Ένα (ακόμη) μυστηριώδες μοτίβο έκρηξης ραδιοκύματων εντόπισαν οι επιστήμονες

CNNi

Το 2020 αποδεικνύεται μία καλή χρονιά για την αποκωδικοποίηση των ραδιοκυμάτων του σύμπαντος. Κι αυτό γιατί ενώ μέχρι τον Φεβρουάριο οι επιστήμονες δεν είχαν καταφέρει να εντοπίσουν το μοτίβο κανενός από τα περίπου 18 γνωστά γρήγορης έκρηξης ραδιοκύματα (fast radio burst), μόλις κατάφεραν να «διαβάσουν» το δεύτερο.

Οι μεμονωμένες εκρήξεις ραδιοκυμάτων, που έχουν διάρκεια μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου, εκπέμπουν μία φορά και δεν επαναλαμβάνονται.

Ωστόσο, οι επαναλαμβανόμενες αστραπιαίες ραδιοφωνικές εκρήξεις είναι γνωστό ότι στέλνουν πολλές φορές σύντομα, ενεργητικά ραδιοκύματα.

Παρόλα αυτά δεν έχουν καταφέρει να εντοπίσουν την αιτία αυτών των εκρήξεων.

Παλαιότερες παρατηρήσεις έχουν δείξει ότι, συνήθως, όταν επαναλαμβάνονται, οι εκρήξεις ραδιοκυμάτων γίνονται σποραδικά ή μέσα από ένα σύμπλεγμα.

Όλο αυτό όμως άλλαξε φέτος όταν οι αστρονόμοι ανακάλυψαν ότι το ραδιοκύμα FRB 180916.J0158+65 έχει ένα μοτίβο που επαναλαμβάνεται κάθε 16,35 ημέρες. Επί τέσσερις ημέρες, ένα ή δύο σήματα εκπέμπονται κάθε μία ώρα.

Έπειτα, επικρατεί σιωπη επί 12 ημέρες.

Τώρα οι αστρονόμοι εντόπισαν ένα δεύτερο μοτίβο. Εκείνου του ραδιοκύματος που είναι γνωστό ως FRB 121102. Κατά τη διάρκεια του κυκλικού μοτίβου, τα ραδιοκύματα εκπέμπονται μέσα σε ένα διάστημα 90 ημερών, ακολουθούμενα από μία περίοδο σιωπής 67 ημερών.

Το μοτίβο αυτό επαναλαμβάνεται κάθε 157 ημέρες.

Η επαναλαμβανόμενη εκπομπή του FRB 121102 είναι γνωστή ήδη από το 2016. Πλέον οι αστρονόμοι γνωρίζουν και το μοτίβο της.

Σημαντικά στοιχεία

Η εύρεση αυτού του μοτίβου αποκαλύπτει σημαντικά στοιχεία αναφορικά με το τι θα μπορούσε να είναι ο πρόγονος των αστραπιαίων ισχυρών εκπομπών ραδιοκυμάτων.

Η περιοδικότητα μας δείχνει ότι το αντικείμενο που εκπέμπει αυτά τα ραδιοκύματα είναι πιθανόν σε τροχιά με κάποιο άλλο σώμα της αστροφυσικής», λέει ο Kaustubh Rajwade, ο βασικός συντάκτης της μελέτης και ερευνητής αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.

Το FRB 121102 ήταν η πρώτη αστραπιαία ισχυρή εκπομπή ραδιοκυμάτων που εντοπίστηκε στην πηγή του, που συνδέεται με έναν μικρό νάνο-γαλαξία πάνω από 3 δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά ήδη από το 2017.

Το γεγονός ότι αυτό το επαναλαμβανόμενο μοτίβο είναι τουλάχιστον 10 φορές μεγαλύτερο από εκείνο που επαναλαμβάνεται κάθε 16,4 μέρες δείχνουν το πιθανό μεγάλο εύρος αυτής της δραστηριότητας, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Μέχρι σήμερα έχουν ανακαλυφθεί πάνω από 100 τύποι ραδιοκυμάτων όμως μόνο αυτά τα δύο έχουν παρουσιάσει μέχρι στιγμής σταθερή συχνότητα εμφάνισης.

Another mysterious radio burst in space is repeating a pattern. This one occurs every 157 days, by Ashley Strickland, CNN