Netflix: Η αποστολή DVD με το ταχυδρομείο, το ελληνικό στοιχείο και η εξαγορά της Warner Bros
Βρισκόμαστε στο 1997 με το Internet να έχει αρχίσει να δείχνει ότι μπορεί να εξελιχθεί σε κάτι πολύ σημαντικό. Είναι η εποχή που η Amazon κάνει τα πρώτα βήματα της αλλά δεν είναι λίγοι εκείνοι που βλέπουν ότι το μοντέλο της μπορεί να λειτουργήσει. Μεταξύ αυτών είναι ο Reed Hastings και ο Marc Randolph, στελέχη σε εταιρείες της Silicon Valley, οι οποίοι αναζητούν ιδέες για να κάνουν το επόμενο επιχειρηματικό βήμα τους. Είναι η εποχή που το DVD κάνει την εμφάνιση του, οπότε η ιδέα που προκύπτει στις συζητήσεις στο αυτοκίνητο καθ’ οδόν για το γραφείο είναι μία υπηρεσία αποστολής DVD μέσω ταχυδρομείου αλλάζοντας το μοντέλο των video clubs που είναι κυρίαρχο τότε. Στο πίσω μέρος του μυαλού των δύο ανδρών υπάρχει μεν η διανομή απευθείας περιεχομένου μέσω του Διαδικτύου αλλά τα υπάρχοντα δίκτυα δεν μπορούν να το κάνουν εφικτό. Οπότε ξεκινούν με την αποστολή DVD μέσω ταχυδρομείου. Και κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία του Netflix για να φθάσει 28 χρόνια μετά να έχει γίνει ένα από τα βασικά μέσα οικιακής ψυχαγωγίας.
Η υπηρεσία αποστολής DVD μέσω ταχυδρομείου αποδεικνύεται μία πετυχημένη ιδέα. Ιδίως όταν τα Χριστούγεννα του 2001 το πιο δημοφιλές δώρο είναι τα DVD players που «εκτοξεύουν» την αξία του Netflix. Με αποτέλεσμα να εγκαταλείπεται η ιδέα της πώλησης στη Blockbuster, δεδομένου ότι το δεύτερο είχε απορρίψει την πρόταση να αποκτήσει το Netflix έναντι 50 εκατ. δολαρίων. Η ιστορία έδειξε πόσο λανθασμένη αποδείχθηκε αυτή η απόφαση καθώς η Blockbuster, η μεγαλύτερη αλυσίδα video clubs στις ΗΠΑ, οδηγήθηκε σε πτώχευση πριν από μερικά χρόνια λόγω της ανόδου των video streaming υπηρεσιών και δη του Netflix!
Το 2002 είναι η χρονιά της εισόδου του Netflix στο χρηματιστήριο αλλά και αυτής της αποχώρησης του Marc Randolph. Όμως, ο κ. Hastings, ο οποίος είναι ο βασικός μέτοχος με 70% καθώς είχε προσφέρει την αρχική χρηματοδότηση των 2,5 εκατ. δολαρίων από την πώληση της προηγούμενης εταιρείας του (Pure Software), έχει βρει τον βασικό συνεργάτη του. Πρόκειται για τον Τεντ Σαράντος, ο οποίος έχει καταγωγή από τη Σάμο, και αποδείχθηκε ο άνθρωπος – κλειδί για την τεράστια επιτυχία του Netflix, καθώς ήταν εκείνος που ουσιαστικά προώθησε το νέο μοντέλο διανομής κινηματογραφικού περιεχομένου. Και έφθασε πλέον να είναι ο συν-διευθύνων σύμβουλος του Netflix και εκείνος που ανέλαβε το δύσκολο έργο να συναντηθεί με τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ και να τον πείσει για την εξαγορά της Warner Bros.

Η εποχή του streaming
Ο κ. Hastings πίστευε στο Διαδίκτυο και τη διανομή του. Το 2007 με τις ADSL συνδέσεις να είναι όλο και πιο ευρέως διαθέσιμες στις ΗΠΑ, το Netflix αποφασίζει να κάνει το επόμενο βήμα, δημιουργώντας τη δική του υπηρεσία video streaming. Το μοντέλο είναι απλό: με μία μηνιαία συνδρομή μπορείς να δεις όσες ταινίες θες. Το θέμα είναι πόσο μεγάλη είναι η γκάμα των ταινιών που είναι διαθέσιμη.
Εκεί αναλαμβάνει ρόλο ο κ. Σαράντος, ο οποίος κλείνει συμφωνίες με τα μεγαλύτερα studios του Χόλιγουντ και τα τηλεοπτικά κανάλια, διευρύνοντας τον όγκο του video περιεχομένου που έχει η πλατφόρμα, δίνοντας έμφαση και στο κομμάτι των τηλεοπτικών σειρών. Μάλιστα, είναι η εμπλοκή του Netflix που κράτησε ζωντανό το Breaking Bad, καθώς μετά την ολοκλήρωση της τρίτης σεζόν το AMC, το κανάλι που μετέδιδε τη σειρά, σκεφτόταν να το κόψει. Οι χιλιάδες συνδρομητές του Netflix που είδαν φανατικά τα επεισόδια των πρώτων τριών σεζόν μόλις ανέβηκαν στην πλατφόρμα -σε ένα πρώτο δείγμα των αλλαγών που θα έφερνε το αποκαλούμενο binge watching- ήταν ο βασικός λόγος που το AMC προχώρησε με την τέταρτη -αλλά και τις υπόλοιπες- σεζόν μίας εκ των καλύτερων τηλεοπτικών σειρών της τελευταίας 20ετίας.

Ο Τεντ Σαράντος φτάνει στην πρεμιέρα της ταινίας «The Electric State» τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025, στο Egyptian Theater στο Λος Άντζελες.
InvisionΤο House of Cards που άλλαξε τα δεδομένα
Όμως, ήταν μία άλλη τηλεοπτική σειρά που «εκτόξευσε» το Netflix και άλλαξε τα δεδομένα. Με το Netflix να έχει ξεκινήσει από το 2009 την προσπάθεια να παράγει δικό του περιεχόμενο, ο κ. Σαράντος αποκτά το 2011 τα δικαιώματα για το House of Cards. Ο λόγος που κέρδισε το Netflix ήταν ότι δέχθηκε να μην υπάρξει επεισόδιο - «πιλότος» και βάσει αυτού να αποφασίσει για την παραγωγή της σειράς. Αυτό ήθελαν ο σκηνοθέτης David Fincher και ο Kevin Spacey, ο πρωταγωνιστής της σειράς που άλλαξε τα δεδομένα όταν άρχισε να προβάλλεται το 2013. Και ο λόγος δεν ήταν μόνο ότι ήταν μία από τις καλύτερες τηλεοπτικές σειρές της σύγχρονης εποχής. Αλλά και επειδή μπορούσε κανείς να δει και τα 13 επεισόδια της σεζόν την ίδια μέρα. Ή όποτε ήθελε.
Ουσιαστικά, το House of Cards ήταν ο λόγος που η γραμμική παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου άρχισε να αμφισβητείται. Οι καταναλωτές θέλουν να βλέπουν το περιεχόμενο που θέλουν όπου και όποτε επιθυμούν. Και να μη χρειάζεται να περιμένουν μία εβδομάδα για το επόμενο επεισόδιο.
Αν και τα τελευταία χρόνια, το μοντέλο του ενός επεισοδίου ανά εβδομάδα έχει επιστρέψει εν μέρει, η πραγματικότητα είναι πως το Netflix και το House of Cards άλλαξαν ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τηλεόραση.

Η διεθνή επέκταση
Μέχρι το 2010, το Netflix ήταν διαθέσιμο μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εκείνη τη χρονιά ξεκίνησε το λανσάρισμα στον Καναδά για να ακολουθήσουν την επόμενη χρονιά η επέκταση στην υπόλοιπη αμερικανική ήπειρο. Το 2012 έρχεται η σειρά ορισμένων ευρωπαϊκών αγορών (Βρετανία, Ιρλανδία και οι σκανδιναβικές χώρες), ενώ το 2015 η Ιαπωνία προστίθεται στη λίστα.
Το colpo grosso ανακοινώνεται τον Ιανουάριο του 2016 όταν το Netflix γνωστοποιεί ότι θα κάνει διαθέσιμη την υπηρεσία σε 130 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Είναι η κίνηση που μετατρέπει το Netflix σε παγκόσμιο φαινόμενο και «εκτοξεύει» τη δημοτικότητα του. Οι 11,9 εκατ. συνδρομητές στο τέλος του 2009 φθάνουν το 2020 σε επίπεδα άνω των 203 εκατομμυρίων!
Η επόμενη σημαντική κίνηση αφορά τη δημιουργία διεθνούς περιεχομένου με το Netflix να επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια προς αυτή την κατεύθυνση. Το ελληνικό περιεχόμενο ήταν μεν στα πλάνα του Netflix, όπως είχε αναφέρει το 2018 σε συνέντευξη του στο CNN Greece, την πρώτη του σε ελληνικό μέσο, ο κ. Σαράντος, αλλά χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι το 2023 και το Maestro in Blue του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.

Η νέα εποχή
Η περίοδος του COVID-19 έδωσε νέα ώθηση στους συνδρομητές και στη χρήση του Netflix, το οποίο, όμως, είχε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του διαμοιρασμού συνδρομών σε διάφορα νοικοκυριά. Τα μέτρα αντιμετώπισης του «προβλήματος» έκαναν την εμφάνιση το 2022 και σταδιακά βοήθησαν ώστε ο αριθμός των συνδέσεων να παρουσιάσει εκ νέου αύξηση μετά την πτώση στο α’ τρίμηνο του 2021. Πλέον το Netflix εκτιμάται ότι έχει περισσότερα από 300 εκατ. συνδρομητές.
Με τον ανταγωνισμό να έχει ενταθεί την τελευταία 5ετία με την ώθηση που έδωσε η Amazon στο Amazon Prime Video, την εμφάνιση του Disney+ και του Apple TV+, το Netflix έπρεπε να απαντήσει. Στις κινήσεις του περιλαμβάνονται η ενσωμάτωση mobile games στην πλατφόρμα αλλά και η είσοδος στην προβολή εκδηλώσεων και αγώνων σε ζωντανή μετάδοση. Κάτι που το 2018 απέκλειε ο κ. Hastings. Όμως, αυτό πλέον έχει αλλάξει και το Netflix πέραν των συναυλιών και των αγώνων πυγμαχίας και άλλων μαχητικών αθλημάτων έχει επεκταθεί μέχρι και στο NFL (αμερικανικό ποδόσφαιρο).
Όμως, η κίνηση – κλειδί για το μέλλον της πλατφόρμας είναι αυτή της εξαγοράς της Warner Bros έναντι 72 δισ. δολαρίων. Σε περίπτωση που η εξαγορά πάρει το «πράσινο φως» το Netflix θα αποκτήσει το HBO Max, μία από τις καλύτερες video streaming υπηρεσίες, αλλά και ένα εξαιρετικά μεγάλο και ενδιαφέρον περιεχόμενο που περιλαμβάνει από ταινίες όπως η Casablanca και το Harry Potter μέχρι σειρές όπως το Game of Thrones. Ο συνδυασμός είναι ικανός για να διατηρήσει το Netflix ως η κορυφαία επιλογή ψηφιακής ψυχαγωγίας για πολλά χρόνια ακόμη.