Δίνεται στις 12.00 στην κυκλοφορία η νέα Εθνική Οδός Πατρών-Πύργου - Ποιο τμήμα ανοίγει
Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου.
INTIME NEWS / Γ.Τ Πρωθουργού / ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ: ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣΣτις 12:00 δίνεται στην κυκλοφορία η νέα Εθνική Οδός Πατρών – Πύργου, η οποία εγκαινιάστηκε χθες το βράδυ από τον Πρωθυπουργό. Το έργο διασφαλίζει συνδεσιμότητα και ανοίγει νέες προοπτικές, ιδίως για την Αχαΐα και την Ηλεία.
Τα 65 χιλιόμετρα του νέου δρόμου θα δοθούν, λοιπόν, σήμερα το μεσημέρι στην κυκλοφορία. Το ταξίδι από την Αθήνα μέχρι τον Πύργο θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά, ενώ η απόσταση Πάτρα-Πύργος θα καλύπτεται κατά 35 λεπτά ταχύτερα.
Με την ένταξη του νέου τμήματος Πατρών-Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, με συνολικό μήκος 277 χιλιομέτρων. Συνδέει άμεσα τις Περιφέρειες Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, ενώ επηρεάζει και την Ήπειρο και τα Ιόνια Νησιά.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος ενισχύει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με το λιμάνι της Πάτρας – σημαντική πύλη προς την Ευρώπη – καθώς και με τα λιμάνια της Κυλλήνης και του Κατάκολου, και το αεροδρόμιο του Αράξου.
Στον κεντρικό άξονα του δρόμου έχει τοποθετηθεί τσιμεντένιο στηθαίο, ενώ στις άκρες έχουν τοποθετηθεί σιδερένια πλέγματα ώστε να αποτραπεί κάθε κάθετη είσοδος στον αυτοκινητόδρομο.
Μητσοτάκης: «Δρόμος προς το μέλλον»
Κατά την ομιλία του στα εγκαίνια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για το κλείσιμο μιας πολύ σημαντικής εκκρεμότητας του παρελθόντος και τη διόρθωση μιας διαχρονικής αδικίας που ταλαιπώρησε τους κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας. «Σήμερα, για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας και των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα που έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο πρωθυπουργός προχώρησε και σε μια συγκινητική αναφορά σε ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, τονίζοντας πως «η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει έναν σύγχρονο και ασφαλή δρόμο». Ονομαστικά αναφέρθηκαν η Ασπασία, ο Γιώργος, η Ελευθερία, ο Αλέξανδρος, ο Γιάννης, η Νικολίτσα και ο μικρός Δημήτρης. «Δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα. Μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν το οποίο πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας», πρόσθεσε.
Ο κ. Μητσοτάκης ευχαρίστησε θερμά τις ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα, τον Χρήστο, την Χριστίνα, τον Νίκο Ταχιάο, τους γενικούς γραμματείς, αλλά και τις κατασκευαστικές εταιρείες που συμμετείχαν στην ολοκλήρωση του έργου. Αναφέρθηκε στην απασχόληση 6.000 ανθρώπων συνολικά και σημείωσε πως «ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα και σύνθετα τεχνικά έργα», προσθέτοντας ότι έχουν δρομολογηθεί και άλλα αντίστοιχα έργα. «Τα χαμόγελα και στους τρεις σταθμούς των εργαζομένων του Άβακα, του ΑΚΤΩΡΑ, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν πρώτα και πάνω απ’ όλα αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν», ανέφερε.
Καταλήγοντας, χαρακτήρισε τον νέο δρόμο «δρόμο προς το μέλλον» και ευχήθηκε «να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδας». «Χρέος μας είναι να μιλούμε με τα έργα μας, να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, να επιδιώκουμε να δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και να κρινόμαστε γι’ αυτά που κάναμε», συμπλήρωσε.
Οδική ασφάλεια και μείωση ατυχημάτων
Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αποτελεί βασικό στόχο του έργου. Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, με τις κατάλληλες προδιαγραφές ασφαλείας, αναμένεται να περιορίσει δραστικά τον αριθμό των ατυχημάτων. Σύμφωνα με διεθνείς εκτιμήσεις, το οικονομικό κόστος των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην περιοχή ξεπερνά το κόστος κατασκευής του έργου.
Η Πατρών – Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα, που θα λειτουργεί με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.
Τέλος, επεκτείνεται και στους παραπάνω σταθμούς διοδίων το πρόγραμμα εκπτώσεων VALUE, το οποίο προσφέρει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως 60% για οχήματα κατηγορίας 1 και 2, ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης, μέσω πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το συνολικό έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα - Πύργος μήκους 74,8 χιλιομέτρων, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) στα πρώτα 13 χιλιόμετρα, ενώ στα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα κατασκευάστηκε σε νέα χάραξη.
Είναι ένα αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με 9 κόμβους και στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ομαλή ροή κυκλοφορίας.
Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από 2 λωρίδες πλάτους 3,50μ. και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.
Το έργο περιλαμβάνει: 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, 1 τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και τους ακόλουθους 9 κόμβους:
- H/K Μιντιλόγλι (Χ.Θ. 0+000)
- Α/Κ ΒΙΠΕ (Χ.Θ. 6+942)
- Η/Κ ΑΛΙΣΣΟΥ (Χ.Θ. 12+725)
- Α/Κ Κάτω Αχαΐα (Χ.Θ. 17+733)
- Α/Κ Βάρδα (Χ.Θ. 33+036)
- Α/Κ Κυλλήνη (Χ.Θ. 46+016)
- Α/Κ Γαστούνη (Χ.Θ. 53+675)
- Α/Κ Αμαλιάδα (Χ.Θ. 62+680)
- Α/Κ Πύργος (Χ.Θ. 73+843)
Συμπληρωματικά έργα
Στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης παραχώρησης εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργικότητας του έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των Δήμων, της Περιφέρειας, των τοπικών κοινωνιών. Αυτές οι εργασίες περιλαμβάνουν:
- Ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές.
- Κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό καθώς και κατασκευή Άνω Διάβασης.
- Κατασκευή του Η/Κ Αλισσού.
- Αναβάθμιση υφιστάμενων των οδικών τμημάτων: i) συνδετήριας οδού του Α/Κ Κυλλήνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου, ii) συνδετήριας οδού από Α/Κ Γαστούνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου και iii) της οδού από το Αεροδρόμιο Αράξου έως τον οικισμό Λάππα.
- Μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές κατάντι του αυτοκινητοδρόμου.
Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο επανεντάχθηκε στον αυτοκινητόδρομο Παραχώρηση Ολυμπία Οδός το 2021 και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Μητσοτάκης: Το Πάτρα - Πύργος είναι δρόμος προς το μέλλον, χρέος μας να μιλάμε με τα έργα μας
Με μανία πλήττει την χώρα ο Byron - Δοκιμάζονται Σπάρτη και Εύβοια
08:44
Χίος: Βίντεο από τη δραματική διάσωση μητέρας και του 24χρονου γιου της από το φλεγόμενο σπίτι τους
08:40
ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ: Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης: Η ποίηση, το ρεμπέτικο και η τέχνη που ζούμε
08:30
Τουλάχιστον τέσσερις νεκροί σε νέο πλήγμα των ΗΠΑ εναντίον σκάφους στον Ειρηνικό (vid)
08:26