ΧΡΗΜΑ

Θερινές εκπτώσεις: Πώς κινήθηκε η αγορά στην Αττική

Θερινές εκπτώσεις: Πώς κινήθηκε η αγορά στην Αττική
Διστακτικοί στις αγορές κυρίως στα είδη ένδυσης και υπόδησης οι 8 στους 10 Έλληνες κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων INTIME

Απογοητευμένοι εμφανίζονται λίγες μέρες πριν από το τέλος των θερινών εκπτώσεων οι έμποροι στα αστικά κέντρα και τις περιφερειακές αγορές ενώ περισσότερο ικανοποιημένοι είναι στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας και τις δημοφιλείς τουριστικές περιοχές κυρίως λόγω της αγοραστικής κίνησης από την πλευρά των ξένων τουριστών.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Περιφερειακού Επιμελητηριακού συμβουλίου Αττικής και του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, όσον αφορά στην εγχώρια κατανάλωση οι 8 στους 10 Έλληνες, παρά τις γενναίες εκπτώσεις, ήταν διστακτικοί και συγκεκριμένα στα είδη ένδυσης και υπόδησης, αφού ο όγκος πωλήσεων περιορίστηκε κατά -18% και κατά -13% ο τζίρος.

Ο ίδιος υπενθυμίζει πως σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο δημοφιλέστερος κλάδος των εκπτώσεων, αυτός της ένδυσης είχε το μικρότερο ποσοστό ετήσιας αύξησης τιμών μόλις στο 3,4%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του πληθωρισμού στο 11,6%.

Παράλληλα, σε αντίθεση με τους περισσότερους κλάδους της λιανικής, τα καλλυντικά και τα είδη σπίτι συνέχισαν τη φετινή ανοδική τους πορεία και κατά την περίοδο των εκπτώσεων.

«Οι καταναλωτές, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, φαίνεται πως φέτος προτίμησαν ολιγοήμερες διακοπές και καθημερινές εξόδους στη θάλασσα, φαγητό και διασκέδαση, παρά τις αγορές την περίοδο των θερινών εκπτώσεων» ο κ. Κορκίδης.

Σημειώνεται πως οι προσδοκίες των εμπόρων για την περίοδο των θερινών εκπτώσεων ήταν ο τζίρος να κινηθεί κοντά στα επίπεδα του 2019 ενώ ο στόχος ήταν ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ.

«Οι φετινές θερινές εκπτώσεις επιβεβαιώνουν τις συνεχείς αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, που προσαρμόζονται στο επίπεδο διαβίωσης και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Επίσης παρατηρείται μια αρνητική αλλαγή στην ψυχολογία των καταναλωτών με έκδηλη την απαισιοδοξία σε 7 στους 10 πως, μετά την πανδημία, αντί για μια καλύτερη περίοδο χωρίς περιορισμούς εξαναγκάζονται από το ενεργειακό κόστος σε “οικονομικό περιορισμό”» εξηγεί.

Καλύτερη εικόνα σε πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα της Αττικής

Στις αγορές της Αττικής, σύμφωνα με τον ίδιο, παρατηρείται ένα “μωσαϊκό” κατανάλωσης και πωλήσεων πολλών ταχυτήτων μεταξύ αστικών κέντρων και περιφερειακών αγορών, καθώς και μεταξύ μεγάλων αλυσίδων και μικρών εμπορικών καταστημάτων.

Έτσι, καλύτερη των προσδοκιών παρουσιάζεται η εμπορική κίνηση στα πολυκαταστήματα, τα υπερκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα και τα εκπτωτικά χωριά στις αγορές της Αττικής.

Σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες των εμπόρων για τις τελευταίες μέρες των θερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνονται στις 31 Αυγούστου, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, δεν αναμένεται να αλλάξει τη γενική εικόνα των 50 ημερών, παρά την επιστροφή των παραθεριστών στο “κλεινόν άστυ”.

«Άλλωστε οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά, δεν θα εκλείψουν, αφού, από πλευράς εξόδων, το φθινόπωρο αναμένεται δύσκολο για τα νοικοκυριά με μαθητές και φοιτητές, ενώ, από πλευράς ενεργειακού κόστους, ο χειμώνας ακόμα δυσκολότερος.

Η συνολική αύξηση τζίρου του εμπορίου το διάστημα Απριλίου-Ιουνίου, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, που σε ονομαστικούς όρους έφτασε τα 42 δισ. ευρώ με αύξηση 22%, συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, αποδίδεται στα χαμηλά επίπεδα του 2021 και στον υψηλό πληθωρισμό, ενώ δεν αντικατοπτρίζει το σύνολο του λιανικού εμπορίου» εξηγεί ο πρόεδρος του Π.Ε.Σ.Α.

Ωστόσο, προσθέτει, το λιανεμπόριο προσπαθεί να εκμεταλλευτεί μέχρι τέλος την εκπτωτική περίοδο, με τις εμπορικές επιχειρήσεις να έχουν θέσει ως προτεραιότητα τη ρευστοποίηση των αποθεμάτων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις και πολλές αναμένεται να επεκτείνουν τις εποχικές προσφορές τουλάχιστον ένα δεκαήμερο μετά το πέρας των θερινών εκπτώσεων.

«Τουλάχιστον αποδεδειγμένα, οι φετινές θερινές εκπτώσεις κατάφεραν να συγκρατήσουν και να περιορίσουν κατά μισή μονάδα τον καλπάζοντα πληθωρισμό» τονίζει ο κ. Κορκίδης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ