ΕΛΛΑΔΑ

Ο Αλέξης, το αεροδρόμιο της Μίκρας και το ραντάρ της Περαίας

Ο Αλέξης, το αεροδρόμιο της Μίκρας και το ραντάρ της Περαίας
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Ερωτήματα σχετικά με την ονομασία του αεροδρομίου «Μακεδονία», εγείρει η αντιπολίτευση από το απόγευμα της Τρίτης οπότε και ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε σε αεροδρόμιο της Μίκρας. «Στη Μίκρα υπάρχει στρατιωτικό αεροδρόμιο» απαντούν κυβερνητικές πηγές

Οι παλαιότεροι σίγουρα θυμόνται πως το γνωστό πια αεροδρόμιο «Μακεδονία» μέχρι το 1992 ονομαζόταν «Μίκρα» ενώ η μετονομασία προέκυψε ακριβώς λόγω του σκοπιανού ζητήματος.

Κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον Ζόραν Ζάεφ, ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε στην επιτήρηση του εναερίου χώρου της γειτονικής χώρας λέγοντας πως η Ελλάδα θα παρέχει «τεχνική βοήθεια μέσω του ραντάρ υψηλής τεχνολογίας που διαθέτουμε στο αεροδρόμιο της Μίκρας, στη Θεσσαλονίκη, μπορούμε να δώσουμε υποστήριξη στον τομέα της ασφάλειας των πτήσεων».

H αναφορά αυτή προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, αναγκάζοντας τους συνεργάτες του πρωθυπουργού να διευκρινίσουν πως το ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που θα χρησιμοποιηθεί για την υποβοήθηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Βόρειας Μακεδονίας και στο οποίο, όπως υποστηρίζουν, αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός, βρίσκεται στο Τρίλοφο της Μίκρας.

«Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού για το ραντάρ είναι απολύτως σωστή. Το ραντάρ που ελέγχει τις υπερπτήσεις δεν είναι στο αεροδρόμιο, δεν είναι ραντάρ του αεροδρομίου, είναι ραντάρ που ελέγχει τις υπερπτήσεις και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βάθος έχει μια εμβέλεια μιας ακτίνας 320 χιλιομέτρων. Είναι προφανές ότι είναι έξω από το αεροδρόμιο, στο Τρίλοφο, στην ευρύτερη περιοχή της Μίκρας, καμιά σχέση με τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου. Επομένως αν χρειάζεται για να δικαιώσουμε όλους αυτούς που κάτι πρέπει να βρουν για τη χθεσινή μέρα για τη Συμφωνία των Πρεσπών να μετακινήσουμε το ραντάρ να τους ικανοποιήσουμε. Είναι τρελά αυτά τα πράγματα. Αλλά εντάξει να μην τους χαλάσουμε χατίρι» είπε μιλώντας στο ραδιόφωνο «Το Κόκκινο» ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Κάνοντας κανείς μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, ανακαλύπτει πως στη Μίκρα υπάρχει ένα στρατιωτικό αεροδρόμιο και μάλιστα με μεγάλη ιστορία.

Πρόκειται για το στρατιωτικό αεροδρόμιο Σέδες, το πρώτο αεροδρόμιο της 113 Πτέρυγας Μάχης, που αποτελεί μια από τις γνωστότερες μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας εξαιτίας της συμμετοχής της σε αρκετούς από τους πολέμους της νεότερης ελληνικής ιστορίας.

Η ιστορία του ξεκινά από τους Βαλκανικούς Πολέμους, οπότε χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τις γαλλικές και τις ελληνικές Μοίρες. Στις εγκαταστάσεις του έδρευε κάτω από γαλλική διοίκηση το Διασυμμαχικό Κέντρο Εκπαιδεύσης στην Ανατολή (Centre D’ Entrainemen Des Armees Aliens en Orient). Είναι μάλιστα πιθανό η ονομασία Σέδες να προήλθε από τη σύντμηση του γαλλικού Centre D’ Entrainement (CE, D, E) με την προσθήκη του ελληνικού τελικού S.

Το Α\Δ Σέδες είναι ένα ιστορικό αεροδρόμιο με ιστορία περίπου 90 ετών και άρρηκτα συνδεδεμένο με το μεγαλύτερο και ενδοξότερο τμήμα της Πολεμικής Αεροπορίας. Αποτελεί τόσο για την Πολεμική Αεροπορία όσο και για την Ελλάδα ένα ζωντανό αεροπορικό μουσείο. Μάλιστα ο διάδρομος του Σέδες 110 Ο.Μ. είναι ο μοναδικός σε χρήση διάδρομος στην Ευρώπη που είναι στρωμένος με μεταλλικά πλέγματα PSP, που προέρχονταν από το δόγμα Μάρσαλ.

Ραντάρ όμως των προδιαγραφών που παρουσίασε ο πρωθυπουργός αλλά και ο υπουργός δεν διαθέτει. Για αυτό και στα τέλη της δεκαετίας του ’90 η Θεσσαλονίκη σηκώθηκε στο πόδι για να μην τοποθετηθεί ραντάρ στην Περαιά. Είμαστε λίγο μετά το τραγικό δυστύχημα του Γιάκοβλεφ και η ανάγκη για σύγχρονο ραντάρ είναι μεγάλη. Τότε εξετάστηκε και η περίπτωση της Μίκρας όμως απορρίφθηκε. Παρά τις αντιδράσεις ο αρμόδιος υπουργός της εποχής Τάσος Μαντέλης δήλωνε πως «το σύστημα ραντάρ είναι αναγκαίο και θα εγκατασταθεί. Κάνουμε επενδύσεις στο αεροδρόμιο ‘’Μακεδονία’’ για να το αναβαθμίσουμε και να ενδυναμώσουμε τον ρόλο της Θεσσαλονίκης στην περιοχή των Βαλκανίων. Χωρίς ραντάρ δεν μπορεί να γίνει τίποτε». Και όντως εγκαταστάθηκε.

Σύμφωνα με το voria.gr, το μόνο που υπάρχει στη Μίκρα, στην περιοχή του Τριλόφου, εδώ και δεκαετίες, είναι ένας ταπεινός ραδιοφάρος.

Πηγές της ΥΠΑ εξήγησαν στο CNN Greece πως έχουμε δύο ραντάρ προσέγγισης στην περιοχή, ένα στρατιωτικό στο Χορτιάτη και αυτό της Πολιτικής Αεροπορίας στην Περαία. «Βοήθεια για έλεγχο στα Σκόπια, μόνο μέσω του Πάλλας που ειναι στην Αθηνα θα μπορούσε να δοθεί» εκτιμούν. Το CNN Greece έχει απευθύνει ερώτημα και στην διοίκηση της ΥΠΑ.

Σενάρια για την μετονομασία του αεροδρομίου δεν ακούγονται πρώτη φορά: το ζήτημα είναι αναδείξει προ μηνών ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης όταν είχε πει ότι οι τουρίστες που φτάνουν αεροπορικώς στην Θεσσαλονίκη και ακούν ότι προσγειώνονται στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» νομίζουν πως φτάνουν στα Σκόπια.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ