Ο Vitaly Kamluk ταξίδευε αεροπορικώς με την σύζυγό του, όταν ξαφνικά εκείνη παρατήρησε κάτι παράξενο κάτω από την οθόνη που βρισκόταν στο μπροστινό κάθισμα: ένα ψηφιακό «μάτι».

«Ένιωσε άβολα βλέποντας ένα ψηφιακό μάτι να την κοιτάζει. Θεωρώ πως είναι μία συνηθισμένη αντίδραση επιβάτη», σημείωσε ο Kamluk, ειδικός σε θέματα κυβερνοασφάλειας, στο CNNi.

Θεώρησε πως πρόκειται για κάμερα. Θέλοντας να λάβει μία σαφή απάντηση από την αεροπορική, όμως, τράβηξε φωτογραφίες και τις ανήρτησε στο διαδίκτυο. Η απήχηση που είχε η ανάρτησή του εξυπηρέτησε τον σκοπό του.

Πολύ γρήγορα η Singapore Airlines του απάντησε, εξηγώντας πως τα συστήματα ψυχαγωγίας της περιλαμβάνουν και κάμερες.

Ωστόσο, διαβεβαίωσε πως είναι όλες απενεργοποιημένες.

Κάμερες σε αεροπλάνα

Η ύπαρξη καμερών σε αεροπλάνα είναι γνωστή. Είναι χαρακτηριστικό πως η εταιρεία που ανέλαβε τη δημιουργία του συστήματος ψυχαγωγίας της Singapore Airlines είχε ανακοινώσει επισήμως τη συμπερίληψη των καμερών στα καθίσματα των αεροσκαφών.

Μεταξύ των στόχων της τοποθέτησης τους, σύμφωνα με τα όσα είχε κάνει γνωστά η εταιρεία το 2017, είναι να διευκολυνθεί η μετακίνηση των επιβατών σε άλλες θέσεις και να εξαλειφθούν οι ουρές κατά την προσγείωση.

Εκπρόσωπος της Emirates γνωστοποίησε πως μερικά από τον αεροσκάφη της έχουν εγκατεστημένες κάμερες. «Θα χρησιμοποιούνταν για βιντεοκλήσεις μεταξύ των καθισμάτων, αλλά δεν τις ενεργοποιήσαμε ποτέ», είπε ο εκπρόσωπος.

Η American Airlines, που επίσης έχει κάμερες στα αεροπλάνα της, έκανε λόγο για ένα σύνηθες χαρακτηριστικό των συστημάτων ψυχαγωγίας, που, όμως, δεν έχει ενεργοποιηθεί.

Εκπρόσωπος Τύπου της Αυστραλέζικης Qantas σημείωσε πως οι κατασκευαστές συστημάτων ψυχαγωγίας συμπεριλαμβάνουν πλέον και κάμερες, ωστόσο, τόνισε πως οι αεροπορικές δεν έχουν τρόπο να τις θέσουν σε λειτουργία, ακόμη και αν το ήθελαν.

Η Air New Zealand και η British Airways ενημέρωσαν το CNNi πως δεν υπάρχουν κάμερες στα αεροσκάφη του στόλου τους.

Βελτίωση της εμπειρίας

Ειδικοί σε θέματα πτήσεων, θεωρούν πως η χρήση καμερών εν πτήσει δεν είναι κακή ιδέα, καθώς μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών.

Ο Joe Leader, CEO της Airline Passenger Experience Association (APEX), έκρινε πως υπάρχουν πολλές χρήσεις για τις κάμερες. Πλην του ότι επιτρέπουν τις βιντεοκλήσεις, οι κάμερες μπορούν να εντοπίσουν κάποιον άρρωστο επιβάτη ή κάποια παράξενη συμπεριφορά. Επίσης, θα μπορούσαν να εντοπίσουν και θύματα τράφικινγκ.

Όσο για τους φόβους περί παραβίασης της ιδιωτικότητας, η APEX σημειώνει πως ζούμε στον 21ο αιώνα και οι κάμερες είναι παντού γύρω μας.

Φόβοι περί χάκινγκ

Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες πιστεύουν, πως  – παρότι οι κάμερες έχουν χρηστική αξία – θα ήταν λάθος να τις χρησιμοποιούσαν χωρίς, πρώτα, να έχουν γνωστοποιήσει τους επιβάτες για την ύπαρξή τους.  

Ο Kamluk τόνισε στο CNNi, πως «ο πραγματικός κίνδυνος (σ.σ. της χρήσης καμερών) είναι να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτές τις συσκευές κάποιος χάκερ».  

«Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υποκλοπές συνομιλιών, στοιχείων διαβατηρίων, προσωπικών δεδομένων, όπως κάποιου μυστικού κωδικού», είπε ο ίδιος.

Can airplane seat cameras spy on passengers?, by Francesca Street

Διαβάστε επίσης