ΧΡΗΜΑ

Πώς διαμορφώνονται οι πέντε τύποι Ελλήνων καταναλωτών

Πώς διαμορφώνονται οι πέντε τύποι Ελλήνων καταναλωτών
INTIME

Διαφορετικές ανάγκες, προτεραιότητες και αγοραστικές συμπεριφορές διαπιστώνονται μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών σε μία περίοδο που το κόστος διαβίωσης και η αύξηση των τιμών αποτελούν τις κυρίαρχες ανησυχίες τους.

Οι καταναλωτές μέσα σε ένα παρατεταμένο διεθνές περιβάλλον αστάθειας πιέζονται από διαφορετικές κατευθύνσεις και αντιδρούν με διαφορετικούς τρόπους, όπως διαπιστώνει η έρευνα της ΕΥ Ελλάδος, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Η πολυπλυθέστερη ομάδα σε ό,τι αφορά στις καταναλωτικές συμπεριφορές- ένας στους τρεις καταναλωτές- δίνει πρωταρχική σημασία στην τιμή και τα προσιτά προϊόντα (Affordability First).

Από την άλλη πλευρά οι καταναλωτές που προτεραιοποιούν το περιβάλλον (Planet First – 21%), αποτελούν φέτος, για πρώτη φορά, τη δεύτερη πολυπληθέστερη ομάδα, ενώ αν συνυπολογιστούν και όσοι προβληματίζονται για τον κοινωνικό αντίκτυπο της καταναλωτικής συμπεριφοράς τους Society First που ακολουθούν με 10% τότε οι δύο αυτές ομάδες συγκεντρώνουν συνολικά το ίδιο ποσοστό με την κυρίαρχη τυπολογία.

Οι καταναλωτές που αναζητούν, κυρίως, εμπειρίες (Experience First με 20%), αποτελούν την επόμενη κατηγορία. Τέλος το 18% των καταναλωτών εξακολουθούν να ανησυχούν για την υγεία τους (Health First).

Πάντως η πίεση που ασκούν στην αγοραστική δύναμη και την ψυχολογία των καταναλωτών, ο συνδυασμός οικονομικής ύφεσης και πληθωρισμού, αποτυπώνεται καθαρά στα ευρήματα της έρευνας. Η τιμή παραμένει με διαφορά, το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο για όλα ανεξαιρέτως τα προϊόντα, ενώ 71% όσων συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμά ότι θα παραμείνει το σημαντικότερο κριτήριο και σε τρία χρόνια από σήμερα.

Οι απαντήσεις των Ελλήνων καταναλωτών είναι ευθυγραμμισμένες με αυτές των καταναλωτών παγκοσμίως ωστόσο τα αποτελέσματα της έρευνας δίνουν μία πιο αισιόδοξη εικόνα σε σχέση με συγκρίσιμες αγορές, όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Συγκεκριμένα το 56% των καταναλωτών στην Ελλάδα (έναντι 58% παγκοσμίως, 57% στην Ευρώπη, 71% στην Ιταλία και 73% στην Ισπανία) δηλώνουν ότι ανησυχούν πάρα πολύ για το αυξημένο κόστος ζωής.

Παράλληλα το 40% (έναντι 47%, 40%, 63% και 61%, αντίστοιχα) ανησυχεί για την οικονομία γενικά. Συγχρόνως, δύο στους τρεις (69%) εκτιμούν ότι το πρόβλημα του αυξημένου κόστους ζωής θα ενταθεί τους επόμενους μήνες, και δύο στους πέντε (38%) ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί τον επόμενο χρόνο.

Ένας στους δύο (49%) αναφέρει ότι αγοράζει μόνο τα απαραίτητα, ένας στους πέντε (19%) ότι δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στα βασικά έξοδα όπως φαγητό, υγειονομική περίθαλψη και στέγαση, και ένας στους δέκα (12%) ότι βασίζεται στην κυβερνητική στήριξη για να μπορέσει να ανταπεξέλθει οικονομικά.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ