ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Θερινές εκπτώσεις: «Στοίχημα» οι νέες καταναλωτικές συνήθειες και οι δαπάνες των τουριστών

Θερινές εκπτώσεις: «Στοίχημα» οι νέες καταναλωτικές συνήθειες και οι δαπάνες των τουριστών

Βιτρίνα καταστήματος με αναγραφή των θερινών εκπτώσεων

Aris Oikonomou / SOOC

Οι συγκρατημένες, ακόμη και σε περιόδους μεγάλων προσφορών, αγορές των Ελλήνων αλλά και το ερωτηματικό, σχετικά με το ύψος των δαπανών των ξένων τουριστών φέτος, αποτελούν «στοίχημα» για τις θερινές εκπτώσεις.

Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων που ξεκίνησαν στις 14 Ιουλίου και ολοκληρώνονται στις 31 Αυγούστου κινήθηκε με χαμηλούς ρυθμούς, σύμφωνα με τους εμπόρους. Τα εμπορικά καταστήματα μπορούν μάλιστα να είναι και σήμερα, Κυριακή 20 Ιουλίου, ανοικτά, με προτεινόμενο ωράριο 11:00 με 18.00.

«Μέχρι στιγμής η αγοραστική κίνηση είναι υποτονική και το «ταμείο» για τις περισσότερες επιχειρήσεις μέτριο. Κυρίως λόγω του περιορισμένου εισοδήματος των καταναλωτών αλλά και του γεγονότος ότι προσφορές γίνονται πλέον σε όλη τη διάρκεια του έτους» σημειώνει στο CNN Greece, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά και ΓΓ της ΕΣΕΕ, Θεόδωρος Καπράλος.

Αυτό σημαίνει πως οι καταναλωτές αναζητούν μεν, όσο το δυνατό χαμηλότερες τιμές προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους σε διάφορα αγαθά, ωστόσο, λόγω των προσφορών αλλά και των διάφορων εμπορικών γεγονότων (πχ. black Friday) μέσα στον χρόνο, δεν περιμένουν απαραίτητα τις επίσημες εκπτώσεις για τις αγορές τους. Ακόμη ένα χαρακτηριστικό στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών που αναδείχθηκε έντονα την περίοδο των πληθωριστικών πιέσεων είναι πως οι όποιες αγορές τους γίνονται πια στοχευμένα και όχι αυθόρμητα, όπως συνέβαινε συχνότερα στο παρελθόν.

Εν μέσω καλοκαιριού, «στοίχημα» για τους εμπόρους αποτελεί και σε ποιο βαθμό μέρος του εισοδήματος των καταναλωτών θα κατευθυνθεί στο λιανεμπόριο σε συνάρτηση και με τις δαπάνες των διακοπών τους. Εξάλλου, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, μόνο ένας στους δύο Έλληνες θα πάει φέτος διακοπές, ενδεικτικό της πίεσης που συνεχίζει να δέχεται το εισόδημά τους.

«Περισσότεροι τουρίστες, αφήνουν όλο και λιγότερα χρήματα»

Από την άλλη πλευρά, κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων οι έμποροι, ειδικά στις τουριστικές περιοχές, ποντάρουν παραδοσιακά και στην κατανάλωση των ξένων επισκεπτών της χώρας μας. Η διαρκώς ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού αποτελεί ένα αισιόδοξο μήνυμα, ωστόσο ερωτηματικό παραμένει το ύψος των δαπανών που θα κάνουν οι επισκέπτες καθώς και πού θα κατευθυνθούν αυτές, το φετινό καλοκαίρι.

Στην πρόσφατη μελέτη της η Eurobank επισημαίνει ότι «τα τελευταία χρόνια το μοντέλο του ελληνικού τουρισμού μεταβάλλεται προς την κατεύθυνση «όλο και περισσότεροι τουρίστες οι οποίοι διαμένουν όλο και λιγότερο στη χώρα και αφήνουν όλο και λιγότερα χρήματα».

Από την άλλη πλευρά, έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ για 5 ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Ιταλία) οι οποίες το 2024 εισέφεραν σχεδόν το 47% των συνολικών εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού, καταγράφει τις προθέσεις τους σχετικά με τις φετινές δαπάνες των διακοπών. Με τη χώρα μας να συμπεριλαμβάνεται στα σχέδιά τους και το 2025, περίπου 1 στους 2 προτίθεται να ξοδέψει όσο και πέρυσι ενώ οι ταξιδιώτες που προτίθενται να ξοδέψουν πιο πολλά από το 2024 είναι περισσότεροι από όσους προτίθενται να ξοδέψουν λιγότερα.