Σούπερ μάρκετ: Ανεβάζουν στροφές οι online πωλήσεις
Αν και το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων παραμένει μικρό, τα online σούπερ μάρκετ «τρέχουν» με σημαντικά υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, από τις αρχές του έτους έως και τις 11 Μαΐου, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που μετρά η εταιρεία (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός) ενισχύθηκαν κατά κατά 12,9% σε αξία. Την ίδια στιγμή, στα φυσικά καταστήματα τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων 6,7% σε αξία και 5,2% σε όγκο. Με 5πλασιο ρυθμό σε σχέση με τα φυσικά σημεία (21%) είχαν «τρέξει» οι online πωλήσεις στο σύνολο του 2024, όταν ανήλθαν στα 278 εκατ. ευρώ.
Πάντως, η συνεισφορά του online καναλιού βρίσκεται ακόμα σε χαμηλά επίπεδα στη χώρα μας. Στο πεντάμηνο του 2025 φτάνει στο 3,3% επί των συνολικών πωλήσεων (3,1% το 2024) όταν σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως για παράδειγμα σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ολλανδία καταγράφει διψήφια ποσοστά (18,9%, 13% και 11,5% αντίστοιχα).
Στην Ελλάδα εξάλλου, οι σημαντικότερες επενδύσεις από πλευράς των μεγάλων αλυσίδων του κλάδο έγιναν τα τελευταία χρόνια, από την περίοδο της πανδημίας και μετά. Έως και σήμερα πάντως, αν και συνεχίζουν να ενισχύουν την παρουσία τους στο συγκεκριμένο κανάλι, στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου κάνουν λόγο για μία δραστηριότητα η οποία ουσιαστικά δεν είναι κερδοφόρα. Ενδεικτικά είναι όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του Ομίλου ΜΕΤΡΟ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ότι 6 χρόνια μετά την είσοδό της στο online, η My Market έχει μηδέν ζημιές σε αυτό -«ούτε χάνουμε, ούτε κερδίζουμε», όπως είπε - εκτιμώντας ότι αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε άλλες αλυσίδες.
«Το ηλεκτρονικό κατάστημα των σούπερ μάρκετ δεν πρόκειται ποτέ να γίνει τόσο κερδοφόρο όσο το φυσικό, ό,τι χρεώσεις και να μπουν», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης. Ο ίδιος προέβλεψε, ότι η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών στον κλάδο «θα συνεχιστεί αλλά θα είναι αργή» προσδιορίζοντας τη μέση online παραγγελία αυτή τη στιγμή στα 80-90 ευρώ.
Το προφίλ των online αγοραστών
Όπως προς το προφίλ των καταναλωτών που ψωνίζουν online, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που παρουσιάστηκε στο Συνέδριο Shopper Trends της ΝΙQ Ελλάδας, το 23,5% των χρηστών του διαδικτύου αγοράζουν τρόφιμα online κάθε εβδομάδα ενώ είναι κυρίως γυναίκες ηλικίας 35-49 ετών, παντρεμένες με οικογένειες 2-4 ατόμων.
Ακόμη ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας είναι οι διαφορές στο online «καλάθι» των Ελλήνων σε σχέση με εκείνο στα φυσικά καταστήματα. Στην περίπτωση των ηλεκτρονικών αγορών οι καταναλωτές αναζητούν κατά κύριο λόγο την ευκολία και την ταχύτητα. Έτσι σε μικρότερο βαθμό ψωνίζουν για να καλύψουν καθημερινές ανάγκες, αντίθετα έχουν κυρίως ως στόχο το «στοκάρισμα» προϊόντων για το νοικοκυριό τους, τα οποία πιθανότατα είναι ταυτόχρονα σε προσφορά.
Παράλληλα, επιλέγουν συχνότερα προϊόντα για φροντίδα του νοικοκυριού αλλά και εκείνα που βρίσκονται σε μεγάλες συσκευασίες τα οποία είναι πιο δύσκολο να μεταφερθούν, όταν τα ψωνίζουν από φυσικό κατάστημα. Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη διείσδυση στο online κανάλι περιλαμβάνουν παιδικά-βρεφικά προϊόντα, καθαριστικά, εμφιαλωμένο νερό, Αντίθετα, σημαντικά μικρότερη είναι η συνεισφορά στις πωλήσεις, της κατηγορίας των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων, σε σχέση με εκείνη στα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ (14,4% έναντι 25,4% το 2024).
Μπαράζ επαφών Παπασταύρου για την ενέργεια στις ΗΠΑ - Τι συζητήθηκε
09:40
Οι νεότερες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αττική - Άνοιξε η αριστερή λωρίδα στην Αθηνών - Κορίνθου
09:33
Κίνδυνος υπερχείλισης του ποταμού Σαραντάπορου στην Ελευσίνα από την κακοκαιρια Byron
09:23
Αυτοκίνητο έπεσε στο λιμάνι της Καλαμάτας: Σώος ο 86χρονος οδηγός του
09:19