ΧΡΗΜΑ

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Γιατί ενώ αυξάνονται οι τιμές τους «κερδίζουν» τους καταναλωτές

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Γιατί ενώ αυξάνονται οι τιμές τους «κερδίζουν» τους καταναλωτές
AP

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχουν αυξήσει μεσοσταθμικά την τιμή τους υπερδιπλάσια σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΝielsenIQ για το πρώτο τετράμηνο του έτους.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, έχουν καταφέρει να συγκρατήσουν τους πωλούμενους όγκους τους, χωρίς να παρουσιάσουν απώλειες και -κατά την περίοδο από τις αρχές του έτους έως τις 30 Απριλίου - να φτάσουν στο σύνολο αγοράς, να έχουν μερίδιο της τάξεως του 25%.

Τα παραπάνω στοιχεία είναι ενδεικτικά της στροφής, τον τελευταίο χρόνο, μεγάλης μερίδας των καταναλωτών σε εναλλακτικές λύσεις χαμηλότερου κόστους, ώστε στον συνολικό λογαριασμό τους στο «ταμείο» του σούπερ μάρκετ, η επιβάρυνση από τις ανατιμήσεις να είναι όσο το δυνατό μικρότερη.

Όπως είχε παρατηρηθεί και τους πρώτους μήνες του 2022 που ξεκίνησε το «κύμα» ανατιμήσεων, οι αυξήσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν συχνότερες και μεγαλύτερες σε ποσοστό σε σχέση με τα αντίστοιχα επώνυμα. Παράγοντες της αγοράς εξηγούσαν ότι η επιβάρυνση που υφίστανται τα προϊόντα της κατηγορίας λόγω των πληθωριστικών πιέσεων είναι μεγαλύτερη, εξηγώντας ότι στα «επώνυμα» μέρος της αύξησης τους κόστους μπορεί να «καλυφθεί» μέσω της μείωσης των προσφορών.

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, παρά τις ανατιμήσεις που υπέστησαν κατά τη διάρκεια του έτους, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παραμέναν φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα στα οποία επίσης αυξήθηκαν οι τιμές. Παράλληλα είναι κι εκείνα που σε μεγάλο ποσοστό επιλέγουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να βάλουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», δηλαδή στη λίστα των προϊόντων στα οποία επιχειρούν να συγκρατήσουν τις τιμές.

Τα επιλέγουν όχι μόνο για την χαμηλή τους τιμή

Ακόμη όμως ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τα στοιχεία της Nielsen είναι ότι οι καταναλωτές που επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δηλώνουν – σε ποσοστό άνω του 75%- ότι δεν το κάνουν μόνο για τη σχετικά χαμηλή τιμή τους, αλλά και επειδή είναι εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα.

Η αντίληψη δηλαδή που κυριαρχούσε τα προηγούμενα χρόνια στους Έλληνες καταναλωτές σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων τα οποία παράγει η βιομηχανία τροφίμων για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και φέρει την επωνυμία τους, φαίνεται ότι ως έναν βαθμό αλλάζει.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη έρευνα της ΕΥ σχετικά με τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών, ένας στους δύο (53%) δήλωνε ότι οι μάρκες σήμερα αποτελούν λιγότερο σημαντικό κριτήριο σε όλες τις αγοραστικές αποφάσεις, ωστόσο λιγότερο πρόθυμοι εμφανίζονται οι καταναλωτές να «εγκαταλείψουν» τα επώνυμα προϊόντα στις κατηγορίες των φρέσκων και συσκευασμένων τροφίμων καθώς και των αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ