχτηκε μετά τις ανησυχητικές αναφορές στις οποίες αναδεικνύεται η αύξηση της ρητορικής μίσους ανάμεσα στους νέους Πολωνούς. Αυτό υποστηρίζει η ομάδα που δημιούργησε το βίντεο, το ίδρυμα Stefan Batory, ένας οργανισμός μη κυβερνητικός για την προώθηση των δημοκρατικών αρχών.

«Ανέβηκε» στο youtube και δείχνει αρχικά ένα κορίτσι το οποίο περπατά με τους φίλους της και συζητάνε, όταν ξαφνικά το βλέμμα της «πέφτει» σε δύο άντρες.
«Τους είδες; Αδελφές ή όχι;» σχολιάζει και το βλέμμα της αλλάζει, αγριεύει ενώ αυξάνεται η επιθετικότητα της.
Στη συνέχεια ακολουθεί η γνωστή, κλισέ φράση:
«Μπορούν να κάνουν ότι θέλουν στο σπίτι τους, αλλά δεν μπορούν να περπατάνε μαζί, αυτό παραπάει! Αδελφές παντού! Θέλω να ξεράσω μόλις τους βλέπω».
Τότε, το γλυκό έφηβο κορίτσι αλλάζει. Τα μαλλιά του από ξανθά γίνονται σκούρα και κοντά, στο ίδιο ακριβώς στιλ του ηγέτη των Ναζί, τα μοντέρνα ρούχα της αντικαθίστανται από το γνωστό καφέ πουκάμισο, σήμα κατατεθέν των αρχηγών του ναζισμού και αποκτά και το μουστάκι του Αδόλφου.

Τότε ακούγεται μία φωνή να λέει:
«Αλήθεια, θες να μοιάζεις έτσι;» και το κορίτσι «απαντά» με τη γερμανική λέξη «scheisse», δηλαδή σκατά.
Το ίδρυμα Batory αναφέρει πως η Πολωνία αντιμετωπίζει πρόβλημα με την ρητορική μίσους με τους Πολωνούς έφηβους να είναι αυτοί που τον χρησιμοποιούν περισσότερο.

Η Agata Szypulska, συνεργάτης του πρότζεκτ, είπε στο CNN ότι το βίντεο είναι απλώς ένα κομμάτι από μία ολόκληρη καμπάνια που έχει τίτλο «Σταματήστε την ρητορική του μίσους» και ξεκίνησε στις 14 Σεπτεμβρίου.
«Απευθυνόμαστε στους νέους ηλικίας 15 - 18 ετών και ο λόγος γι’ αυτό είναι πως τον περασμένο χρόνο δημοσιεύσαμε την πρώτη αναφορά για όλη την Πολωνία με τίτλο «Ο λόγος μίσους στην Πολωνία». Η αναφορά – έρευνα έδειχνε πως οι νέοι άνθρωποι δέχονται πολύ εύκολα αυτόν τον λόγο, πολύ ευκολότερα από τους ενήλικες».

Αναγνωρίζοντας την ρητορική του μίσους

Το ίδρυμα έκανε στατιστική έρευνα το 2014 στην οποία φαινόταν πως σχεδόν τα δύο τρίτα των νεαρών Πολωνών είχαν άμεση επαφή με την λεκτική του μίσους μέσω διαδικτύου και περίπου το ίδιο ποσοστό βίωσε το μίσος από τους συμμαθητές του ή στο δρόμο.
Η έρευνα διεξήχθη για το ίδρυμα από το CBOS research center σε δείγμα 653 Πολωνών ηλικίας 16 έως 18 αλλά και σε 1007 ενήλικους.
Υπογραμμίζεται πως μεγάλο μέρος από τους ερωτώμενους δεν αντιλήφθηκαν την ρητορική του μίσους. Από τη στιγμή που «όλοι» χρησιμοποιούν τέτοιους όρους δεν μπορούσαν να καταλάβουν πως υποδαύλιζαν το μίσος, αναφέρει ο συντάκτης της έκθεσης.
«Αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως αρκετοί δέχονται τη συγκεκριμένη ρητορική και δεν βρίσκουν κάτι το αρνητικό σε αυτό. H έρευνα αποδεικνύει πως όσο περισσότερο ακούμε την ρητορική του μίσους, τόσο λιγότερο ευαίσθητοι γινόμαστε και τόσο περισσότερο το αποδεχόμαστε».
«Ακόμα χειρότερα, η συμπεριφορά μας απέναντι στα θύματα, ήτοι μειονότητες, γίνεται χειρότερη», αναφέρει ο επίσης συντάκτης της έκθεσης Michael Bilewicz.
Οι μειονότητες που έγιναν αντικείμενο «επίθεσης» ήταν κυρίως οι μη ετεροφυλόφιλοι, οι μαύροι, οι Ρομά, οι Μουσουλμάνοι και οι Ουκρανοί.
«Εάν κάποιος δει προσεκτικά τα στατιστικά, θα παρατηρήσει πως σχεδόν 77% των νέων «συνάντησαν» ρητορική μίσους με επίκεντρο την ομοφοβία, διαδικτυακά, και σχεδόν ένα 65% βίωσαν αντίστοιχη συμπεριφορά από συμμαθητές τους», είπε στο CNN η Szypulska.
«Εστιάσαμε στην ομοφοβία διότι προσέξαμε τα συγκεκριμένα νούμερα και θεωρήσαμε πως αυτό είναι πολύ ανησυχητικό».
Παρόλα αυτά, η καμπάνια στοχεύει στο να αλλάξει τη συμπεριφορά των νεαρών Πολωνών απέναντι στις μειοψηφίες και να τους κάνει να καταλάβουν πως η ρητορική μίσους «δεν είναι δείγμα κουλ συμπεριφοράς και δεν θα τους κάνει δημοφιλείς».
«Η καμπάνια σχεδιάστηκε για να αποτρέπει την ρητορική μίσους όποιου είδους κι αν είναι», κατέληξε η Szypulska.

Όχι μόνο λόγια

Τα ΜΜΕ της χώρας αντέδρασαν κατά 80% θετικά στην καμπάνια, με μοναδική εξαίρεση κάποια που πρόσκεινται στην «άκρα δεξιά». Κάποιοι σχολιαστές τους μάλιστα υποστήριξαν πως η αποδοκιμασία ομοφυλοφίλων δεν κάνει κάποιον Χίτλερ και η όλη καμπάνια ήταν υπερβολική.

Υπολογίζεται πως γύρω στους 6 εκατ. Πολωνούς σκοτώθηκαν στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο, ανάμεσά τους περίπου 3 εκατ. Εβραίοι Πολωνοί, καθώς στοχοποιήθηκαν από τον Χίτλερ ως μειονότητα.
Η Szypulska επιμένει και υποστηρίζει πως η καμπάνια απευθύνεται σε νέους οπότε χρειάζονταν να είναι «σκληρή».
«Θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα πρόσωπο και συγχρόνως σύμβολο που θα ήταν αναγνωρίσιμο. Θέλαμε να καταστήσουμε σαφές πως η ρητορεία μίσους δεν είναι μόνο λέξεις, αλλά λέξεις που μπορούν να οδηγήσουν σε πράξεις».
Η εικόνα του Αδόλφου Χίτλερ είναι απόλυτα αναγνωρίσιμη στην Πολωνία.
«Νομίζω πως στην Πολωνία είναι ξεκάθαρο ότι ο Χίτλερ κακοποίησε και δολοφόνησε ανθρώπους επειδή ήταν μίας συγκεκριμένης εθνότητας αλλά και για πράγματα που δεν μπορείς να αλλάξεις».
Εκτός από το βίντεο, η καμπάνια περιλαμβάνει άρθρα από μπλογκ και βίντεο, με πολίτες που περιγράφουν τις εμπειρίες και τις ιστορίες τους.

Την ώρα που γράφονταν το θέμα, σύμφωνα με την Szypulska, το βίντεο το είχαν δει 176.000 φορές και τα βίντεο σχεδόν 500.000 φορές, το οποίο το χαρακτήρισε ως «μεγάλη επιτυχία».
Η καμπάνια λήγει στα τέλη Σεπτεμβρίου.
«Θα είναι μόνο η αρχή και θα ακολουθηθεί από την NGOs και άλλους που ενδιαφέρονται στην καταπολέμηση της ρητορικής του μίσους διαδικτυακά αλλά και σε δημόσια μέρη.
Ο Artur Osinski του CNN συνέβαλε στη συγγραφή της αναφοράς
«Νομίζω πως στην Πολωνία είναι ξεκάθαρο ότι ο Χίτλερ κακοποίησε και δολοφόνησε ανθρώπους επειδή ήταν μίας συγκεκριμένης εθνότητας αλλά και για πράγματα που δεν μπορείς να αλλάξεις».

In video targeting hate speech, Polish teen turns into Hitler
CNN's Artur Osinski contributed to this report.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ