Μπορεί μια νέα πυρηνική δοκιμή από τη Βόρεια Κορέα να προκαλέσει ηφαιστειακή έκρηξη;

EPA/STR

Με την έκτη πυρηνική δοκιμή από την πλευρά του καθεστώτος Κιμ να βρίσκεται στον ορίζοντα και την ένταση στην ευρύτερη περιοχή της κορεατικής χερσονήσου να κλιμακώνεται μέρα με την ημέρα, επιστήμονες εκφράζουν την ανησυχία τους για τις επιπτώσεις που θα είχε μια τέτοια ενέργεια από την πλευρά της Βόρειας Κορέας.

Κι αυτό γιατί όταν η Βόρεια Κορέα πραγματοποιεί δοκιμή ενός πυρηνικού όπλου, το ωστικό κύμα προκαλεί «ενεργειακό τράνταγμα» σε ολόκληρο τον πλανήτη, τόσο ισχυρό που θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμη και την έκρηξη ηφαιστείου, που βρίσκεται στα σύνορα της χώρας με την Κίνα.

Όπως εξηγεί στο CNNi ο Μπρους Μπένετ, αναλυτικής αμυντικών θεμάτων στον οργανισμό Rand, αν η Βόρεια Κορέα δοκιμάσει κάτι εξαιρετικά δυνατό, αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει έκρηξη του ηφαιστείου στο όρος Παέκτου ή Σανγκμπαϊσάν όπως το αποκαλούν οι Κινέζοι, που βρίσκεται στα σύνορα των δύο χωρών.

korea

Πηγή: CNNi

«Θα μπορούσε να γίνει μια τεράστια ηφαιστειακή έκρηξη, που θα σκοτώσει χιλιάδες-αν όχι δεκάδες χιλιάδες- Κινέζους και Βορειοκορεάτες. Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα αν μια μεγαλύτερη πυρηνική έκρηξη θα πυροδοτήσει και την έκρηξη του ηφαιστείου, όμως οι πιθανότητες είναι σίγουρα μεγάλες», λέει ο Μπένετ, σημειώνοντας πως οι Κινέζοι εδώ και χρόνια ανησυχούν για αυτό το ενδεχόμενο.

2017 04 13T173746Z 361559601 RC179F3D0910 RTRMADP 3 NORTHKOREA USA

Το πεδίο πυρηνικών δοκιμών της Βόρειας Κορέας/Πηγή: Courtesy Airbus Defense & Space and 38 North/Handout via REUTERS

Περίπου 1,6 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε απόσταση 100 χιλιομέτρων από το ηφαίστειο, το οποίο απέχει μόλις 115 με 130 χιλιόμετρα, σε ευθεία γραμμή, από το Πουνγκγιέ-Ρι, το πεδίο πυρηνικών δοκιμών της Βόρειας Κορέας.

152257601

Ο Κιμ Γιόνγκ Ουν στην χιονισμένη κορυφή του όρους Παέκτου, που είναι το ψηλότερο στην κορεατική χερσόνησο/Πηγή: EPA/KCNA SOUTH KOREA OUT

Το όρος Παέκτου κατέχει εξέχουσα θέση στην αρχαία ιστορία της Κορέας, καθώς πιστεύεται ότι είναι ο τόπος γέννησης του Ντανγκούν, του ιδρυτή του πρώτου Κορεατικού βασιλείου, ωστόσο από επιστημονικής άποψης, λίγα πράγματα είναι γνωστά για το ηφαίστειο που «φιλοξενεί».

Η πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες είναι δύσκολη, εξαιτίας της απομόνωσης της Βόρειας Κορέας από την παγκόσμια κοινότητα, όμως η σεισμική δραστηριότητα που έχει καταγραφεί μεταξύ 2002 και 2005, που κατά πάσα πιθανότητα προκαλείται από την άνοδο του μάγματος, έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των επιστημόνων για την μελέτη του ηφαιστείου.

157348851

Ο Κιμ Γιόνγκ Ουν ποζάρει με φόντο το όρος Παέκτου/Πηγή:EPA/Rodong Sinmun SOUTH KOREA OUT

«Γνωρίζουμε σχετικά λίγα πράγματα για το σύστημα ανόδου του μάγματος στα έγκατα του όρους Παέκτου», σημειώνει η δρ. Έιμι Ντόνοβαν, λέκτορας Γεωγραφίας και Περιβαλλοντικών Κινδύνων στο βασιλικό Κολλέγιο του Λονδίνου και προσθέτει: «γνωρίζουμε πολύ λίγα σχετικά με το μέγεθος, την κατάσταση και το βάθος των θαλάμων του μάγματος, πράγμα που δεν μας επιτρέπει να το προσδιορίσουμε».

Η ίδια εκτιμά πως είναι μάλλον απίθανο μια πυρηνική δοκιμή της ίδιας ισχύος με την τελευταία, που εκτιμάται στους 10 κιλοτόνους, να προκαλέσει ηφαιστειακή έκρηξη, σημειώνοντας πως κάτι τέτοιο θα «πυροδοτούνταν» από μια πυρηνική δοκιμή ισχύος 50 με 100 κιλοτόνων.

Εύλογη χαρακτηρίζει την ανησυχία ότι μια πυρηνική βόμβα θα μπορούσε να προκαλέσει και την έκρηξη του ηφαιστείου, η δρ Κέιλα Ιακοβίνο, ηφαιστειολόγος στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα. «Η ηφαιστειολογία είναι πραγματικά ακόμα πολύ νέα σαν επιστήμη. Και το συγκεκριμένο ηφαίστειο είναι μια ειδική περίπτωση γιατί η πρόσβαση σε στοιχεία για τη μελέτη του είναι περιορισμένη. Πραγματικά δεν γνωρίζουμε πολλά για το τι προκαλεί τις εκρήξεις ηφαιστείων», λέει η Ιακοβίνο στο CNNi, σημειώνοντας πως το Παέκτου είναι μεν ενεργό, αλλά δεν έχει δείξει μέχρι σήμερα ιδιαίτερη δραστηριότητα.

Τελευταία φορά εξερράγη το 1903, όμως η έκρηξή του το 946μ.Χ.η οποία αποκαλείται «έκρηξη της χιλιετίας», εκτιμάται ότι είναι η ισχυρότερη στην ιστορία.

88452701

Η εντυπωσιακή λίμνη που βρίσκεται στο όρος Παέκτου/Πηγή:EPA/WU HONG

Το όρος Παέκτου είναι εντυπωσιακό σαν τοπίο, σύμφωνα με την Ιακοβίνο, που περιγράφει ένα βουνό που διαθέτει λόφους καλυμμένους με κοντή βλάστηση, μια λίμνη κι έναν εντυπωσιακό κρατήρα. «Είναι εντυπωσιακό να περπατάς σε αυτό το τοπίο που προκάλεσε μια τεράστια έκρηξη», λέει χαρακτηριστικά.

Την ομορφιά του συγκεκριμένου βουνού έχει εκμεταλλευτεί στο έπακρο η «δυναστεία» των Κιμ, δημιουργώντας ιστορίες μυθολογίας που προσδίδουν λατρευτικά χαρακτηριστικά στα μέλη της.

152256111

Ο Κιμ Γιονγκ Ουν επισκέπτεται στρατιώτες στο όρος Παέκτου/ Πηγή:EPA/KCNA SOUTH KOREA OUT

Ο Κιμ Ιλ Σουνγκ ο δεύτερος, φέρεται να χρησιμοποίησε το συγκεκριμένο βουνό ως κρησφύγετο, στο διάστημα που πολεμούσε την ιαπωνική κατοχή, ενώ τα κρατικά μέσα ενημέρωσης συχνά αναφέρονται στον πρώτο Κιμ της ιστορίας ως «ο θρυλικός ήρωας του Παέκτου» ή «ο λαμπρός διοικητής του Παέκτου».

Μάλιστα η Βόρεια Κορέα ισχυρίζεται πως ο Κιμ Γιονγκ Ιλ, ο οποίος επέβλεψε και την πρώτη πυρηνική δοκιμή της χώρας, γεννήθηκε στο συγκεκριμένο βουνό, ιστορία που πολλοί μελετητές αμφισβητούν, χαρακτηρίζοντάς την δημιούργημα της προπαγάνδας.

Could North Korean nuclear test lead to volcanic eruption?, By Joshua Berlinger, CNN