ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αποσυνδέεται η αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής

Αποσυνδέεται η αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Το «πράσινο» φως για την επόμενη Βουλή πήραν όλες οι διατάξεις που είχαν τεθεί στην δεύτερη ψηφοφορία για το Σύνταγμα με βασικότερη εκείνη που αποσυνδέει την πρόωρη διάλυση της Βουλής από την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η ονομαστική ψηφοφορία δεν έκρυψε εκπλήξεις σε ότι αφορά τουλάχιστον το αποτέλεσμα που ούτε λίγο ούτε πολύ είχε κριθεί στην πρώτη ψηφοφορία, τον περασμένο Φεβρουάριο.

Οι τρεις κρίσιμες διατάξεις μάλιστα, που αφορούν στη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και το άρθρο για την ποινική ευθύνη υπουργών «πέρασαν» με μεγαλύτερη πλειοψηφία σε σχέση με την πρώτη ψηφοφορία του Φεβρουαρίου.

Ειδικότερα, το άρθρο 3 για το ουδετερόθρησκο του ελληνικού κράτους ψηφίστηκε από 156 βουλευτές, έναντι 151 στην προ μηνός ψηφοφορία. Με μεγάλη πλειοψηφία 224 ψήφων (έναντι 221 στην προηγούμενη ψηφοφορία) πέρασε το άρθρο 32 που αποσυνδέει την εκλογή ΠτΔ από την πρόωρη διάλυση της Βουλής και τη διενέργεια εκλογών.

Με ευρεία πλειοψηφία ψηφίστηκαν επίσης, τα άρθρα 62 για τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας, καθώς στηρίχθηκε από 237 βουλευτές, 86 για τον περιορισμό προνομιακών ρυθμίσεων για την ποινική ευθύνη υπουργών που συγκέντρωσε 255 θετικές ψήφους έναντι 253 που είχε λάβει στην πρώτη ψηφοφορία, και το άρθρο 101 Α για τον τρόπο επιλογής των ανεξάρτητων αρχών με 232 ψήφους.

Λιγότερες από 180 ψήφους (175 θετικές ψήφους, έναντι 95 αρνητικών κι ενός βουλευτή που δήλωσε «παρών») συγκέντρωσε η ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 86. Στο επίμαχο άρθρο αναφέρθηκε στην ομιλία του ο πρωθυπουργός, κατηγορώντας τη ΝΔ ότι «απέσυρε» από την ψηφοφορία βουλευτές της επειδή στελέχη της έχουν ανοιχτά θέματα με τη Δικαιοσύνη.

Πηγές της ΝΔ έλεγαν ότι «κανένας δεν ψήφισε μια ανούσια και νομικά ανυπόστατη ερμηνευτική πρόταση που έκανε ΣΥΡΙΖΑ για να υπάρξει δήθεν και αναδρομική ισχύ στην αλλαγή του εν λόγω άρθρου». Όπως διευκρίνιζαν, «ο λόγος που η ΝΔ δεν ψήφισε την ανούσια αυτή πρόταση είναι απλός», καθώς «είναι νομικά αδύνατον να αποκτήσει αναδρομική ισχύ οποιαδήποτε ποινική διάταξη, ακόμη και μέσω του Συντάγματος». Οι ίδιες πηγές προσέθεταν ότι «πρόνοιες που αφορούν ποινικά αδικήματα αφορούν μόνον μελλοντικές και όχι παρελθούσες πράξεις. Δεν θα μπορούσε να σταθεί ποτέ σε οποιοδήποτε δικαστήριο, ούτε ελληνικό ούτε πόσο μάλλον ευρωπαϊκό. Ο κ. Τσίπρας εν γνώσει του ψέματα χωρίς βέβαια ΚΑΙ ευτελίζει την κορυφαία διαδικασία, όπως είναι η Συνταγματική αναθεώρηση».

Με περισσότερες από 200 θετικές ψήφους εγκρίθηκαν οι προτάσεις της ΝΔ για το δικαίωμα των κοινοβουλευτικών μειοψηφιών να συστήνουν εξεταστικές επιτροπές (247 ναι, 20 όχι, 5 «παρών»), ενώ με ευρεία πλειοψηφία 237 βουλευτών, ψηφίστηκε και το άρθρο για την εξομοίωση του δικαστικού σώματος Ενόπλων Δυνάμεων με τους τακτικούς δικαστές.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ