ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Γρηγόρης Τάσιος στο CNN Greece: Δυναμική η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού

Γρηγόρης Τάσιος στο CNN Greece: Δυναμική η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού
Ρεαλιστικό το ενδεχόμενο τα τουριστικά έσοδα να ξεπεράσουν το ρεκόρ του 2019 εκτιμά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων σε συνέντευξή του στο CNN Greece και τον Δημήτρη Μαλλά

Ο στόχος των αριθμών του 2019 όσον αφορά σε επισκέπτες και έσοδα δείχνει εφικτός για τον ελληνικό τουρισμό, εφόσον βέβαια δεν υπάρξουν έκτακτα γεγονότα, σύμφωνα με όσα αναφέρει σε συνέντευξη του στο CNN Greece ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).

Ο κ. Τάσιος επισημαίνει πάντως ότι δεν έχουν πλήρως ανακάμψει όλοι οι προορισμοί της χώρας, ενώ αναφέρεται και στο στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, το οποίο θα έπρεπε να είχαμε πετύχει «χθες», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, ενώ επισημαίνει ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης

Ποια είναι η μέχρι τώρα πορεία των κρατήσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία;

Μπήκαμε πια στο τρίτο τρίμηνο, το πιο «δυνατό» της χρονιάς και τα στοιχεία από τις κρατήσεις δείχνουν ότι υπάρχει μια δυναμική ανάκαμψη, όχι όμως με την ίδια ταχύτητα σε όλες τις περιοχές. Τα νησιά οδηγούν την «κούρσα» και κυρίως αυτά όπου υπάρχουν πτήσεις αλλά και όσα βρίσκονται κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα, όπως είναι τα νησιά του Αργοσαρωνικού, ενώ άλλοι προορισμοί, για παράδειγμα η Πιερία, αναμένουν τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για να ελπίζουν ότι θα προσεγγίσουν τα επίπεδα του 2019.

Οι πληρότητες για τον Ιούλιο ξεπερνούν το 80% κυρίως στο Νότιο Αιγαίο, την Κρήτη και το Ιόνιο και από «κοντά» ακολουθεί η Χαλκιδική όπου φέτος έχουμε περισσότερες αφίξεις από την Ευρώπη μέσω του αεροδρομίου «Μακεδονία». Όσον αφορά τον Αύγουστο, οπότε και ελπίζουμε να κορυφωθεί η κίνηση και από την εσωτερική αγορά σε προορισμούς που έχουν μεγαλύτερη εξάρτηση από αυτήν – για παράδειγμα η Πελοπόννησος, οι κρατήσεις αναμένεται να φτάσουν στο πιο υψηλό επίπεδο του καλοκαιριού, ξεπερνώντας το 90% πανελλαδικά.

Ποιοι είναι η προορισμοί εκείνοι που δείχνουν να τα πηγαίνουν καλύτερα όσον αφορά στη φετινή σεζόν;

Αναμφισβήτητα η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Ρόδος, η Κως, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, η Κεφαλονιά είναι προορισμοί όπου τα νούμερα από τις αεροπορικές αφίξεις, αλλά και τις κρατήσεις αεροπορικών θέσεων, δείχνουν να προηγούνται αυτή τη στιγμή και σε κάποιες περιπτώσεις να ξεπερνούν ακόμη και τα επίπεδα του 2019. Αυξημένη είναι η κίνηση και στην Αθήνα, κυρίως λόγω των χιλιάδων Αμερικανών και Καναδών που επισκέπτονται την Ελλάδα. Συνεχίζουμε να παρατηρούμε ένα πολλά υποσχόμενο τουριστικό ρεύμα από τις υπερατλαντικές αγορές και παράλληλα βλέπουμε καλή ανάκαμψη από τις κλασικές μας ευρωπαϊκές αγορές, δηλαδή Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία κ.ά. όπως και από τη Ρουμανία, πολλοί από τους οποίους έρχονται και οδικώς σε προορισμούς της βόρειας Ελλάδας.

Σε υψηλούς ρυθμούς κινείται και η αγορά του Ισραήλ, αλλά κάθε περιοχή έχει το δικό της τουριστικό προφίλ και οι εθνικότητες αλλάζουν σειρά μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία κατά περίπτωση, ενώ τελευταία, μέσα στην πανδημία, βλέπουμε να κερδίζει έδαφος η τάση για εναλλακτικούς προορισμούς και ιδιαίτερα για τα μικρά νησιά.

Σε τι επίπεδα εκτιμάτε ότι θα κλείσει το 2022 από πλευράς κρατήσεων και πληρότητες;

Αν κρίνουμε από την υψηλή ζήτηση που απολαμβάνει η χώρα μας στην παγκόσμια τουριστική αγορά και τη μεγάλη επιθυμία του κόσμου να ταξιδέψει, υπάρχουν ενθαρρυντικές ενδείξεις, αν και με διαφοροποιήσεις μεταξύ των προορισμών, ότι είναι απόλυτα ρεαλιστικός ο στόχος για κρατήσεις που θα προσεγγίσουν τα επίπεδα του 2019 και για πληρότητες που τουλάχιστον για τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και για τον Σεπτέμβριο, σε αρκετούς προορισμούς θα τα ξεπεράσουν. Αρκεί η ροή των επισκεπτών να μην επηρεαστεί από απρόβλεπτα γεγονότα και η εξέλιξη της πανδημίας να παραμείνει ελεγχόμενη, όπως είναι αυτή τη στιγμή. Να μην ξεχνάμε ότι οι απώλειες της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς αν και είχαν μικρό μερίδιο στο σύνολο της χώρας, είναι σημαντικές για συγκεκριμένες περιοχές και επιχειρήσεις και αυτό φάνηκε έντονα στη Βόρεια Ελλάδα και την Κρήτη τον Μάιο και στις αρχές Ιουνίου.

Εκτιμώ ότι, εφόσον η τουριστική κίνηση διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα μέχρι και τον Οκτώβριο, είναι ένα ρεαλιστικό ενδεχόμενο τα τουριστικά έσοδα να ξεπεράσουν το ρεκόρ του 2019 και δεν αποκλείεται να φτάσουν ακόμα και τα 20 δις. Ωστόσο, ο τουρισμός μπορεί να είναι μια ισχυρή τονωτική ένεση για τα δημόσια ταμεία, είναι όμως άγνωστο το τι θα μείνει τελικά στα ταμεία των επιχειρήσεων, κυρίως λόγω του υψηλού πληθωρισμού, της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας που έχουν εκτινάξει τα λειτουργικά έξοδα σε δυσθεώρητα ύψη, ενώ παράλληλα τρέχουν οι υποχρεώσεις που γεννήθηκαν κατά τα δύο προηγούμενα χρόνια. Αυτές οι ζημίες θα καλυφθούν σε βάθος χρόνου και εκτιμώ ότι θα χρειαστεί το λιγότερο μια τριετία.

Έχει γίνει αρκετή συζήτηση για τις ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό στη φετινή σεζόν; Ποια είναι η δική σας άποψη;

Τα κενά στον τουρισμό δεν είναι φαινόμενο που ανακαλύψαμε σήμερα, υπάρχει κατά τα τελευταία χρόνια όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη και την Αμερική, απλώς, λόγω πανδημίας, βρέθηκαν στο προσκήνιο με περισσότερη ένταση, επειδή αρκετές θέσεις εργασίας χάθηκαν εξαιτίας της ύφεσης που έπληξε τον κλάδο. Η άποψή μας σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα είναι ξεκάθαρη και δεν χωρά παρερμηνείες. Ενθαρρύνουμε τον ανοιχτό διάλογο χωρίς προκαταλήψεις, διότι διαχρονικά πιστεύουμε σε αυτόν και τον στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Όπως σημείωσε και ο πρόεδρος κ. Γιάννης Ρέτσος στην τελευταία Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ, χρειάζεται μια νέα στρατηγική για την εργασία στον τουρισμό και ο ΣΕΤΕ είναι έτοιμος να ξεκινήσει με όλους τους ενδιαφερόμενους, κοινωνικούς εταίρους και την πολιτεία, έναν καλόπιστο και ειλικρινή διάλογο, με γνώμονα πάντα το καλό του ελληνικού τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας. Το ζητούμενο για εμάς, είναι να συνθέσουμε απόψεις και να βρεθούμε ένα βήμα πιο μπροστά από τις εξελίξεις. Για αυτό και η συναίνεση είναι αναγκαία ώστε να προχωρήσουμε όλοι μαζί, προτάσσοντας το συλλογικό συμφέρον της χώρας, της οικονομίας, της ίδιας της κοινωνίας. Ο τουρισμός μπορεί να εξασφαλίσει το μέλλον της νέας γενιάς, μπορεί να προσφέρει καλά αμειβόμενες δουλειές σε εργαζόμενους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μπορεί να δώσει ευκαιρίες για λαμπρή σταδιοδρομία και εξέλιξη. Έτσι όπως λειτουργεί σήμερα η εποχικότητα έχει στρεβλώσεις, θα πρέπει να την διευρύνουμε και να βρούμε τρόπους επιδότησης της εργασίας και άλλες πολιτικές απασχόλησης για τον χειμώνα. Αρκεί να αλλάξουμε νοοτροπία και να αναλογιστούμε αν θα μείνουμε στάσιμοι και «γκρινιάρηδες» ή εάν θα πρέπει να κοιτάξουμε την επόμενη μέρα και τα οφέλη που θα προκύψουν για όλους.

Ποια είναι η θέση σας για το ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης; Επαρκούν οι κινήσεις που έχουν γίνει από την πλευρά του κράτους;

Κατ΄ αρχήν, η ανεξέλεγκτη βραχυχρόνια μίσθωση έχει προκαλέσει «έμφραγμα» στη φέρουσα ικανότητα των προορισμών, άρα το πλαίσιο που εφαρμόζει το κράτος δεν επαρκεί. Απαιτείται επικαιροποίηση των κανόνων και εντατικοποίηση των ελέγχων – χωρίς αυτόν τον συνδυασμό, το ζήτημα της βραχυχρόνιας θα μοιάζει με «βόμβα» στα θεμέλια του ισχυρού τουριστικού brand που έχουμε χτίσει διαχρονικά όλοι μαζί, επιχειρήσεις και κράτος. Έχουμε πετύχει να ενισχύσουμε τη φήμη της Ελλάδας και να τη διατηρήσουμε στην κορυφή των παγκόσμιων προορισμών όπου πρωτεύοντα ρόλο έχει η ασφάλεια, χρειάζεται όμως να κάνουμε το προϊόν μας ακόμα πιο ανταγωνιστικό.

Αυτή η μεγάλη και επιτυχής προσπάθεια έγινε περισσότερο εμφανής κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπου οι επιχειρήσεις καταφέραμε με επαγγελματισμό και συνέπεια να λειτουργήσουμε άψογα με βάση τα υγειονομικά πρωτόκολλα και συνεχίζουμε να το κάνουμε. Χρειάζονται λύσεις ορθολογικές και για αυτό ζητάμε ρυθμίσεις και κανόνες, για να συνυπάρξουμε όλοι μαζί αρμονικά χωρίς να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός, να λειτουργούμε όλοι με ίσους όρους που δε θα δημιουργούν προβλήματα στο επιχειρείν και στον κοινωνικό ιστό, ρυθμίσεις που θα εισφέρουν αναλόγως στα δημόσια ταμεία και στην απασχόληση και θα προστατεύουν το υγειονομικό και τουριστικό μας προφίλ.

Όπως συμβαίνει δηλαδή, σε όλες τις τουριστικές χώρες του δυτικού κόσμου που εντόπισαν το πρόβλημα και έλαβαν εγκαίρως τα μέτρα τους.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ