Σαμοθράκη: Τα λάθη που οδήγησαν στον αποκλεισμό – Κραυγή απόγνωσης από τους επαγγελματίες
Πηγή: ΙΝΤΙΜΕ

Σε αδιέξοδο έχουν περιέλθει οι επαγγελματίες της Σαμοθράκης.

Ο πολυήμερος ακτοπλοϊκός αποκλεισμός του πανέμορφου νησιού του Βόρειου Αιγαίου έχει προκαλέσει άνευ προηγουμένου οικονομική ζημιά στην τοπική οικονομία. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Σαμοθράκης Γιάννης Γλήνιας είπε στο CNN Greece ότι τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου οι ακυρώσεις έφτασαν στο 100%, ενώ για την περίοδο μετά τις 20 Αυγούστου η πληρότητα φτάνει μόλις το 40%. Ζημιωμένοι δεν είναι μόνο οι επαγγελματίες που έχουν άμεση ενασχόληση με τον τουρισμό αλλά και οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι, αφού το σύνολο της οικονομίας του νησιού εξαρτάται ως ένα βαθμό από τον τουρισμό. Να σημειωθεί επίσης ότι ο ακτοπλοϊκός αποκλεισμός είχε μεγάλη ειδησεογραφική κάλυψη στη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και τη Σερβία που αποτελούν τις βασικές τουριστικές αγορές της Σαμοθράκης. Επομένως, υπάρχει σοβαρό ζήτημα και με τους τουρίστες από το εξωτερικό.

«Η σεζόν σε μας διαρκεί μόλις 40 μέρες. Από τη στιγμή που χάσαμε τον Δεκαπενταύγουστο, τίθεται πλέον ζήτημα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις της Σαμοθράκης. Ο κόσμος έχει βουβαθεί», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γλήνιας.

Τα προβλήματα του λιμανιού

Το μείζον πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης είναι το λιμάνι της Καμαριώτισσας. Ο δήμαρχος Σαμοθράκης Θανάσης Βίτσας σε ανάρτησή του στο Facebook αναφέρει σχετικά: «Το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης δεν είναι μόνο ο καθαρισμός και η εκβάθυνση του αλλά περισσότερα προβλήματα και πιο σύνθετα. Πρέπει να ξεπεραστούν πλήθος προβλημάτων που οδηγούν σε αδιέξοδο (ανάγκη νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών, έκδοσης νέων περιβαλλοντικών όρων, επαναχάραξης γραμμών αιγιαλού – παραλίας, τροποποίησης της οριοθετημένης γραμμής χερσαίας ζώνης κ.α.) περιορισμένες δυνατότητες κύκλου ελιγμών κι ακόμα πιο περιορισμένες δυνατότητες ελλιμενισμού πλοίου.»

 

Ο κ. Βίτσας προσθέτει ότι το masterplan για το λιμάνι «περιλαμβάνει μία σειρά μελετών, όπως τοπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, έργων παράκτιας προστασίας, η/μ εγκαταστάσεων και Μ.Π.Ε. και φυσικά επέκταση. Η αρχική δέσμευση χρημάτων για την εκπόνηση των μελετών έγινε κατόπιν αιτήματός μας για το στρατηγικό για το νησί έργο τον Ιανουάριο του 2015 από το Υπουργείο Υποδομών (Υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης) αργότερα το καλοκαίρι του 2015 παρά τα προβλήματα της χώρας η χρηματοδότηση αξιολογήθηκε ως προτεραιότητας και παρέμεινε στο Π.Δ.Ε (Υπουργός Χ. Σπίρτζης, Γεν. Γραμ. Γ. Δέδες).»

«Αυτό το οποίο πρέπει στη συνέχεια να γίνει είναι οι εγκρίσεις των μελετών και η χρηματοδότηση του έργου», καταλήγει ο δήμαρχος Σαμοθράκης.

Πάντως το έργο εκσυγχρονισμού του λιμανιού της Καμαριώτισσας είναι μεγάλης κλίμακας και η αποπεράτωση του θα διαρκέσει στην καλύτερη περίπτωση 2-3 χρόνια.

Η προβληματική σύμβαση

Πέρα από το πρόβλημα του λιμανιού της Καμαριώτισσας, προβληματική είναι η και η σύμβαση με την πλοιοκτήτρια εταιρία (συμφερόντων Μανούση) των Σάος και Σαόνησος που εκτελούν τη γραμμή Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη. Η σύμβαση που συνάφθηκε πριν από μία δεκαετία δεν προβλέπει υποχρέωση της εταιρίας για άμεση αντικατάσταση των πλοίων σε περίπτωση βλαβών. Επιπλέον, όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει διαμορφωθεί ένας μόνιμος μηχανισμός αντιμετώπισης των διακοπών της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, καίτοι το φαινόμενο δεν είναι σπάνιο. Στην προηγούμενη διακοπή της σύνδεσης στην αλλαγή του έτους, επιστρατεύτηκε το σκάφος του Λιμενικού Γαύδος. Η αναζήτηση σκάφους ξεκινάει αφού διακοπεί το δρομολόγιο, κάτι που αποδεικνύεται περίπλοκο εν μέσω τουριστικής σεζόν όπου όλα τα πλοία είναι δρομολογημένα.

Τον Οκτώβριο λήγει η σύμβαση με την πλοιοκτήτρια εταιρία και το αίτημα των φορέων της Σαμοθράκης είναι να μπει στη σύμβαση ρήτρα υποχρέωσης για την αντικατάσταση του πλοίου σε περίπτωση βλάβης.

Τα λάθη

Πέρα από την απουσία ενός μόνιμου μηχανισμού για την αντικατάσταση των πλοίων σε περίπτωση βλάβης, σημειώθηκαν και λάθη στη διαχείριση της δύσκολης κατάστασης που δημιουργήθηκε πριν λίγες μέρες. Τις πρώτες μέρες μετά τις βλάβες των Σάος και Σαόνησος δρομολογήθηκε το ταχύπλοο Ζέφυρος και το οχηματαγωγό Άναξ, οπότε τα δρομολόγια εκτελούνταν. Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών όμως, απαγορεύτηκε ο απόπλους των δύο πλοίων.

Στις 12 Αυγούστου δρομολογήθηκε το Azores express. Το συγκεκριμένο πλοίο είναι μεγάλο για το λιμάνι της Καμαριώτισας (114 μέτρα έναντι 84 του Σάος) και μπορεί να «δέσει» μόνο όταν ο καιρός δεν είναι πολύ άσχημος. Το Azores ήταν να αποπλεύσει στις 12 το μεσημέρι, αλλά τελικά έφυγε από την Αλεξανδρούπολη στις 9 το βράδυ όταν ο καιρός είχε επιδεινωθεί. Η αιτία της καθυστέρησης ήταν γραφειοκρατικοί έλεγχοι (υγειονομικό κτλ) οι οποίοι διεξήχθησαν κανονικά, παρότι εκατοντάδες τουρίστες συνωστίζονταν στο λιμάνι της Σαμοθράκης. Τελικά το Azores δεν μπόρεσε να καταπλεύσει στην Καμαριώτισσα λόγω των ανέμων κι επέστρεψε στην Αλεξανδρούπολη με τους 700 επιβάτες του. Την επομένη ο αριθμός των εγκλωβισμένων στη Σαμοθράκη ανεβαίνει, ενώ περί τα 1.500 άτομα βρίσκονται στην Αλεξανδρούπολη περιμένοντας τον απόπλου του Azores Express –απόπλους που δεν έγινε τελικά.

Στο λιμάνι

Τα λάθη συνεχίστηκαν όμως και όταν το Andros Jet της Sea Jets άρχισε να εκτελεί το δρομολόγιο. Για το συγκεκριμένο πλοίο δεν υπήρχε πρακτόρευση στη Σαμοθράκη αφού δεν εκτελεί μόνιμα το συγκεκριμένο δρομολόγιο. Από τις αρμόδιες Αρχές, δεν υπήρξε πρόνοια να κόβονται τα εισιτήρια στην είσοδο του λιμανιού, με αποτέλεσμα ο κόσμος να συνωστίζεται στον καταπέλτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ταλαιπωρία κι εκνευρισμό. Επιπλέον, δεν γινόταν αρχικό control στο λιμάνι για το ποιος ταξιδεύει με το Andros Jet και ποιος με το Άναξ, κάτι που επέτεινε το συνωστισμό.

Τα αιτήματα

Αυτή τη στιγμή το δρομολόγιο Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη εκτελείται από τα Andros Jet και Άναξ. Αναμένεται ότι μέσα στην εβδομάδα θα έχει επισκευαστεί το Σάος οπότε θα αποκατασταθεί η κανονικότητα στη συγκοινωνία.

Οι φορείς της Σαμοθράκης «επενδύουν» πολλά στην αυριανή διυπουργική σύσκεψη στο Μαξίμου που έχει σαν αντικείμενο την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού τους. Οι φορείς διεκδικούν:

  • Τη διεξαγωγή διαφημιστικής εκστρατείας από την Πολιτεία για να επανακάμψουν οι τουρίστες στη Σαμοθράκη.
  • Τη ρύθμιση των χρεών τους προς το Δημόσιο και την καταβολή ενισχύσεων για να συνεχιστεί η λειτουργία των επιχειρήσεων στο νησί.
  • Την άμεση δρομολόγηση των έργων για τον εκσυγχρονισμό του λιμανιού.
  • Τη σύναψη νέα σύμβασης για την ακτοπλοϊκή γραμμή με ρήτρα αντικατάστασης του πλοίου σε περίπτωση βλάβης.
  • Την αποκατάσταση των ζημιών της θεομηνίας του 2017 που ακόμα εκκρεμεί.

Να δούμε αν θα τους ακούσει κανείς στην Αθήνα.

Διαβάστε επίσης