Φαραωνικές πρακτικές στην αρχαία Ιρλανδία: Αιμομιξία μεταξύ μελών της ελίτ ανακάλυψαν γενετιστές

CNNi/TurismIrland

Άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τον τρόπο αναπαραγωγής των μελών της ανώτερης τάξης στην αρχαία Ιρλανδία αποκαλύπτει το αποτέλεσμα έρευνας αρχαιολόγων και γενετιστών σε νεολιθικούς τάφους.

Οι ερευνητές, μια ομάδα του Trinity College στο Δουβλίνο, βασίστηκαν στο γονιδίωμα ενός άνδρα που είχε ταφεί σε ταφικό πέρασμα στο Newgrange, χρονολογίας πάνω από 5.000 χρόνων.

Τα ευρήματά τους καταλήγουν ότι ο άνδρας ανήκε σε μια ανώτερη ελίτ η οποία επιδιδόταν σε αιμομιξίες πρώτου βαθμού –π.χ. συνευρέσεις μεταξύ αδελφού και αδελφής- όπως έκαναν οι φαραώ στην αρχαία Αίγυπτο ή οι βασιλιάδες των Ίνκας.

«Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο» λέει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Λάρα Κάσιντι, γενετίστρια στο Trinity College.

«Όλοι μας κληρονομούμε δύο αντίγραφα γονιδιωμάτων, ένα από τη μητέρα και ένα από τον πατέρα μας. Του συγκεκριμένου ατόμου τα αντίγραφα ήταν εξαιρετικά παρόμοια, σημάδι στενής αιμομιξίας. Οι αναλύσεις μας μας επέτρεψαν να επιβεβαιώσουμε ότι οι γινείς του ήταν συγγενείς πρώτου βαθμού», λέει.

newgrange1

Πηγή: CNNi/TourismIreland

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε την Τετάρτη στο περιοδικό Nature, αναφέρει ότι είναι η πρώτη φορά που εντοπίστηκε αυτή η πρακτική στη Νεολιθική Ιρλανδία, ενώ οι ερευνητές δηλώνουν έκπληκτοι από τα ευρήματά τους.

Η αιμομιξία πρώτου βαθμού αποτελεί ένα ταμπού σχεδόν σε όλη την υφήλιο.

Ελάχιστες είναι επιβεβαιωμένες καταγραφές ανάμεσα σε ελίτ, όπως οι βασιλικές οικογένειες, με στόχο τον διαχωρισμό τους από τον υπόλοιπο πληθυσμό, με σκοπό την ενίσχυση της κυριαρχίας τους και την νομιμοποίηση της εξουσίας τους.

Συχνά συνδυάζεται με τελετουργικά και μνημειακή αρχιτεκτονική, όπως το ταφικό πέρασμα στο Newsgrange.

Ancient Irish elite practiced incest, new genetic data from Neolithic tomb shows, by Jack Guy, CNNi