ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το ελληνικό startup οικοσύστημα... ωριμάζει

Το ελληνικό startup οικοσύστημα... ωριμάζει
Pixabay

Σημαντική ενίσχυση των χρηματοδοτήσεων προς τις νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) που είτε έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα είτε έχουν ισχυρές «σχέσεις» με τη χώρα μας εντοπίζει για το 2019 η ετήσια σχετική μελέτη του Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας) που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα.

Η μελέτη δείχνει ότι η λειτουργία του Equifund έχει βοηθήσει πολύ στην αύξηση των χρηματοδοτήσεων, από την άλλη πλευρά, όμως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχουν ακόμη σημαντικά κεφάλαια που δεν έχουν διατεθεί από την πλευρά των funds που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, μέχρι στιγμής, στα δύο χρόνια λειτουργίας του Equifund, 60 εκατ. ευρώ έχουν επενδυθεί σε ελληνικές startups μέσω του εν λόγω μηχανισμού. Το ποσό δείχνει αρκετά μεγάλο, δεδομένου κιόλας ότι στην προηγούμενη μελέτη πριν από ένα χρόνο το αντίστοιχο ποσό ανερχόταν στα 14 εκατ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, όμως, τα funds που εξετάζει η μελέτη του Found.ation και ανήκουν στα «παράθυρα» Innovation Window και Early Stage Window, έχουν συνολικά συγκεντρώσει 215 εκατ. ευρώ (133 εκατ. ευρώ και 82 εκατ. ευρώ αντίστοιχα), όπερ σημαίνει ότι υπάρχουν ακόμη σημαντικά κεφάλαια προς διάθεση και ενδεχομένως η διαδικασία χρηματοδότησης θα πρέπει να επιταχυνθεί τους επόμενους μήνες.+

Αξίζει πάντως να τονισθεί ότι όπως επισημαίνουν οι συγγραφείς της μελέτης τα στοιχεία που συγκέντρωσαν για τα ποσά χρηματοδότησης βασίζονται στις επίσημες ανακοινώσεις και στα γραφόμενα στα μέσα ενημέρωσης μέχρι και την 1η Δεκεμβρίου 2019. Σε πολλές περιπτώσεις, οι λεπτομέρειες για τις επενδύσεις μέσω Equifund δεν ανακοινώνονται παρά το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος μηχανισμός χρηματοδοτείται κατά κύριο λόγο από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μέσω του European Investment Fund – EiF) αλλά και του ελληνικού Δημοσίου.

Το Equifund δείχνει πάντως να λειτουργεί ως καταλύτης για τις επενδύσεις σε startups και είναι χαρακτηριστικό ότι για κάθε ευρώ επενδυθεί μέσω των funds των Equifund, οι οι startups έχουν λάβει άλλο 1 ευρώ από άλλους επενδυτές σε ακόλουθους γύρους χρηματοδότησης. Συνολικά, για κάθε ευρώ μέσω EquiFund, οι startups έχουν λάβει επιπλέον 2 ευρώ από άλλους επενδυτές. Το αποτέλεσμα είναι οι 74 εταιρείες που έχουν ενισχυθεί, να έχουν συγκεντρώσει συνολικά 180 εκατομμύρια ευρώ με τη συμβολή και άλλων επενδυτών.

Το προφίλ των ελληνικών startups

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως από τις startups που έχουν ενισχυθεί το 67,6% έχει την έδρα του στην Ελλάδα, η οποία είναι η χώρα για την οποία προορίζονται τα κεφάλαια από το Equifund. Από την άλλη πλευρά, όλες διατηρούν σχέσεις με τη χώρα κυρίως μέσω της εδώ διατήρησης των τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης για τα προϊόντα και τις λύσεις τους. Το 92% των εταιρειών που έλαβαν χρηματοδότηση απασχολούν 2-9 άτομα, με τους άνδρες εργαζόμενους να κυριαρχούν, καθώς μόλις το 12,6% των απασχολούμενων σε αυτές είναι γυναίκες και μόλις 1 στις 7 startups έχει ιδρυθεί από γυναίκα. Σημειωτέον πως αυτή η ανισορροπία παρατηρείται και στο εξωτερικό όπου το ποσοστό των γυναικών που απασχολούνται σε startups εκτιμάται μόλις στο 16%.

Επίσης, σύμφωνα με τη μελέτη, οι startups που έχουν ενισχυθεί μέσω EquiFund είναι πιο νέες (<4 χρόνια) συγκριτικά με τις startups που λάμβαναν χρηματοδότηση τα προηγούμενα χρόνια (<8 χρόνια).

Το ελληνικό οικοσύστημα των startups εξακολουθεί να προτιμά τις υπηρεσίες προς επιχειρήσεις (Β2Β) κάτι μάλλον αναμενόμενο δεδομένου και τους μεγέθους της ελληνικής αγοράς. Οι τομείς των βιοεπιστημών, του λιανικού και ηλεκτρονικού εμπορίου και της αγροδιατροφής αναδεικνύονται ως οι δημοφιλέστεροι ανάμεσα σε startups που βρίσκονται στα αρχικά στάδια της ανάπτυξής τους. Ανοδική πορεία σημειώνουν και άλλοι τομείς όπως ο τουρισμός και η ενέργεια.

Αξιοσημείωτο, ακόμη ότι 8 από τις 10 startups που έχουν λάβει τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση μέχρι σήμερα, έχουν επίσης χρηματοδοτηθεί και μέσω EquiFund. Συγκεκριμένα, το 25% όλων των επενδυτικών γύρων περιλαμβάνουν τη συμμετοχή ενός fund του EquiFund. Οι Για τις εταιρείες που έχουν λάβει χρηματοδότηση μέσω EquiFund, η συμμετοχή του προγράμματος αντιπροσωπεύει κατά μέσο όρο το 33% της συνολικής χρηματοδότησης που έχουν συγκεντρώσει.

Ποιες είναι οι startups που έχουν ενισχυθεί

Η μελέτη του Found.ation περιλαμβάνει μία αρκετά αναλυτική λίστα με τις εταιρείες που έχουν λάβει χρηματοδότηση από τα funds του Equifund.

Στο Innovation Window υπάρχουν 4 funds, τα οποία έχουν συγκεντρώσει συνολικά 133 εκατ. ευρώ και μέχρι τώρα έχουν επενδύσει, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, περίπου 25 εκατ. ευρώ.

Το BigPi Ventures είναι το μεγαλύτερο με 50 εκατ. προς επένδυση. Μέχρι την 1η Δεκεμβρίου είχε επενδύσει σε 9 εταιρείες (2bull MeDiTherapy, Accusonus, Balena, Fieldscale, Intelligencia, Kinems, Phenometry, Space Talos και TileDB).

To Metavallon VC διαχειρίζεται 32 εκατ. ευρώ και έχει επενδύσει μέχρι τώρα σε 18 εταιρείες (Advantis, Bioemtech,◌ Citizen, Covve, CreatorUp, Entomics, Ferryhopper, GuestFlip, Intelistyle, Mist.io, Perceptual Robotics, Purposeful, Racecheck, Speen, Tendertec, Think Silicon, Trucksters και Useberry).

To Uni.Fund διαχειρίζεται 27 εκατ. ευρώ και και έχει επενδύσει σε 19 εταιρείες (Allcancode, B2B Wave, Bespot, BibeCoffee, Clio Muse, CollegeLink, Cyrus, DTwise, Exit Bee, FlexCar, Foodoxys, K-Invent, m-hospitality, Nanoplasmas, Nimbata, Novoville, PLiN Nanotechnology, Qcell και Tekmon).

Τέλος, το Velocity Partners διαχειρίζεται 24 εκατ. ευρώ και έχει επενδύσει μέχρι τώρα σε 12 εταιρείες (FightHoax, iCOMAT, Instacar, Intelligencia, Loceye, MyJobNow, Pushme, ResonanceX, Spotawheel, ◌ Syncbnb, Toorbee και WinningMinds)

Στο Early Stage Window υπάρχουν δύο funds με συνολικά κεφάλαια της τάξεως των 82 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων εκτιμάται ότι έχουν διατεθεί μέχρι τώρα λιγότερα από τα μισά.

Το μεγαλύτερο είναι το VentureFriends 400W με 50 εκατ. ευρώ προς επένδυση. Μέχρι τώεα έχει επενδύσει σε 13 εταιρείες (Accusonus, Blueground, FlexCar, Home Made, Instashop, MyJobNow, Norbloc, Novoville, Plum, Rtsafe, Spotawheel, Stasher και Welcome Pickups).

Το δεύτερο είναι το Marathon VC με 32 εκατ. ευρώ προς επένδυση και 10 εταιρείες μέχρι τώρα που έχει χρηματοδοτήσει (Augmenta, Causaly, Centaur Analytics, Cube RM, Hack The Box, InAccel, LearnWorlds, Lenses, Netdata και Norbloc).

Οι μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις

Η μελέτη του Found.ation έχει συγκεντρώσει και φέτος τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε ελληνικού ενδιαφέροντος startups.

Στη λίστα με τα startups που έλαβαν τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση μέσα στο 2019 (σ.σ. δεν αφορά μόνο τις επενδύσεις από funds του equifund) ηγείται η Blueground με 62,74 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί η Netdata με 17,31 εκατ. ευρώ και στην τρίτη θέση είναι η Balena (πρώην Resin.io) με 13 εκατ. ευρώ. Τη δεκάδα συμπληρώνουν οι Weengs (7 εκατ. ευρώ), Spotawheel (7 εκατ. ευρώ), Plum (6,84 εκατ. ευρώ), Sentio Solutions (4,1 εκατ. ευρώ), Welcome Pickups (3,3 εκατ. ευρώ), Accusonus (3 εκατ. ευρώ), Augmenta (2,75 εκατ. ευρώ), Toorbee (1,5 εκατ. ευρώ και Flexcar (1,5 εκατ. ευρώ).

Στη λίστα με τα ελληνικού ενδιαφέροντος startups που έχουν λάβει τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση μέχρι τώρα, στην κορυφή είναι η Persado με 83,6 εκατ. ευρώ και ακολουθεί η Workable με 73,83 εκατ. ευρώ, ενώ την τριάδα κλείνει η Blueground με 70,43 εκατ. ευρώ. Σε αρκετά απόσταση είναι οι Balena (28,19 εκατ. ευρώ), Hellas Direct (23,8 εκατ. ευρώ), Softomotive (21,75 εκατ. ευρώ), Netdata (18,9 εκατ. ευρώ), Metamaterial Technologies (16,26 εκατ. ευρώ), Pollfish (15,5 εκατ. ευρώ) και Viva Wallet (15 εκατ. ευρώ).

Τέλος, όσον αφορά τις μεγαλύτερες «εξόδους», ήτοι περιπτώσεις startups που πουλήθηκαν, η σχετική λίστα βασίζεται περισσότερο σε πληροφορίες παρά σε επίσημες ανακοινώσεις. Στην πρώτη θέση είναι η Beat που πουλήθηκε το 2017 και ακολουθεί η Innoetics την ίδια χρονιά. Οι δύο αυτές εταιρείες είναι οι μόνες που εκτιμάται ότι πουλήθηκαν σε επίπεδα άνω των 20 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν, η Avocarrot (2016), το e-food (2014), η Crypteia Networks (2014), το Quizdom (2017), η Antcor (2014), η AbZorba Games (2015), η BugSense (2013) και το ClickDelivery (2015).

ΔΗΜΟΦΙΛΗ