Σούπερ μάρκετ: «Ρεβάνς» για τα μεγάλα καταστήματα το πρώτο τετράμηνο του 2025
Σούπερ μάρκετ
INTIME NEWSΣε αντίθεση με τα δύο προηγούμενα χρόνια, όταν τα σούπερ μάρκετ της «γειτονιάς» εμφάνιζαν τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης μεταξύ των υπόλοιπων κατηγοριών καταστημάτων, το πρώτο τετράμηνο του 2025 παίρνουν «κεφάλι» τα υπερ–μάρκετ.
Τα σούπερ μάρκετ επιφάνειας 2.500 και άνω, «τρέχουν» με ρυθμό της τάξεως του 8,1% την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana. Ακολουθούν τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ (6,9%) και έπονται εκείνα, επιφάνειας από 1.000 έως 2.500 (6,3%). Ανάπτυξη 4,4% εμφανίζουν τα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ.
Διαφορετική ήταν η εικόνα στο σύνολο του 2024. Τα σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ είχαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (+5,5%) μεταξύ των υπόλοιπων κατηγοριών. Aκολούθησαν τα υπερ- μαρκετ (2.500 τ.μ. και άνω) με 3,1%, τα καταστήματα 1.000 έως 2.500 τ.μ με 2,6% και τέλος, τα επιφάνειας 400 έως 1.000 τ.μ με 1,5%. Αντίστοιχα και το 2023, τα μικρά καταστήματα του κλάδου «πρωταγωνιστούσαν» με ρυθμό ανάπτυξης 14,2%, όταν στο σύνολό του το οργανωμένο λιανεμπόριο, είχε καταγράψει άνοδο πωλήσεων σε αξία 9,3%.
Τα διαφορετικά πλεονεκτήματα των δύο τύπων καταστημάτων
Στα βασικά πλεονεκτήματα των μικρών καταστημάτων είναι η ευκολία και η ταχύτητα που προσφέρουν στις αγορές. Σε μία περίοδο που, όπως διαπιστώνουν στελέχη του λιανεμπορίου, όχι μόνο στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, πρόκειται για χαρακτηριστικά που αποτελούν πλέον προτεραιότητα για τους καταναλωτές, όταν ψωνίζουν. Αυτός άλλωστε είναι και ένας από τους κυριότερους λόγους για τους οποίους, μεγάλες αλυσίδες του κλάδου εστιάζουν στην ανάπτυξη των λεγόμενων καταστημάτων «γειτονιάς».
Από την άλλη πλευρά, τα πολύ μεγάλα καταστήματα σούπερ μάρκετ έχουν το πλεονέκτημα ότι διαθέτουν περισσότερου κωδικούς στα ράφια τους, άρα προσφέρουν περισσότερες επιλογές αλλά και τη δυνατότητα στους καταναλωτές να εντοπίζουν προϊόντα σε προσφορά ή σε κάποια προωθητική ενέργεια. Το κόστος των προϊόντων παραμένει εξάλλου το κυριότερο κριτήριο των αγορών τους, ακόμη και στα βασικά αγαθά.
Περιορίστηκαν οι προσφορές στα μη τρόφιμα
Την ίδια στιγμή, με βάση τη Circana, το ποσοστό των προϊόντων που πωλήθηκαν υπό κάποιας μορφής προωθητική ενέργεια διαμορφώνεται το πρώτο τετράμηνο στο 25% επί του συνόλου των πωλήσεων σε αξία.
Καταγράφει, πάντως, μείωση κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, η οποία οφείλεται κυρίως στον περιορισμό των προσφορών στα μη τρόφιμα. Στα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού οι προωθητικές ενέργειες μειώθηκαν κατά 6,6 ποσοστιαίες μονάδες ενώ στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας κατά 4,9 αντίστοιχα. Στα τρόφιμα, από την άλλη πλευρά, η μείωση ήταν οριακή, κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες.
Άλλωστε η κατηγορία των τροφίμων αποτελεί τη μοναδική όπου, με βάση τη Circana, συνεχίζονται οι ανατιμήσεις και το 2025. Η μέση τιμή ανά τεμάχιο στα τρόφιμα είναι αυξημένη κατά +3,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στα σνακς (9,3%) και στα αλκοολούχα ποτά (7,1%).
Αντίθετα, στην κατηγορία των προϊόντων προσωπικής υγιεινής, η μέση τιμή μειώθηκε κατά 2,1% ενώ στα είδη για τη φροντίδα σπιτιού κατά 1,6%. Στο σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών η μέση τιμή ανά τεμάχιο είναι αυξημένη κατά 2%.
Τέλος, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ σε επίπεδο τετραμήνου διαμορφώνεται στα 4,36 δισ. ευρώ με τις πωλήσεις σε αξία ενισχυμένες κατά 7,4% και σε όγκο κατά 4,1%.
Συντάξεις κύριες και επικουρικές Ιανουαρίου: Πότε θα καταβληθούν
05:00
Στα 18,5 λεπτά ανά kWh η μέση τιμή σε πράσινα τιμολόγια τον Δεκέμβριο - Δείτε τις τιμές των παρόχων
04:00
IRIS: Υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις - Διευκρινίσεις για τα όρια συναλλαγών
03:00
Έως πότε υποβάλλεται η τροποποιητική δήλωση για την επιστροφή ενοικίου
02:00