Νίκος Καλογιάννης: Το success story πίσω από το Ούζο Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου

Συνέντευξη: Σοφία Μαυραντζά

Συνάντησα πρώτη φορά τον κ. Νίκο Καλογιάννη το περασμένο καλοκαίρι στη Λέσβο. Γνωριστήκαμε, με ξενάγησε στο χώρο του αποσταγματοποιείου και γευτήκαμε μαζί το προϊόν που έχει χαρακτηριστεί από τα πλέον παραδοσιακά της Ελλάδας. Το ούζο.

Σήμερα, ο πρόεδρος της Ποτοποιΐας Πλωμαρίου Ισίδωρος Αρβανίτης μιλά στο CNN Greece για το μυστικό της επιτυχίας του προϊόντος, την εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας, αλλά και τις προκλήσεις που ο ίδιος ο κ. Καλογιάννης αντιμετωπίζει.

Το Ούζο Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου είναι ένα πολύ επιτυχημένο και εμβληματικό brand, με έντονο το στοιχείο της παράδοσης, το οποίο μάλιστα το τελευταίο διάστημα το προτιμούν και οι νεότερες ηλικίες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του;

Η επιτυχία ενός προϊόντος δεν έχει «συνταγή». Έχει φροντίδα, μεράκι, συνέπεια και καθημερινή, ομαδική προσπάθεια. Θεωρούμε την εταιρεία οικογένεια, όπως και τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτή. Ένα προϊόν είναι το αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας και πιστεύουμε ότι η επιτυχία μας οφείλεται στο γεγονός ότι είμαστε προσηλωμένοι σε αυτό. Ο καταναλωτής μας γεύεται ένα προϊόν που ουσιαστικά είμαστε «εμείς» και που το έχουμε φτιάξει με αγάπη για να του το προσφέρουμε. Δεν ανακαλύπτουμε νέα πράγματα, απλώς διαφυλάσσουμε με ευλάβεια, αυτά που έχουμε κληρονομήσει, χρησιμοποιώντας ό,τι νέο υπάρχει, μην αλλάζοντας όμως τη συνταγή και κυρίως τα συστατικά της. Ακολουθείται λοιπόν η ίδια συνταγή, υψηλής ποιότητας πρώτες ύλες και η παραδοσιακή διαδικασία απόσταξης σε χειροποίητους χάλκινους άμβυκες εδώ και πάνω από 120 χρόνια. Διαπιστώνουμε ότι ο καταναλωτής ξέρει να αναγνωρίζει την αυθεντικότητα και την καλή ποιότητα σε ένα προϊόν και ότι όντως υπάρχει γενικότερα μια στροφή των νέων καταναλωτών στα αυθεντικά, παραδοσιακά προϊόντα. 

KIA 2238

Είναι εύκολο να διατηρεί κάποιος επιχειρηματίας μία αμιγώς ελληνική, οικογενειακή επιχείρηση το 2017 στη χώρα μας; Ποιες είναι οι προκλήσεις που καλείστε να αντιμετωπίσετε;

Πράγματι βιώνουμε μια πολύ δύσκολη περίοδο όμως αν παραφράσουμε τον σοφό λαό, θα λέγαμε ότι «τα «καλά προϊόντα στην φουρτούνα φαίνονται». Πιστεύουμε ότι αν μας έχει επηρεάσει σε κάτι η κρίση είναι στο γεγονός ότι ο καταναλωτής μας δεν έχει τη δυνατότητα να μας απολαμβάνει όσο συχνά μπορούσε στο παρελθόν. Γι’ αυτό και έχουμε προσπαθήσει να καλύψουμε τις δυσκολίες της ελληνικής αγοράς με τις εξαγωγές. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μας, πάνω από το 55%, εξάγεται με μεγάλη επιτυχία. Βέβαια δεν έχουμε τη δυνατότητα να επικοινωνήσουμε στο καταναλωτικό κοινό στο εξωτερικό το προϊόν μας. Δεν έχουμε τη δυνατότητα διαφήμισης, για παράδειγμα. Όμως την ίδια στιγμή, η διαφήμισή μας είναι οι Έλληνες καταναλωτές μας αλλά και οι τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα και γεύονται το ούζο μας και φυσικά η ποιότητά του.

Είναι λοιπόν η εξωστρέφεια ένας τομέας στον οποίο η εταιρία σας έχει επενδύσει; Θέλετε να το ενισχύσετε περαιτέρω;

Παράγουμε ένα προϊόν που απευθύνεται σε όλο τον κόσμο και η ελληνική αγορά είναι η βάση μας. Ένα σημαντικό στοιχείο της επιτυχίας του Ούζου Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου, είναι οι εξαγωγές. Εξάγεται σε περισσότερες από 35 χώρες παγκοσμίως και ζητείται σε ολοένα και περισσότερες αγορές, ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα μέρη της γης. Για τους καταναλωτές στο εξωτερικό, το Ούζο έχει ταυτιστεί με το Ούζο Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου και αυτό μας κάνει ιδιαίτερα υπερήφανους.

Τι διαφοροποιεί το αποστακτήριο στο Πλωμάρι από τα υπόλοιπα αποστακτήρια των ανταγωνιστών σας; Ποιο είναι το συγκριτικό σας πλεονέκτημα;

Το αποστακτήριο είναι το σπίτι μας. Και την αγάπη για το προϊόν μας την έχουμε κάνει πράξη, δημιουργώντας ένα από τα -όπως μας λένε οι επισκέπτες του- καλύτερα αποστακτήρια στην Ευρώπη. Όσοι έρχονται να μας επισκεφθούν -και κυρίως οι ξένοι- δεν πιστεύουν πώς έχουμε καταφέρει να συνδυάσουμε την ποιότητα με την τεχνολογία, κυρίως διότι η Ελλάδα της κρίσης δεν έχει την τεχνολογική αναγνώριση άλλων χωρών. Κρατάμε το 100% της παράδοσης και χρησιμοποιούμε την καλύτερη δυνατή τεχνολογία για να έχουμε ένα προϊόν τέλειο, όχι μόνο γευστικά, αλλά και από απόψεως προδιαγραφών ασφάλειας και εμφάνισης. Είμαστε συνεπείς και τηρούμε ευλαβικά την παραγωγική διαδικασία, δηλαδή 100% διπλή απόσταξη, τον αυστηρό ποιοτικό έλεγχο των πρώτων υλών, του αποστάγματος και του τελικού προϊόντος. 

Για ποιο λόγο επιλέξατε να δημιουργήσετε το Μουσείο ο «Κόσμος του Ούζου»; Τι θα γνωρίσει όποιος επιλέξει να το επισκεφθεί;

Σήμερα ο καταναλωτής αμφισβητεί και θέλει να διαπιστώνει με τα μάτια του και εμείς, όχι μόνο δεν έχουμε να κρύψουμε, αλλά είμαστε περήφανοι για το Μουσείο και το αποστακτήριο. Εμείς δείχνουμε το σπίτι μας, είμαστε οικοδεσπότες και φέρνουμε προσκεκλημένους. Θέλουμε να μάθουν με πόση αγάπη, φροντίδα και μεράκι παράγουμε το Ούζο Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου, αλλά και με τι συνθήκες ποιότητας και ασφάλειας. Επιπλέον, θέλουμε να γίνει κατανοητό πως ένα αποστακτήριο δεν είναι εργοστάσιο. Αν η δουλειά μας γινόταν βιομηχανική, θα είχε χάσει τον παραδοσιακό χαρακτήρα της. Είμαστε ένα αποστακτήριο με 18 χειροποίητους, χάλκινους άμβυκες, δηλαδή ουσιαστικά 18 αποστακτήρια κάτω από την ίδια στέγη. Γι’ αυτό και οι επισκέπτες που είναι κατά 60% ξένοι και 40% Έλληνες, έρχονται σε επαφή με τους καρπούς και τα βότανα της συνταγής, τα αγγίζουν, παρακολουθούν μέσα στον χώρο του αποστακτηρίου όλη την διαδικασία παραγωγής, από την απόσταξη ως την εμφιάλωση. Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία για τον επισκέπτη, ο οποίος μέσα από τις γεύσεις, τα αρώματα, τις υφές και τα αγνά υλικά της γης της Λέσβου, αντιλαμβάνεται την αγάπη μας για το Ούζο. Μέσα από το εθνικό μας ποτό, θέλουμε να προάγουμε την Ελλάδα.  

Ποιος είναι ο κοινωνικο-οικονομικός αντίκτυπος στη Λέσβο, από το γεγονός ότι οι δραστηριότητες του αποστακτηρίου αλλά και του Μουσείου του Ούζου βρίσκονται στο νησί;

Οι εργαζόμενοι ζουν είτε στο Πλωμάρι, είτε στην ευρύτερη περιοχή. Είμαστε δεμένοι με τον τόπο, διότι παίρνουμε τα συστατικά μας κυρίως από τον τόπο μας. Το νερό, ο γλυκάνισος, τα σπόρια, όλα είναι «δεμένα» με τον τόπο. Επιδιώξαμε το όνομά μας να είναι η πατρίδα μας και πιστεύουμε ότι κάναμε το Πλωμάρι γνωστό σε όλο τον κόσμο, ακριβώς επειδή είναι ο τόπος παραγωγής μας. Γενική αρχή μας είναι να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της Λέσβου και να στηρίζουμε ενέργειες που προβάλουν το νησί μας και την παράδοση, μέρος της οποίας είναι το Ούζο.

νες234

Εκτός από αγάπη και μεράκι, τι άλλο χρειάζεται μια οικογενειακή επιχείρηση για να μπορέσει να καταξιωθεί στον χώρο της;

Η οικογένειά μου παράγει ούζο εδώ και 140 χρόνια. Χρειάζεται, λοιπόν, συνέχεια και συνέπεια. Διότι η συνέχεια δίνει υπερηφάνεια και ικανοποίηση γι’ αυτό που κάνεις. Όταν έχεις τέτοια, μακρά, παράδοση, αισθάνεσαι -χωρίς απαραίτητα πάντα να το καταλαβαίνεις- μια υποχρέωση να την κρατάς και να τη συντηρείς για την επόμενη γενιά. Μια παραγωγική δουλειά, ιδίως όταν σχετίζεται άμεσα με την παράδοση, θέλει περισσότερα από κεφάλαια, διαφήμιση και τεχνολογία. Θέλει αγάπη, μεράκι, ενδιαφέρον. Θέλει να «μιλάς» στη δουλειά σου και για να της «μιλάς» πρέπει να την αγαπάς.

Διαβάστε επίσης