Επιστήμονες ανακάλυψαν ποιο είναι το αρχαιότερο χρώμα στον κόσμο

CNNi/Australian National University

Μια νέα επιστημονική έρευνα δίνει την απάντηση στο ερώτημα ποιο είναι το αρχαιότερο χρώμα στον κόσμο, κι αυτό είναι το ροζ και συγκεκριμένα το φωτεινό ροζ, σαν αυτό που έχουν οι τσιχλόφουσκες ή τα φτερά των φλαμίνγκο.

Ερευνητές ανακάλυψαν αρχαίες ροζ χρωστικές ουσίες σε βράχους ηλικίας 1,1 δισεκατομμυρίων ετών στη Λεκάνη Ταουντένι της Μαυριτανίας, κάτω από την έρημο Σαχάρα, στη δυτική Αφρική, γεγονός που τους οδήγησε στο συμπέρασμα ότι το ροζ είναι το αρχαιότερο χρώμα που έχει ποτέ καταγραφεί στα γεωλογικά αρχεία.

Σύμφωνα με την δρ. Νουρ Γκουενέλι, που ανακάλυψε τις χρωστικές ουσίες στο πλαίσιο της έρευνας για το διδακτορικό της στο Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας, το φωτεινό ροζ είναι πάνω από 500 εκατομμύρια χρόνια παλαιότερο από τις χρωστικές ουσίες που μέχρι σήμερα θεωρούνταν οι αρχαιότερες και προέρχονταν από αρχαίους οργανισμούς των ωκεανών.

«Το φωτεινό ροζ δεν είναι παρά μοριακά απολιθώματα χλωροφύλλης που παρήγαγαν αρχαίοι φωτοσυνθετικοί οργανισμοί, που κατοικούσαν σε έναν αρχαίο ωκεανό που έχει εδώ και πολύ καιρό εξαφανιστεί», σημειώνει η δρ. Γκουενέλι.

Για να φτάσουν σε αυτή τη διαπίστωση οι ερευνητές έκαναν σκόνη βράχους ηλικίας δισεκατομμυρίων ετών και ανέλυσαν τα μόρια των αρχαίων οργανισμών που βρέθηκαν μέσα σε αυτούς. Όταν προχώρησαν στην αραίωσή τους, διαπίστωσαν ότι οι χρωστικές ουσίες ήταν του φωτεινού ροζ, αλλά όταν είναι συγκεντρωμένες η απόχρωσή τους είναι από το κόκκινο του αίματος ως το βαθύ μωβ.

Ενδείξεις αρχαίας ζωής

Ωστόσο, η ανακάλυψη του αρχαιότερου χρώματος δεν ήταν η μόνη που προέκυψε από τη μελέτη των ευρημάτων κάτω από τη Σαχάρα.

Η ομάδα των ερευνητών από την Αυστραλία, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ διαπίστωσαν ακόμη ότι τα αρχαία θαλάσσια οικοσυστήματα κυριαρχούνταν από μικροσκοπικά κυανοβακτήρια, ένα είδος βακτηρίων που αποκτά ενέργεια μέσω της φωτοσύνθεσης. Η ανακάλυψη αυτή αποκαλύπτει πολλά για την εξέλιξη των αρχαίων ζώων.

«Η λεπτομερής ανάλυση των αρχαίων χρωστικών ουσιών, επιβεβαίωσε ότι τα μικροσκοπικά κυανοβακτήρια ήταν κυρίαρχα στη βάση της τροφικής αλυσίδας στους ωκεανούς πριν από ένα δισεκατομμύριο χρόνια, κάτι που εξηγεί και το γιατί δεν υπήρχαν ζώα εκείνη την εποχή», εξηγεί η δρ. Γκουενέλι.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής των ερευνητών, δρ. Γιόχεν Μπροκς η περιορισμένη προμήθεια μεγάλων σωματιδίων τροφής, όπως η άλγη, σε αυτούς τους αρχαίους ωκεανούς, πιθανότατα εμπόδισε την εμφάνιση μεγάλων οργανισμών.

«Η άλγη αν και μικροσκοπική, είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερη σε όγκο από τα κυανοβακτήρια και είναι πολύ πιο πλούσια πηγή τροφής», εξήγησε ο ίδιος.

Οι κυανοβακτηριακοί ωκεανοί άρχισαν να εξαφανίζονται περίπου 650 εκατομμύρια χρόνια πριν, οπότε και η άλγη άρχισε να εξαπλώνεται ραγδαία. Η άλγη παρείχε την «έκρηξη» ενέργειας που ήταν απαραίτητη για την εξέλιξη σύνθετων οικοσυστημάτων, όπου τα μεγάλα ζώα, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων, μπόρεσαν να «ευδοκιμήσουν».

Scientists have discovered the world's oldest color. It's bright pink, By Maya Eliahou and Saeed Ahmed, CNN