ΧΡΗΜΑ

Πώς το σουβλάκι έφτασε τα 3,5 ευρώ

Πώς το σουβλάκι έφτασε τα 3,5 ευρώ
Πώς άλλαξε τον τελευταίο χρόνο η τιμή στο πιο δημοφιλές έδεσμα των Ελλήνων. INTIME

Το πιο προσιτό «γρήγορο» φαγητό για τους Έλληνες, το παραδοσιακό τυλιχτό σουβλάκι, μέσα σε έναν χρόνο έφτασε να πωλείται σε τιμές κοντά στα 3,50 ευρώ, «θύμα» και αυτό της ενεργειακής κρίσης και των πληθωριστικών πιέσεων.

Σχεδόν έναν χρόνο πριν, ένα σουβλάκι τυλιχτό με πίτα κόστιζε κατά μέσο όρο 2,5 ευρώ στα ψητοπωλεία της πρωτεύουσας. Την ίδια στιγμή, σήμερα πωλείται μεσοσταθμικά στα 3,20 ευρώ σύμφωνα με όσα επισημαίνει στο CNN Greece, o πρόεδρος των ψητοπωλών Αττικής, Νίκος Αγγελουσούλης ενώ ανάλογα με την περιοχή η τιμή του ανεβαίνει ακόμη περισσότερο, στα 3,50-3,60 ευρώ.

Σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως για παράδειγμα σε Θεσσαλονίκη και Κρήτη όπου το σουβλάκι είναι «ενισχυμένο» σε ποσότητα, φτάνει ακόμη και τα 4 ευρώ.

Αν και το σουβλάκι δεν μπορεί να το χαρακτηρίσει κανείς ακόμη και σήμερα «ακριβό προϊόν» μέσα μάλιστα σε ένα περιβάλλον γενικευμένης ακρίβειας, εντούτοις, γεγονός είναι ότι στο «συμβολικά» πιο φθηνό γρήγορο φαγητό, οι ανατιμήσεις που έχουν γίνει, κάθε άλλο παρά αμελητέες είναι.

Αυξήσεις σε δύο φάσεις μέσα σε έναν χρόνο

Πώς όμως η τιμή του πήρε την ανηφόρα σε διάστημα ενός έτους;

Στις αρχές του 2022 - ακόμη κι από τον Δεκέμβριο του 2021 σε κάποιες περιπτώσεις- καταγράφηκαν οι πρώτες αυξήσεις τιμών στο τυλιχτό σουβλάκι εξαιτίας της ανόδου του κόστους ενέργειας. Πολλές επιχειρήσεις προχώρησαν τότε σε ανατιμήσεις προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες που είχαν από την αύξηση του λειτουργικού τους κόστους. Όπως εξηγεί ο κ. Αγγελουσούλης στο CNN Greece από τα 2,50 ευρώ περίπου, η τιμή στο τυλιχτό σουβλάκι ανέβηκε εκείνη την περίοδο περί τα 20 λεπτά, φτάνοντας κατά μέσο όρο στα 2,70 ευρώ.

Το δεύτερο «κύμα» ανατιμήσεων ακολούθησε μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Αποτέλεσμα της ανόδου στις τιμές των πρώτων υλών, όπως σε πίτες, κρέας αλλά και στο ηλιέλαιο που ήταν από τα πρώτα προϊόντα που επλήγησαν. Οι νέες ανατιμήσεις της τάξεως του 10% που έγιναν εκείνη την περίοδο - μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου δηλαδή- οδήγησαν στις τιμές που βρίσκουμε έως και σήμερα το παραδοσιακό τυλιχτό σουβλάκι στα ψητοπωλεία της χώρας, σύμφωνα με τον κ. Αγγελουσούλη.

Το σουβλάκι, σύμφωνα με τον ίδιο, διατηρείται στην υψηλή μεν σε σχέση με το παρελθόν, σταθερή δε τους τελευταίους μήνες τιμή, χωρίς να αναμένονται νέες αυξήσεις το προσεχές διάστημα. Άλλωστε, «εάν γίνουν κι άλλες ανατιμήσεις το σουβλάκι θα χάσει τον λαϊκό χαρακτήρα του» όπως εξηγεί ο κ. Αγγελουσούλης στο CNN Greece.

Άλλη τιμή «στο χέρι», άλλη στο delivery

Εκείνο που επίσης παρατηρείται σε αρκετά ψητοπωλεία τους τελευταίους μήνες είναι η διαφορετική χρέωση που επιλέγουν να κάνουν οι επιχειρηματίες ανάλογα με το εάν το σουβλάκι είναι στο «χέρι», παραλαβή δηλαδή από το κατάστημα, στην παράδοση με delivery, ή σε κατανάλωση μέσα στο κατάστημα.

«Η διαφορά στην τιμή, μεταξύ της παραλαβής από το κατάστημα και της κατανάλωσης εντός του καταστήματος υπήρχε πάντα, απλώς πλέον έχει αυξηθεί περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν. Το «καινούριο» που παρατηρείται είναι η διαφορετική χρέωση που υπάρχει σε αρκετές περιπτώσεις στην παράδοση με delivery» εξηγεί ο κ. Αγγελουσούλης.

«Θα έλεγα πως πρόκειται για μία σωστή τιμολόγηση που γίνεται πλέον, καθώς πρόκειται για διαφορετικές υπηρεσίες, με άλλο κόστος η καθεμία» προσθέτει.

Ενδεικτικά αναφέρει ψητοπωλείο το οποίο αυτή τη στιγμή, χρεώνει 3 ευρώ το τυλιχτό σουβλάκι στο «χέρι, 3,20 ευρώ εάν κάποιος το παραγγείλει για παράδοση στο σπίτι και 3,50 ευρώ όταν καταναλώνεται στο κατάστημα.

Αλλαγές στις μερίδες βλέπουν οι καταναλωτές

Από την πλευρά τους, αρκετοί καταναλωτές παρατηρούν ότι πέραν της αύξησης στην τιμή, σε κάποιες περιπτώσεις τα σουβλατζίδικα μειώνουν επίσης και την ποσότητα των υλικών μέσα στο τυλιχτό σουβλάκι και κυρίως το κρέας που περιέχουν, σε σύγκριση με το παρελθόν.

Αναφερόμενος στα «παράπονα» αυτά που δέχονται οι επιχειρήσεις, ο κ. Αγγελουσούλης σημειώνει ότι αν και δεν αποτελεί μία γενικευμένη τάση, εντούτοις σε κάθε περίπτωση όταν γίνεται δεν αποτελεί σωστή τακτική για τους επαγγελματίες, οι οποίοι σε μία προσπάθεια να μειώσουν το κόστος αλλάζουν το προϊόν που παρέχουν στους καταναλωτές.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ