ΕΛΛΑΔΑ

Αποκλειστικά στο CNN Greece ο Principal του Pierce – The American College of Greece, Eric Trujillo

Αποκλειστικά στο CNN Greece ο Principal του Pierce – The American College of Greece, Eric Trujillo

«Ιδανικό σχολικό περιβάλλον είναι αυτό όπου οι μαθητές θέλουν να βρίσκονται στο σχολείο» σύμφωνα με τον Eric Trujillo, που μας μύησε στον συναρπαστικό κόσμο του Pierce ­– The American College of Greece

Διαθέτοντας εμπειρία 26 ετών και έχοντας εργαστεί ως διευθυντής δημοτικού σχολείου στην Γκντίνια της Πολωνίας και γυμνασιάρχης σε δύο σχολεία στην Τουρκία (στη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη), ο Eric Trujillo συνεχίζει την επιτυχημένη του πορεία, ως Principal του Pierce. Με αυτήν την αφορμή μίλησε αποκλειστικά στο CNN Greece για τον νέο του ρόλο και τις ευκαιρίες που προσφέρει το σχολείο, το οποίο εδώ και περισσότερο από 140 χρόνια δημιουργεί μία πλούσια παράδοση αριστείας.

To Pierce δεν σταματά να εξελίσσεται, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και να αποτελεί έναν χώρο όπου οι μαθητές μπορούν πραγματικά να απολαμβάνουν την καθημερινότητά τους. Και αυτό διότι τους προσφέρει μοναδικές εμπειρίες και πλούσια εξωακαδημαϊκά προγράμματα, τα οποία τους δίνουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους, να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να πετύχουν τους στόχους τους. Έτσι, μετά το τέλος των σπουδών τους, είναι σε θέση να επιλέξουν το πανεπιστήμιο που τους ενδιαφέρει, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό.

2

Ποια ήταν η εμπειρία σας ως μαθητή και τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με την εκπαίδευση;

Η εμπειρία μου από τα μαθητικά μου χρόνια ήταν μία σειρά από σκαμπανεβάσματα, τα οποία οφείλονταν κυρίως στο ενδιαφέρον μου – ή στην έλλειψη ενδιαφέροντος – για τα μαθήματα. Όσα μου άρεσαν και απολάμβανα όπως η Ιστορία, η Πολιτική Παιδεία, η Γεωγραφία, τα έβρισκα εύκολα και συχνά συμπλήρωνα τη μελέτη τους με δικά μου αναγνώσματα που δεν περιλαμβάνονταν στη διδακτέα ύλη. Τα μαθήματα για τα οποία – αστειευόμενος – έλεγα ότι μου προκαλούσαν «αλλεργία», όπως η Τριγωνομετρία ή η Χημεία, δεν ήταν καθόλου διασκεδαστικά ούτε για μένα ούτε για τους καθηγητές μου. Πηγαίνοντας στο πανεπιστήμιο πλέον, σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και, μετά την αποφοίτηση, εργάστηκα για δύο χρόνια στο χώρο της πολιτικής, στην Ουάσιγκτον. Δούλεψα και στις δύο πλευρές της πολιτικής, πρώτα για ένα μέλος του Κογκρέσου και μετά για λογαριασμό μίας εταιρείας lobbying. Ύστερα από δύο χρόνια στην πολιτική, αποφάσισα ότι προτιμούσα να τη διδάσκω ως αντικείμενο παρά να δουλεύω στον ίδιο τον κλάδο. Έτσι, επέστρεψα στο πανεπιστήμιο για να κάνω το μεταπτυχιακό μου στη Διδακτική των Κοινωνικών Επιστημών και να πάρω τη σχετική άδεια διδασκαλίας. Δεν μετάνιωσα ποτέ γι’ αυτή μου την απόφαση.

Γιατί επιλέξατε να έρθετε στην Ελλάδα και να εργαστείτε για το Pierce;

Για πρώτη φορά ήρθα σε επαφή με το Pierce όταν ταξίδεψα εδώ με μία ομάδα Τούρκων μαθητών από το σχολείο μου στην Κωνσταντινούπολη. Αφορμή στάθηκε μία εκδήλωση που λεγόταν Founders Day (Ημέρα των Ιδρυτών). Πρόκειται για μία εκδήλωση στην οποία, σχολεία που έχουν κοινό ιστορικό ιδρυτή, το ABCFM (The American Board of Commissioners for Foreign Missions ­– Αμερικανικό Συμβούλιο των Επιτρόπων για τις Ξένες Αποστολές), οργανώνουν συναντήσεις ώστε να μοιραστούν τις παραδόσεις, τις επιτυχίες τους και να γνωριστούν μεταξύ τους. Αυτή τη στιγμή έχουν μείνει επτά σχολεία: τρία στην Τουρκία, ένα στον Λίβανο, ένα στη Βουλγαρία, και δύο στην Ελλάδα (το Pierce στην Αθήνα και το Anatolia στη Θεσσαλονίκη). Επισκεπτόμενος την Ελλάδα για την τριήμερη εκδήλωση, πέρασα πολύ όμορφα, γνώρισα το διδακτικό προσωπικό του Pierce και έμεινα εντυπωσιασμένος από τη γενναιόδωρη φιλοξενία. Αρκετά χρόνια αργότερα, είχα τη χαρά να ανταποδώσω τη φιλοξενία στο Pierce όταν διοργανώσαμε εμείς το Founders Day στην Κωνσταντινούπολη. Όταν πληροφορήθηκα ότι προκηρύχθηκε η θέση του Principal στο Piece, χρησιμοποίησα τη διοικητική μου πείρα από παρόμοια σχολεία ­– εθνικά σχολεία που προσπαθούν να διαμορφώσουν και να διατηρήσουν έναν διεθνή χαρακτήρα.

3

Ποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των εκπαιδευτικών συστημάτων της Τουρκίας και της Πολωνίας σάς έκανε εντύπωση και θα θέλατε να εντάξετε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Pierce;

Το σχολείο στην Πολωνία ήταν το πρώτο αμερικανικό σχολείο στη βόρεια Πολωνία – όταν το ξεκινήσαμε, το 1992, ήταν ένα πολύ μικρό σχολείο, με ελάχιστη χρηματοδότηση, μάλιστα αγωνιστήκαμε για να παραμείνει ανοιχτό. Αυτό που μου δίδαξε η συγκεκριμένη εμπειρία είναι πόσο σημαντικό είναι να είσαι καλός δάσκαλος, πόσο σημαντική είναι η συνεργασία, η επικοινωνία για τους δασκάλους και η αλληλοϋποστήριξη. Αντικαθιστούσαμε όποιον συνάδελφο ήταν άρρωστος ή απουσίαζε από τα μαθήματα, κάναμε επιτηρήσεις στα διαλείμματα, σερβίραμε ακόμα και τα γεύματα στους μαθητές. Πολύ γρήγορα μάθαινες να είσαι προνοητικός, να παίρνεις πρωτοβουλίες και να βοηθάς όποτε ήταν απαραίτητο ή σου το ζητούσαν, να φροντίζεις και να σε φροντίζουν. Αυτό δεν αφορά τόσο το εκπαιδευτικό σύστημα της Πολωνίας, όσο την επαγγελματική δεοντολογία και το ενδιαφέρον σου για τη δουλειά σου ως επαγγελματία. Στην Πολωνία ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με ένα συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, ελεγχόμενο από το πολωνικό Υπουργείο Παιδείας και διαπίστωσα πόσο λίγοι από τους σχολικούς κανονισμούς είχαν πράγματι σχέση με την αποτελεσματική διδασκαλία και τις πρακτικές μάθησης. Παρόμοιο ήταν και το Υπουργείο Παιδείας στην Τουρκία, όπου κάθε λίγα χρόνια άλλαζε ο υπουργός Παιδείας και αντίστοιχα εφαρμοζόταν νέο πλαίσιο κανονισμών και διαδικασιών προαπαιτούμενων για την αποφοίτηση, ώρες διδασκαλίας κ.λπ. Αυτά σπανίως είχαν σχέση με τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων, ειδικά των ιδιωτικών, και συχνά απέρρεαν από τις πολιτικές ανάγκες ή γίνονταν για τη διευκόλυνση της άσκησης εξουσίας από τις κεντρικές αρχές. Αυτά που έμαθα, και τα οποία θα ήταν ωφέλιμα για το Pierce, είναι οι βέλτιστες πρακτικές του IB DP (Διεθνούς Απολυτηρίου), η συμβουλευτική για τα διεθνή πανεπιστήμια, ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η διεθνής πιστοποίηση, και άλλες εκπαιδευτικές πρακτικές που θα βοηθήσουν το Pierce καθώς εξελίσσεται ως σχολείο στην προσπάθειά του να ανταποκριθεί στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών του και των γονιών τους.

Πείτε μας λίγα πράγματα από τη μέχρι τώρα εμπειρία σας στο Pierce.

H χρονιά που πέρασε κύλησε πολύ γρήγορα και πολύ όμορφα. Η κοινότητα του Pierce με αγκάλιασε με πολλή αγάπη και με βοήθησε σημαντικά στον μεταβατικό, πρώτο μου χρόνο. Είμαι εντυπωσιασμένος από το υψηλό επίπεδο των μαθητών μας – είχαμε μαθητές που αποφοίτησαν το καλοκαίρι και οι οποίοι πέρασαν σε κορυφαία ελληνικά πανεπιστήμια, ενώ έχουμε και μαθητές που γράφτηκαν σε διεθνή – μεταξύ άλλων – πανεπιστήμια όπως το ΜΙΤ, το Πανεπιστήμιο του Chicago, το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης στο Άμπου Ντάμπι. Βλέπω πόσα πολλά κάνουν οι καθηγητές έξω από την τάξη για να ενισχύσουν τη διδασκαλία, όπως η προετοιμασία ομάδων μαθητών που σχεδιάζει και κατασκευάζει το ηλιακό αυτοκίνητο, της ομάδας μαθητών που σχεδίασε και υλοποίησε το υδροπονικό ρομπότ και οι οποίοι, θα πρέπει να τονίσω, προκρίθηκαν να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην Ταϊλάνδη. Αυτά είναι μόνο λίγα από τα παραδείγματα της ακαδημαϊκής αριστείας στην πράξη και σε καθημερινή βάση.

Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το ιδανικό σχολικό περιβάλλον και πώς ενθαρρύνετε αυτού του είδους την κουλτούρα;

Ιδανικό σχολικό περιβάλλον είναι αυτό όπου οι μαθητές θέλουν να βρίσκονται στο σχολείο, ένα περιβάλλον απ’ όπου δεν θέλουν να φύγουν γιατί απολαμβάνουν την εκπαιδευτική εμπειρία. Είναι το περιβάλλον όπου η διδασκόμενη ύλη – και πώς αυτή αφορά τους μαθητές – βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διδασκαλίας και των αξιολογήσεων. Θα έπρεπε να μπορούμε να απαντήσουμε στο αναπόφευκτο ερώτημα «Γιατί πρέπει να το μάθουμε αυτό;» όχι με το «Γιατί είναι στο διαγώνισμα ή γιατί έτσι πρέπει», αλλά εξηγώντας γιατί η ύλη αφορά τον μαθητή. Για παράδειγμα, ένας αποτελεσματικός καθηγητής Αγγλικών θα έπρεπε να είναι σε θέση να κάνει τον Σαίξπηρ να ενδιαφέρει έναν 17χρονο Έλληνα μαθητή. Πιστεύω ότι αν οι μαθητές γίνουν κύριοι της μάθησής τους, θα μπορούν να συμμετέχουν πιο ενεργά, αν οι Όμιλοι και οι Δραστηριότητες δεν χρησιμεύουν απλά σαν προέκταση της αίθουσας διδασκαλίας, αλλά για να επιτρέψουν περισσότερη πρακτική μάθηση, τότε οι μαθητές θα θέλουν να είναι εκεί. Οι καθηγητές θα πρέπει να νιώθουν ότι στηρίζονται από τη Διοίκηση και να μην υπάρχει η αίσθηση ενός ιδιοκτησιακού σχολείου, όπου οι αποφάσεις συχνά βασίζονται σε μάλλον οικονομικούς παρά σε ακαδημαϊκούς λόγους.

Τι είδους ευκαιρίες προσφέρει το Pierce στους μαθητές του; Ποιες είναι οι φιλοδοξίες σας για τους μαθητές του Pierce;

Το Pierce ξεκινά με το απαιτούμενο πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και στη συνέχεια το συμπληρώνει με επιπλέον ώρες διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας. Προσφέρει επίσης το Διεθνές Απολυτήριο (IB DP), μαθητές του Λυκείου μπορούν να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου μαθήματα στο Deree, πέντε πλήρεις υποτροφίες προσφέρονται σε μαθητές του Pierce για να παρακολουθήσουν το καλοκαιρινό πρόγραμμα του Philips Exeter Academy για τέσσερις εβδομάδες στις Ηνωμένες Πολιτείες, τρεις πλήρεις υποτροφίες προσφέρονται σε μαθητές του Pierce ώστε να παρακολουθήσουν το – διάρκειας πέντε εβδομάδων – καλοκαιρινό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Delaware (Edge Summer Program), αθλητικές και μουσικές υποτροφίες δίνουν την ευκαιρία σε ταλαντούχους μαθητές - αθλητές και μουσικούς - να φοιτήσουν στο Pierce. Σε αυτό το τελευταίο θα πρόσθετα ότι, μέσω των ακαδημαϊκών ευκαιριών, οι μαθητές - αθλητές θα έχουν την ευκαιρία να λάβουν αθλητικές υποτροφίες για σπουδές σε αμερικανικά πανεπιστήμια. Δύο από τους μαθητές της τάξης του 2018 που αποφοίτησαν πρόσφατα, έλαβαν σχεδόν πλήρεις υποτροφίες για να ενταχθούν στις ομάδες κολύμβησης και μπάσκετ του Πανεπιστημίου του Σικάγο και του ΜΙΤ αντίστοιχα, ενώ θα σπουδάζουν το αντικείμενο της επιλογής τους. Αυτή η λίστα είναι μόνο η αρχή για όλα όσα προσφέρει το Pierce στους μαθητές του, αλλά όπως λέω πάντα, πρέπει να εκμεταλλεύεσαι τις ευκαιρίες αλλιώς δεν θα γνωρίσεις ποτέ στο έπακρο την εμπειρία του Pierce. Η φιλοδοξία μου για τους μαθητές του Pierce είναι σχετικά απλή: Θέλω την τελευταία τους χρονιά να είναι σε θέση να επιλέξουν το πανεπιστήμιο που τους ενδιαφέρει, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, που ανταποκρίνεται στις ακαδημαϊκές τους ικανότητες, τις επιθυμίες και τις οικονομικές ανάγκες των οικογενειών τους.

4

Πώς σχεδιάζετε να συνεισφέρετε στην εξωακαδημαϊκή ζωή του σχολείου; Έχετε σκοπό να προχωρήσετε σε θεμελιώδεις αλλαγές;

Πριν από λίγες μέρες, εγκαινιάσαμε στο Pierce ένα εργαστήριο κατασκευών (Makerspace), έναν εξειδικευμένο χώρο πολλαπλών χρήσεων, με τα απαραίτητα εργαλεία, θέσεις εργασίας ασφαλείας και υλικά.

Στο Pierce Makerspace οι μαθητές θα αποτελούν μέρος μίας δημιουργικής και επαναστατικής διαδικασίας μάθησης, όπου η δημιουργία έχει τον πρώτο λόγο και όπου η δοκιμή, ο πειραματισμός, ακόμα και η αποτυχία διδάσκουν την αντοχή, την αποφασιστικότητα, και, εντέλει, την επιτυχία. Στο εργαστήριο, οι μαθητές σε συνεργασία με τους καθηγητές – μέντορες θα δημιουργούν, χρησιμοποιώντας υλικά και εργαλεία.

Το νέο Makerspace είναι εξοπλισμένο με 16 αυτόνομες θέσεις εργασίας, όπου τα παιδιά θα μπορούν να χρησιμοποιούν βασικά εργαλεία ώστε να δώσουν πνοή στις ιδέες τους. Οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου θα γνωρίσουν τον χώρο και θα αναλάβουν να ολοκληρώσουν μία απλή κατασκευή. Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου θα πάρουν μία πρώτη γεύση παραγωγής αγαθών, θα εργαστούν μόνοι τους και σε ομάδες, ώστε να φτιάξουν μία δοκιμαστική έκδοση ενός νέου προϊόντος.

Το Makerspace θα περιλαμβάνει επίσης έναν κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, όπου ο σχεδιασμός και η μελέτη ενός project θα είναι απαραίτητα στάδια της διαδικασίας. Ιδιαίτερα τα παιδιά της Α΄ Γυμνασίου θα χρησιμοποιήσουν αυτό τον χώρο όταν καταπιαστούν με την εργασία τους, η οποία θα έχει ως θέμα την κατασκευή ενός υπό κλίμακα, τρισδιάστατου μοντέλου του δωματίου τους.

Oι μαθητές Λυκείου θα χρησιμοποιούν το Makerspace στο πλαίσιο των Ομίλων και των Δραστηριοτήτων τους. Για παράδειγμα, μία από τις Απογευματινές Δραστηριότητες του Pierce είναι ο σχεδιασμός και η κατασκευή Υβριδικού Ηλιακού αυτοκινήτου από τους μαθητές. Αυτήν τη στιγμή, υπάρχουν πέντε ομάδες από τέσσερις μαθητές η καθεμία· από το σύνολο των παιδιών, πέντε είναι κορίτσια και δεκαπέντε είναι αγόρια. Τρεις από τις ομάδες αποτελούνται από μαθητές της Β΄ Λυκείου, οι οποίοι είναι πιο προχωρημένοι τόσο στο κομμάτι του σχεδιασμού, όσο και της κατασκευής. Οι άλλες δύο ομάδες, στις οποίες συμμετέχουν παιδιά της Α΄ Λυκείου, ξεκίνησαν μόλις δύο μήνες πριν. Οι ομάδες των παιδιών της Α΄ Λυκείου αναμένεται να έχουν έτοιμο το αυτοκίνητο κοντά στο καλοκαίρι του 2019.

Άλλο παράδειγμα είναι ο Όμιλος Ρομποτικής, μία απογευματινή δραστηριότητα σε εβδομαδιαία βάση, η οποία έχει μαθητές τόσο από το Γυμνάσιο, όσο και από το Λύκειο. Οι μαθητές κατασκευάζουν και προγραμματίζουν ρομποτικούς μηχανισμούς για την επίλυση προβλημάτων. Ο Όμιλος συμμετέχει σε διαγωνισμούς Ρομποτικής: τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και την Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (World Robot Olympiad). Όπως ήδη ανέφερα, φέτος μία ομάδα παιδιών της Β΄ Λυκείου δημιούργησε μία ρομποτική μονάδα υδροπονικής καλλιέργειας και θα εκπροσωπήσει το Pierce και την Ελλάδα στον Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης, τον Νοέμβριο.

Ακόμη, το Μakerspace θα προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να:

  • Πειραματιστούν και να υλοποιήσουν καινοτόμες ιδέες, στο πλαίσιο μαθημάτων, ομίλων αλλά και σε εξωακαδημαϊκές εκδηλώσεις και δράσεις
  • Χρησιμοποιήσουν εργαλεία, να ασκηθούν πρακτικά και να εμπλακούν ενεργά σε ομαδικές κατασκευές
  • Μάθουν, βιωματικά, μέσω της υλοποίησης και της προβολής του έργου τους, αποκτώντας μαθησιακές εμπειρίες, πέρα από την τυπική διδασκαλία στην αίθουσα
  • Επινοήσουν και να σχεδιάσουν απαιτητικά έργα, με κριτική και δημιουργική σκέψη
  • Συνεργαστούν και να επικοινωνήσουν με την ομάδα τους, αξιοποιώντας εφόδια του 21ου αιώνα
  • Πειραματιστούν σε τομείς σχετικούς με τους μελλοντικούς κλάδους σπουδών τους
  • Αποκτήσουν επαγγελματικά εφόδια για το μέλλον.

Μέσα από το Makerspace και τις δραστηριότητες που προβλέπει το πρόγραμμα μαθημάτων, οι μαθητές θα αναπτύξουν ικανότητες κριτικής σκέψης καθώς και επίλυσης προβλημάτων. Επίσης, θα μάθουν να ακούν, να κατανοούν, να αναλύουν. Θα μάθουν να είναι δημιουργικοί και να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους τόσο δουλεύοντας μόνοι τους, όσο και συνεργαζόμενοι με τους συμμαθητές τους. Καταλαβαίνουμε ότι εκπαιδεύουμε τους μαθητές για ένα άγνωστο μέλλον, για ειδικότητες και επαγγέλματα που δεν υπάρχουν ακόμα!

5

Προσδιορίστε τους τρεις κυριότερους λόγους γιατί κάποιος να επιλέξει το Pierce.

Γιατί, εδώ και περισσότερα από 140 χρόνια, το Pierce έχει δημιουργήσει μία πλούσια παράδοση αριστείας και προσφέρει μία μοναδική μαθητική εμπειρία μέσα από τα μαθήματα, όσο και τα πλούσια εξωακαδημαϊκά του προγράμματα.

Επιπλέον, καλλιεργεί την ενεργό ανάμειξη στη μαθητική κοινότητα και την προσφορά υπηρεσιών, καθώς ετοιμάζει τους μαθητές να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει. Το μότο του σχολείου «non ministrari, sed ministrare» (να μην υπηρετείσαι, αλλά να υπηρετείς) εμπνέει κάθε δράση του Pierce, χαρακτηρίζει κάθε θεσμό και προσφέρει όραμα στους μαθητές του.

Τέλος, ένας ακόμη λόγος για να επιλέξει κάποιος το Pierce είναι ότι δεν έχει διατηρήσει μόνο τους δεσμούς του με τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά διαρκώς ενισχύει τις επίσημες συνεργασίες, όπως αυτές με το Θερινό Πρόγραμμα Edge του Πανεπιστημίου του Delaware και το Θερινό Πρόγραμμα του Philips Exeter Academy. Το σχολείο ετοιμάζεται πυρετωδώς για να φιλοξενήσει το pitch event για το Diamond Challenge του Πανεπιστημίου του Delaware. Ο διαγωνισμός αυτός τελεί υπό την αιγίδα του Horn Entrepreneurship, που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την επιχειρηματική δραστηριότητα του Πανεπιστημίου του Delaware. O διαγωνισμός Diamond Challenge στοχεύει να απελευθερώσει τη μαθητική δημιουργικότητα, να ενθαρρύνει την αυτοδιάθεση και να προάγει τη νεανική επιχειρηματικότητα στους μαθητές του Λυκείου, υπό την καθοδήγηση (mentorship) επαγγελματιών της ανώτερης εκπαίδευσης.