Ανατροπή δεδομένων: Προϊστορικός σκελετός γυναίκας στη Σκωτία προέρχεται από μετανάστρια

CNNi

Νέα συναρπαστικά στοιχεία, που φέρνουν ανατροπή στα έως τώρα δεδομένα, ανακάλυψαν αρχαιολόγοι, εξετάζοντας τα ευρήματα μιας γυναίκας στη Σκωτία, η οποία πέθανε πριν από πάνω από 4.250 χρόνια, χάρη στην ανάλυση δειγμάτων DNA.

Τα ευρήματα ανακαλύφθηκαν το 1987 στο Achavanich στο Caithness και τώρα οι επιστήμονες είναι σε θέση να σχεδιάσουν λεπτομερώς μια φωτογραφία της γυναίκας και της ζωής της.

Η Άβα (Ava), όπως είναι γνωστή η γυναίκα, είχε μαύρα μαλλιά, καφέ μάτια και όψη που προσομοιάζει με εκείνη των ανθρώπων που ζουν στη νότια Ευρώπη, σύμφωνα με την επικεφαλής συγγραφέα της επιστημονικής μελέτης Maya Hoole, η οποία πρόσθεσε ότι δεν είχε τα ίδια γενετικά χαρακτηριστικά με τον ντόπιο πληθυσμό της νεολιθικής εποχής.

Προηγουμένως, την είχαν απεικονίσει με κόκκινα μαλλιά και μπλε μάτια, αλλά ο εγκληματολόγος Hew Morrison αναπαρήγαγε μια πιο ακριβή απεικόνιση του προσώπου της.

181203163440 07 scotland dna grave medium plus 169

Πηγή: CNNi

Η νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland αποκαλύπτει ότι η οικογένεια της Άβας πιθανότατα μετακινήθηκε στην περιοχή μερικές γενιές προτού εκείνη γεννηθεί, ως μέρος ενός σημαντικού μεταναστευτικού ρεύματος από τη βόρεια Ευρώπη στη Σκωτία.

Η ανάλυση του DNA από τους επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ και του Μουσείου Φυσικής ιστορίας του Λονδίνου έδειξε ότι η Άβα έπασχε από μια ασθένεια όταν ήταν νέα, από την οποία ανάρρωσε πλήρως στη συνέχεια. Ήταν αρκετά ψηλή και το γεγονός ότι ήταν θαμμένη με ένα κόκαλο αγελάδας, υποδεικνύει ότι ασχολείτο με την κτηνοτροφία.

Η Άβα έζησε στην πρώιμη Εποχή του Χαλκού, δηλαδή νωρίτερα από ότι είχε εκτιμηθεί αρχικά και ήταν 18 έως 25 ετών όταν πέθανε. Η ταφή της έγινε σε ασυνήθιστο τάφο, σκαλισμένο σε πετρώματα, που θα χρειαζόταν μέρες για να τον σκάψουν δύο άνθρωποι. Σύμφωνα με την αρχαιολόγο, ελάχιστοι τέτοιοι τάφοι έχουν ανακαλυφθεί στη Σκωτία, ωστόσο δεν έχει γίνει γνωστό για ποιο λόγο δόθηκε τόσο ιδιαίτερη προσοχή στην Άβα.

«Η προηγούμενη έρευνά μας σε αρχαίο DNA εκατοντάδων προϊστορικών σκελετών Βρετανών, είχε ήδη δείξει ότι υπήρχε μετακίνηση πληθυσμού από την κεντρική Ευρώπη γύρω στο 2.500 π.Χ., η οποία άσκησε επιρροή στην τοπική κοινωνία και την κουλτούρα τους», ανέφερε ο άλλος συγγραφέας της μελέτης Tom Booth.

Όπως επισημαίνει η Hoole, είναι εκπληκτικό πως οι αρχαιολόγοι μπορούν να μάθουν καινούρια πράγματα για υπάρχοντα ευρήματα, εφαρμόζοντας νέες τεχνολογικές μεθόδους.

Bronze Age woman in Scotland was an early immigrant, DNA analysis reveals, By Jack Guy, CNN