Στο ελληνικό αίτημα για επιστροφή στην Ελλάδα των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, αλλά και των «παράνομα απομακρυσμένων πολιτισμικών αντικειμένων», επικεντρώνεται και η βρετανική εφημερίδα Guardian, μετά την Washington Post και τη Sunday Times που τάσσονται υπέρ του αιτήματος της χώρας μας, ασκώντας εκ νέου πίεση προς τη βρετανική κυβέρνηση, μετά το Brexit

«Ο Μπόρις Τζόνσον και οι άνθρωποι που τον πλαισιώνουν έχουν συχνά κατηγορηθεί ότι επιθυμούν να μετατρέψουν τη Βρετανία σε ένα απομονωμένο και οπισθοδρομικό κράτος με εμμονή στην αναβίωση της παλιάς αυτοκρατορικής δόξας της», αναφέρει σε δημοσίευμά του ο Guardian με τίτλο «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι δευτερεύον θέμα σε σχέση με το Brexit».

«Το ρομαντικό τους αντεπιχείρημα είναι ότι η έξοδος από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα μέσο για να μπορέσει η Βρετανία να ανακτήσει τον έλεγχο του μέλλοντός της. Με την υπερηφάνεια της αποκατεστημένη, μπορεί ελεύθερα να συνεργάζεται γενναιόδωρα και με τον υπόλοιπο κόσμο», αναφέρει η βρετανική εφημερίδα και διερωτάται:

«Ποια στάση πρέπει να κρατήσει λοιπόν η φιλική και "διεθνής" Βρετανία απέναντι στα νέα αιτήματα της Ελλάδας για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα;»

«Η Ελλάδα -με τη στήριξη της Ιταλίας- εισήγαγε μία ρήτρα στο σχέδιο της ΕΕ, διαπραγματευόμενη την εντολή για εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία. Ζητάει την επιστροφή των «παράνομα απομακρυσμένων πολιτισμικών αντικειμένων» στον τόπο προέλευσής τους. Δεν κατονόμαζε τα γλυπτά και η κίνηση κατευθυνόταν σαφώς προς το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασιών του Λονδίνου», συνεχίζει το δημοσίευμα. 

«Αλλά αν παραμείνει στο επίσημο κείμενο -γεγονός που θα αποκαλυφθεί αυτήν την εβδομάδα- θα αποτελεί ένα μέσο για νέα πίεση προς το Λονδίνο», υπογραμμίζει ο Guardian.

guardian marbles

Η βρετανική εφημερίδα αναφέρεται στο έγγραφο το οποίο αναμένεται να οριστικοποιηθεί την Τετάρτη, και θέτει τις παραμέτρους για τη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τις διαπραγματεύσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες αναμένεται να ξεκινήσουν το Μάρτιο. Η διαμάχη ανάμεσα σε Αθήνα και Λονδίνο σοβεί εδώ και δεκαετίες, με τη βρετανική κυβέρνηση να αρνείται να προβεί σε οποιαδήποτε κίνηση επιστροφής τους στην Αθήνα, παρά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει προβεί επανειλημμένως σε κινήσεις για τον επαναπατρισμό τους.

Σε κάθε περίπτωση το έγγραφο καταδεικνύει το βηματισμό που θα ακολουθήσει η Ευρώπη των 27, με στόχο να καταλήξει σε μια ολοκληρωμένη συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο.

«Κάθε φορά που τίθεται το ζήτημα, όσοι τάσσονται είναι υπέρ της επιστροφής τους τείνουν να ανατρέχουν στον Λόρδο Βύρωνα. Στο έργο του «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», ο ποιητής εκφράζει τη θλίψη του για την απομάκρυνση των θησαυρών αυτών από την Αθήνα, σημειώνεται στο άρθρο. Από την πλευρά της, η βρετανική κυβέρνηση έχει διατηρήσει μία άκρως απορριπτική στάση», εξηγεί το δημοσίευμα.

«Αυτό απλά δεν πρόκειται να γίνει», δήλωσε ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Η πιο συχνή αιτιολόγηση για τη διατήρηση των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στο κύρος του ως ένα διεθνώς αναγνωρισμένο ίδρυμα, το οποίο εκθέτει τους θησαυρούς του κόσμου στους επισκέπτες του. Ωστόσο, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, για μία κυβέρνηση που αντιμετωπίζει με τόση καχυποψία τις «κοσμοπολίτικες» αξίες, αυτή είναι μία στάση που θα ήταν παράξενο να κρατήσει.

Επιπλέον, το άρθρο συμπληρώνει ότι οι υποστηρικτές του Brexit εμμένουν με πάθος στη σημασία της αυτοκυριαρχίας, της εθνικής αυτοεκτίμησης και αξιοπρέπειας καθώς και της υπερηφάνειας για τα επιτεύγματα του παρελθόντος. Έτσι, ό,τι ισχύει για τη Βρετανία θα πρέπει να ισχύει και για την Ελλάδα. Τέλος, η επιστροφή των μαρμάρων θα σήμαινε αναγνώριση της εγκυρότητας της ελληνικής θέσης, μετά από τις οικονομικές δυσκολίες που πέρασε για πάνω από μία δεκαετία, και θα διέψευδε την αντίληψη ότι η Βρετανία είναι τόσο «γοητευμένη» από τη δική της χαμένη αυτοκρατορία, που αδυνατεί να αποκαταστήσει μία παλιά αδικία, αναφέρει ο Guardian.

Διαβάστε επίσης