ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνέντευξη στο CNN Greece για το Professional Diploma in Digital Marketing του ALBA

Συνέντευξη στο CNN Greece για το Professional Diploma in Digital Marketing του ALBA

Ο Γιώργος Αναγνωστόπουλος είναι Founder/CEO της Socialab και Course Director του Professional Diploma in Digital Marketing στο ALBA. Η εμπειρία του στο digital ξεκινάει το 1994, στα 16 του, όταν συνίδρυσε το πρώτο online περιοδικό (δεν υπήρχαν άλλοι publishers τότε στην Ελλάδα). Έκτοτε, όλες οι θέσεις εργασίες του ήταν digital-related σε Ελλάδα και Βρετανία. Ξεκίνησε να διδάσκει digital marketing πρώτα γράφοντας σε περιοδικά από το 1999 και το 2011 με σεμινάρια.

Το PDDM είναι το παλαιότερο και μεγαλύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για digital marketing που υπάρχει στην αγορά σήμερα. Ξεκίνησε όταν ο κ. Αναγνωστόπουλος προσέγγισε το ALBA και εξήγησε πως βλέπει ένα κενό στην αγορά και πως ένα τέτοιο course το χρειάζονται τα στελέχη για να ξέρουν πώς να κινηθούν στο νέο digital κόσμο.

Μέχρι σήμερα, πάνω από 1.700 στελέχη έχουν τιμήσει το ALBA με το να παρακολουθήσουν το PDDM σε 40 κύκλους μαθημάτων, μέσης διάρκειας περίπου 2 μήνες για κάθε κύκλο.

Τι είναι το digital marketing για μία επιχείρηση; Πώς το ορίζετε, βάσει της εμπειρίας σας;

Το digital marketing είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τα περισσότερα brands ως ένας εύκολος και γρήγορος τρόπος για την προβολή τους.

Αφορά στην αξιοποίηση των στιγμών που έχουν οι καταναλωτές σε κάθε app που χρησιμοποιούν: google, facebook, Instagram, chrome. Είμαστε όλοι κολλημένοι σε μια οθόνη, έτσι δεν είναι;

Ξέρετε γιατί; Επειδή εκεί βρίσκουμε αυτό που θέλουμε πιο άμεσα: Ψάχνω; Google. Φίλοι; Social. Αγορές; eCommerce. Ενημέρωση; Publishers.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του digital marketing για μία ελληνική επιχείρηση;

Οι καταναλωτές ξοδεύουν 5 φορές περισσότερο χρόνο σε smartphone και υπολογιστή από κάθε άλλο μέσο. Αυτό σημαίνει πως τα περισσότερά τους ερεθίσματα είναι από το digital: διαφήμιση, αρθρογραφία, influencers, social media, αναζητήσεις.

Αν λοιπόν ασπαζόμαστε όλοι τη θεωρία του καταναλωτισμού όπου προβολή ισούται με δημιουργία ζήτησης, τότε ένα brand έχει κάθε λόγο να θέλει να βρίσκεται μπροστά σε καταναλωτές με κάθε ευκαιρία.

Στο εξωτερικό, το digital αξίζει τρεις φορές όσο η διαφήμιση στην τηλεόραση. Αντίθετα, στην Ελλάδα ακόμα οι επιχειρήσεις ξοδεύουν περισσότερο στην τηλεόραση παρόλο που οι μισοί στις ηλικίες παραδέχονται ότι δε βλέπουν ιδιαίτερα τηλεόραση. Αυτή η διαφορά είναι η πραγματική ευκαιρία για επιχειρήσεις και στελέχη που θα ενστερνιστούν το digital.

Τι πρέπει να προσέξει όποιος αποφασίσει να ασχοληθεί με τον χώρο του digital marketing;

Το digital φαίνεται ως μια ρηχή θάλασσα, αλλά είναι πολύ πιο βαθιά απ’ ότι φαίνεται.

Όσοι θέλουν να το έχουν ως κύριο αντικείμενό τους θα πρέπει αφού αποκτήσουν καλή γνώση του αντικειμένου να συνεχίσουν να κρατάνε στενή επαφή κάθε μέρα.

Από την άλλη, για όσους ενδιαφέρονται να μπορούν να το διαχειριστούν χωρίς να κάνουν την εκτέλεση οι ίδιοι αλλά πρέπει να την επιβλέψουν, το βασικό είναι να γνωρίζουν τα βασικά θέματα για να αξιολογήσουν σωστά ποιον μπορούν να εμπιστευτούν.

Γιατί ο χώρος του digital marketing είναι από τους πιο απαιτητικούς της αγοράς;

Επειδή είναι ένας τομέας με πολύ μικρό barrier to entry. Ο καθένας μπορεί να ισχυριστεί ότι ξέρει digital επειδή απασχολείται σε ένα κομμάτι του, για παράδειγμα τη διαχείριση των social media για ένα brand ή ξέρει να βάζει διαφήμιση στο Google.

Αυτό δημιουργεί μία αγορά που αντί να ικανοποιήσει τις ανάγκες της για τη μεγάλη εικόνα, αρκείται στο να θεωρεί ότι κάνει digital με το να κάνει micromanagement στο τι έπρεπε να απαντήσουμε στο σχόλιο της Νίτσας από του Γκύζη.

Και όταν κάποιος πάει να αντιστοιχήσει το εμπορικό αποτέλεσμα με όλο αυτό το ντόρο που ακούει για το digital, κάτι λείπει. Και εκεί μπαίνουμε εμείς, τόσο ως εκπαιδευτές, όσο και ως επαγγελματίες.

Ποια είναι τα trends του 2020 στον χώρο του digital marketing;

Στο εξωτερικό, το trend είναι κάθε νέα εφαρμογή του Artificial Intelligence: χρήση της φωνής, αναγνώριση προσώπου, αναζήτηση με εικόνα (Lens που έχει η Google, το Pinterest, το AliExpress), τα stories πέρα από το Facebook και το Instagram, augmented reality και κάποια ακόμα.

Ίσως σε ένα από τα λίγα πράγματα που τα trends του εξωτερικού ταιριάζουν με την Ελλάδας είναι η αυξανόμενη χρήση των influencers, του programmatic και ίσως το social commerce. Καθώς και το ότι συνεχίζουμε να χρησιμοποιήσουμε το κινητό μας περισσότερο από ποτέ για σερφάρισμα, μηνύματα και αγορές.

Ποιος μπορεί να παρακολουθήσει το course του ALBA για το digital marketing; Ποιες γνώσεις απαιτείται να έχει;

Οι περισσότεροι που παρακολουθούν το course έχουν προηγούμενη εμπειρία στο marketing, είτε γιατί το σπούδασαν, εργάζονται σε κάποια τέτοια θέση, ή γιατί περιφερειακά έχει σχέση με τη δουλειά τους.

Κάποιοι όμως έρχονται χωρίς να έχουν καμία προηγούμενη σχέση με το marketing. Εκείνοι είναι που συνήθως μπαίνουν με περισσότερη όρεξη για μάθηση, καθώς έχουν να αφομοιώσουν περισσότερο υλικό μέσα σε δύο μήνες: marketing και digital marketing μαζί.

Ποιο θεωρείτε πως είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του διπλώματος αυτού για όποιον το παρακολουθήσει;

Το PDDM καταφέρνει διαφορετικά πράγματα, ανάλογα με το ποιος παρακολουθεί.

Το νέο στέλεχος marketing θέλει να μάθει το digital κομμάτι. Ο επιχειρηματίας αναζητά λύσεις για την επιχείρηση του για να μπορεί να ελέγξει τις προωθητικές του ενέργειες. Το παλιό στέλεχος αναζητά να ξαναμπεί ενεργά στην αγορά εργασίας. Όσοι ακόμα δεν έχουν μπει στο marketing το βρίσκουν ως ευκαιρία να δούνε αν το marketing εν γένει τους ταιριάζει.

Πέρα όμως από το γνωσιακό επίπεδο, το ALBA προσφέρει κάτι ακόμα. Προσφέρει υψηλού επιπέδου networking ανάμεσα στους εισηγητές. Δυσκολεύομαι να σκεφτώ μεγάλη εταιρεία της οποίας κάποιο στέλεχος να μην έχει περάσει από τα έδρανα του ALBA για το course αυτό.

Πώς μεταδίδετε την εμπειρία σας ως διδάσκων;

Σίγουρα κάθε εισηγητής έχει το δικό του τρόπο, αναλόγως με την εμπειρία από την οποία γνωρίζει το αντικείμενο. Η εμπειρία μου ως «παλιός» με κάποιες εταιρείες κάτω από τη ζώνη μου είναι η διδασκαλία με πρακτικά παραδείγματα, όχι με θεωρία.

Σκεφτείτε αυτό: Τι έχει μεγαλύτερες πιθανότητες;

Να ενδιαφερθείτε για τον ορισμό του Split Testing και του Microtargeting ή με το να σας πω τις ιστορίες για το πώς βοηθήσανε τον Barack Obama και τον Doland Trump αντίστοιχα για να εκλεγούν, ώστε να σας πικάρω να το ψάξετε λίγο παραπάνω;

Τι θα θυμάστε καλύτερα; Να σας απαριθμήσω τις βέλτιστες πρακτικές; Ή μήπως καλύτερα να σας εξιστορήσω τι πήγε στραβά με ένα πελάτη και τι έπαθα ως αποτέλεσμα; Συνήθως, μέσα από μια ιστορία που μπορεί να ήταν κάποτε επίπονη αλλά τώρα την αναπολούμε με χιούμορ, ένας συμμετέχων μπορεί να μάθει περισσότερα.

Τα παθήματα είναι τα καλύτερα μαθήματα. Βάλτε πάνω από 1.000 projects πελατών και θα καταλάβετε τι πλούτο ιστοριών έχουμε να πούμε.

Ανέκαθεν, βλέπετε, οι άνθρωποι μαθαίνανε τα βασικά μέσα από ιστορίες. Μαζεύονταν γύρω από μια φωτιά και ανταλλάσσανε γεγονότα και μύθους. Αυτό δημιουργεί την απαραίτητή οικειότητα που ανοίγει το μυαλό περισσότερο σε ένα ακροατήριο.

Ποια είναι η πιο συχνή ερώτηση που δέχεστε ως διδάσκων σε courses για το digital marketing και πώς την απαντάτε;

«Πώς μπορώ να τα μάθω όλα;»

Και δυστυχώς η απάντηση είναι πως αφενός η εκπαίδευση σημαίνει επένδυση χρόνου, αφετέρου σε ένα τομέα που αλλάζει διαρκώς καμία εκπαίδευση δε μπορεί να συμπεριλάβει τα πάντα.

Υπάρχει ξέρω αρκετά για να δίνω αξία στη δουλειά μου, γιατί κανείς δε τα ξέρει όλα. Εκτός ίσως από το Google.

Γι αυτό, προσφέρουμε όλα τα εφόδια που θα χρειαστεί κάποιος για να μπει στον κλάδο και να ψαχτεί παραπάνω. Κάποιοι μάλιστα, μετά την ολοκλήρωση του κύκλου, ενδιαφέρονται να κάνουν πρακτική στον κλάδο και τους βοηθάμε και με αυτό.

Ποια είναι η κορυφαία στιγμή της καριέρας σας και πώς φτάσατε ως εκεί;

Υπάρχουν αρκετές που θυμάμαι έντονα στην καριέρα μου.

Ο πρώτος μας επενδυτής (και όταν μπήκε και όταν βγήκε), η πρώτη μας μεγάλη καμπάνια, τα ευρωπαϊκά βραβεία που κερδίσαμε, οι δουλειές μας που βγήκαν στο εξωτερικό, κάποιες δουλειές που δεν κερδίσαμε ποτέ, κάποια άτομα που γνωρίσαμε μέσω ALBA, και σίγουρα η πρώτη φορά που ένας πελάτης που είδε τα αποτελέσματα στο digital και αποφάσισε να αφήσει τη διαφημιστική του για να μας αναθέσει όλο του το διαφημιστικό λογαριασμό.

Αλλά, επειδή ως εταιρεία ξεκινήσαμε από 1 άτομο και σήμερα έχουμε ξεπεράσει τα 50, και ως όμιλος είμαστε στα πάνω από 100, θεωρώ ότι έχουμε πολλές ακόμα κορυφές μπροστά μας, και αντίστοιχα αρκετές κοιλάδες ενδιάμεσα.

Ποια είναι η συμβουλή σας προς έναν νέο που ξεκινά την επαγγελματική του πορεία στον χώρο;

Μία είναι η συμβουλή για κάθε επαγγελματικό μονοπάτι, αλλά πολύ περισσότερο σε όσες επιλογές αλλάζουν τόσο γρήγορα: Μην σταματάς να μαθαίνεις!

Βασικά, τώρα που το σκέφτομαι, υπάρχει και δεύτερη συμβουλή: Δε θα μάθεις από ένα βιβλίο: Θα μάθεις όταν βγεις εκεί έξω και ψαχτείς. Οπότε, μην αργείς!

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.