ΚΟΣΜΟΣ

Κάρλος Γκοσν: Το μυστήριο της διαφυγής του πρώην Νο1 της Nissan

Κάρλος Γκοσν: Το μυστήριο της διαφυγής του πρώην Νο1 της Nissan
ΑΡ

Ένταλμα σύλληψης από την Interpol έχει εκδοθεί σε βάρους του πρώην προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της Renault-Nissan Κάρλος Γκοσν με τις Αρχές της Ιαπωνίας να καλούνται να λύσουν το μυστήριο γύρω από την απόδρασή του.

Οι αστυνομικοί κάνουν φύλλο και φτερό το σπίτι στο οποίο ο επιχειρηματίας διέμενε στο Τόκιο, προτού δραπετεύσει για το Λίβανο, ενώ προσπαθούν να βρουν στοιχεία και από τις κάμερες ασφαλείας.

Δεν είναι γνωστό πώς κατάφερε να διαφύγει από την Ιαπωνία, ωστόσο δημοσιεύματα των Reuters και Financial Times αναφέρουν πως δραπέτευσε μέσω μιας ιδιωτικής εταιρείας, ένα σενάριο που δείχνει πως χρειάστηκαν μήνες σχεδιασμού.

Επτά προσαγωγές στην Τουρκία

Παράλληλα, η τουρκική κυβέρνηση ανακοίνωσε πως προσήχθησαν επτά άτομα που φέρεται να έχουν σχέση με το σχέδιο απόδρασης. Πρόκειται για τέσσερις πιλότους μιας ιδιωτικής αεροπορικής, έναν μάνατζερ της εταιρείας και δύο μέλη καμπίνας.

Σύμφωνα με το Anadolu, ο Γκοσν κατάφερε να διαφύγει μέσω της Τουρκίας και το αεροδρόμιο Ατατούρκ.

Ο Γκοσν, ένας από τους διασημότερους επικεφαλής επιχειρήσεων στον κόσμο, έχει γίνει ο πιο διάσημος φυγάς της Ιαπωνίας αφού αποκάλυψε την Τρίτη πως διέφυγε στον Λίβανο επειδή, όπως υποστήριξε, δεν μπορούσε «να παραμείνει άλλο όμηρος του μεροληπτικού συστήματος δικαιοσύνης της Ιαπωνίας».

Γαλλία: Αν έρθει εδώ δεν θα τον εκδώσουμε

Στο μεταξύ στο Παρίσι, η Γαλλίδα υφυπουργός Οικονομίας Ανιές Πανιέ-Ρινασέ δήλωσε πως ο Γκοσν δεν πρόκειται να εκδοθεί, αν πάει στη Γαλλία.

«Αν ο κ. Γκοσν έρθει στη Γαλλία, δεν θα εκδώσουμε τον κ. Γκοσν, επειδή η Γαλλία δεν εκδίδει ποτέ τους πολίτες της· εφαρμόζουμε λοιπόν για τον κ. Γκοσν τους ίδιους κανόνες που ισχύουν για όλους, όμως αυτό δεν μας εμποδίζει να σκεπτόμαστε πως δεν χρειαζόταν να διαφύγει από την ιαπωνική δικαιοσύνη», δήλωσε σχετικά με τον πρώην επικεφαλής της Renault-Nissan, ο οποίος στην Ιαπωνία τελούσε υπό κατ' οίκον περιορισμό.

Εξάλλου πηγή στην υπόθεση δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο, επιβεβαιώνοντας πληροφορίες του δημόσιου ιαπωνικού τηλεοπτικού δικτύου NHK, πως ο Γκοσν είχε δύο γαλλικά διαβατήρια, το ένα από τα οποία κρατούσε πάνω του μέσα σε θήκη που έκλεινε με κωδικό.

Λίβανος: Δεν μπορούμε να τον συλλάβουμε

Παράλληλα, ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης του Λιβάνου Ιμπραχίμ Νάτζαρ, επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η νομοθεσία της χώρας δεν επιτρέπει την έκδοση ενός Λιβανέζου πολίτη σε τρίτη χώρα.

Στην περίπτωση που η Ιαπωνία ζητήσει τη συνδρομή της Ιντερπόλ, ο Νάτζαρ εξήγησε ότι η διεθνής αστυνομία δεν μπορεί να τον συλλάβει δια της βίας, ούτε να επιβάλλει οποιαδήποτε απόφασή της στον Λίβανο.

«Μέχρι νεωτέρας, ο κ. Γκοσν είναι ασφαλής. Η δικαιοσύνη του Λιβάνου μπορεί να τον δικάσει αν διαπιστωθεί ότι διέπραξε κάποιο αδίκημα που τιμωρείται από το λιβανέζικο δίκαιο», υπογράμμισε. Όπως είπε, η Βηρυτός θα μπορούσε να ζητήσει από την Ιαπωνία τον φάκελο του Γκοσν για να τον εξετάσει. Όμως δεν μπορεί να δικάσει κάποιον που κατηγορείται ότι διέπραξε οικονομικά αδικήματα σε άλλη χώρα.

Τα τρία διαβατήρια - κλειδιά

Σύμφωνα με την πηγή, τρία διαβατήρια του Γκοσν (ένα γαλλικό, ένα λιβανέζικο και ένα βραζιλιάνικο) βρίσκονταν στην κατοχή των δικηγόρων του.

Το δικαστήριο του είχε επιτρέψει να έχει ένα διαβατήριο επάνω του, κλεισμένο σε ένα είδος θήκης (δεν διευκρινίζεται τι ακριβώς ήταν) η οποία παρέμενε στην κατοχή του, αλλά το κλειδί της (ένας μυστικός κωδικός) κρατούσαν οι δικηγόροι του, εξήγησε η πηγή.

Το έγγραφο αυτό χρησίμευε ως βίζα βραχείας παραμονής στην Ιαπωνία και έπρεπε συνεπώς να το έχει διαθέσιμο για τις εσωτερικές μετακινήσεις του, σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή.

Σε περίπτωση ελέγχου, όφειλε να έρθει σε επαφή με τον δικηγόρο του που είχε τον κωδικό ώστε αυτός να μεταβεί επιτόπου (δεν μπορούσε να δώσει απλώς τον κωδικό τηλεφωνικά σε κάποιον αστυνομικό), διευκρίνισε η πηγή, προσθέτοντας πως οι διατάξεις αυτές δεν αφορούσαν μόνο τον Γκοσν, αλλά και άλλους αποφυλακισμένους με εγγύηση.

Ωστόσο οι ιαπωνικές αρχές δεν έχουν ηλεκτρονικά δεδομένα που να δείχνουν ότι ο Κάρλος Γκοσν, ο οποίος ήταν πολύ αναγνωρίσιμος, εμφανίσθηκε σε κάποιο από τα αεροδρόμια της χώρας με την πραγματική του ταυτότητα, προτού αναχωρήσει.

Είναι συνεπώς ύποπτος ότι χρησιμοποίησε κάποιο «παράνομο μέσο» για να βγει από την Ιαπωνία (με άλλη ταυτότητα και διαφεύγοντας των συνοριακών ελέγχων), υπογραμμίζει το NHK επικαλούμενο πηγές στην έρευνα.

Αυτό το δεύτερο γαλλικό διαβατήριο μπορεί όμως να χρησιμοποιήθηκε μετά την άφιξή του στην Τουρκία για τις συνήθεις τυπικές διαδικασίες, προτού ο Γκοσν ταξιδέψει στη συνέχεια προς τον Λίβανο όπου, σύμφωνα με τις τοπικές αρχές, εισήλθε απολύτως νόμιμα.

Το χρονικό

Ο Γκοσν, που ήταν κάποτε ο πιο ακριβοπληρωμένος διευθυντής εταιρείας στην Ιαπωνία, συνελήφθη στα τέλη του 2018. Στην Ιαπωνία του έχει ασκηθεί δίωξη για τέσσερις κατηγορίες: δύο για εισοδήματα που δεν δηλώθηκαν από την Nissan στις οικονομικές αρχές και δύο για κατάχρηση εμπιστοσύνης με επιβαρυντικές περιστάσεις. Στα τέλη Απριλίου, αφού παρέμεινε επί 130 ημέρες στη φυλακή, αποφυλακίστηκε με όρους.

«Δεν διέφυγα από τη δικαιοσύνη, απελευθερώθηκα από την αδικία και την πολιτική δίωξη. Θέλω επιτέλους να επικοινωνήσω ελεύθερα με τα μέσα ενημέρωσης, κάτι που θα γίνει από την επόμενη εβδομάδα», ανέφερε νωρίτερα ο ίδιος, σε μια ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τους εκπροσώπους του.

Ο Γαλλο-Λιβανέζος κατάφερε να διαφύγει μέσω Τουρκίας και να φτάσει την Κυριακή στη Βηρυτό. Μάλιστα, φέρεται να άλλαξε δύο αεροπλάνα.

Στη Βηρυτό, σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης φέρεται να έχει δική του έπαυλη, όπου διαμένει σε απόλυτη ασφάλεια.

Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές του Reuters, με το που έφτασε στο Λίβανο, τον υποδέχτηκε ένθερμα ο πρόεδρος της χώρας Michel Naim Aoun.

Ο γεννημένος στη Βραζιλία, με καταγωγή από το Λίβανο και Γάλλος υπήκοος Κάρλος Γκοσν ξεκίνησε τη καριέρα του το 1978 στη Michelin, ενώ το 1996 μεταπήδησε στη Renault, όπου μπόρεσε να αντιστρέψει την πτωτική πορεία των εσόδων της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στη Nissan ήταν COO από το 1999, το 2000 έγινε πρόεδρος της μάρκας και το 2001 διευθύνων σύμβουλος. Το 2005 ανέλαβε τη θέση του προέδρου στη Renault και το 2016 και στη Mitsubishi. Το 2017 οι απολαβές του σε μετρητά και μετοχές από τις τρεις εταιρείες είχαν ξεπεράσει συνολικά τα 15 εκατομμύρια δολάρια.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ