ΧΡΗΜΑ

Η «μάχη» σε γιαούρτι και γάλα λόγω της ιδιωτικής ετικέτας

Η «μάχη» σε γιαούρτι και γάλα λόγω της ιδιωτικής ετικέτας
pixabay

Μεγάλες είναι οι ανακατατάξεις στην αγορά γάλακτος και γιαουρτιού τον τελευταίο χρόνο λόγω των διαρκών ανατιμήσεων σε ολόκληρη την κατηγορία των γαλακτοκομικών προϊόντων που οδήγησαν τους καταναλωτές σε νέες αγοραστικές συνήθειες.

Ο συνολικός όγκος των πωλήσεων γιαουρτιού το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, μειώθηκε περί το 6% σε σχέση με το 2021, ενώ σημαντικό ήταν το μερίδιο του γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο των πωλήσεων αποσπώντας ποσοστά από τα επώνυμα. Αντίστοιχα και στο γάλα, το οποίο κατέγραψε μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 4,8% το 2022, στα επώνυμα παρατηρείται μείωση της κατανάλωσης και στο πρώτο τετράμηνο του 2023. Αντίθετα φαίνεται να ενισχύεται ο όγκος πωλήσεων του γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας.

Eνδεικτικά της εικόνας που έχει διαμορφωθεί στην αγορά είναι και τα στοιχεία των μεγάλων γαλακτοβιομηχανιών. Στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας Κρι Κρι για το πρώτο τρίμηνο του έτους, επισημαίνεται πως το μερίδιο αγοράς σε όγκο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας είναι ενισχυμένο κατά +5,6 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ ασκείται έντονη πίεση στα branded γιαούρτια. Η πίεση αυτή, όπως σημειώνεται, έχει οδηγήσει τα branded γιαούρτια της Κρι- Κρι σε μικρή μεριδιακή απώλεια κατά -0,3 ποσοστιαίες μονάδες. Οι πωλήσεις της όμως στο γιαούρτι ήταν αυξημένες κατά 48,6% σε αξία και 18,5% σε όγκο το α΄ τρίμηνο, παίρνοντας ώθηση τόσο από την ισχυρή ζήτηση στο εξωτερικό όσο και από το γεγονός ότι η Κρι- Κρι την ίδια στιγμή αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό για την εγχώρια αγορά γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας.

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλός της ΔΕΛTA, Xρήστος Τσόλκας είχε επισημάνει πρόσφατα ότι οι πωλήσεις του φρέσκου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας από το 11% ανέβηκαν στο 22-25% τον τελευταίο χρόνο. «Στη ΔΕΛΤΑ κόστισε 3 με 4 μονάδες. Όλοι χάνουν μερίδια αγοράς από την άνοδο της ιδιωτικής ετικέτας αλλά ο «πρώτος», χάνει τα περισσότερα» υπογράμμισε.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εικόνα που έχει δημιουργηθεί, στελέχη του κλάδου επισημαίνουν παράλληλα τον ρόλο που έχει διαδραματίσει το «Καλάθι του νοικοκυριού» καθώς τα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν στις λίστες τους μεγάλο αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και στα γαλακτοκομικά.

Αρκετοί μεγάλοι «παίκτες» της γαλακτοβιομηχανίας πάντως τους τελευταίους μήνες έχουν προχωρήσει σε κινήσεις αποκλιμάκωσης των τιμών μέσω προσφορών ή μειώσεων σε συγκριμένους κωδικούς γαλακτοκομικών. Μένει να φανεί τους επόμενους μήνες σε ποιο βαθμό οι καταναλωτές που στράφηκαν εν μέσω κρίσης στην ιδιωτική ετικέτα θα επιστρέψουν στις παλιές τους αγοραστικές συνήθειες.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ