ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Mastercard: Aλλαγές έφερε στις πληρωμές η πανδημία

Mastercard: Aλλαγές έφερε στις πληρωμές η πανδημία

Ανέπαφα κάνουν σχεδόν όλες τις συναλλαγές του με κάρτα οι Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι παράλληλα έχουν στραφεί ιδιαίτερα και προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτές είναι δύο από τις σημαντικότερες αλλαγές που έφεραν τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Mastercard.

Όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια διαδικτυακής ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, η γενική διευθύντρια της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Άσπα Παλημέρη, η πανδημία έπαιξε καταλυτικό ρόλο για ορισμένες αλλαγές.

Συγκεκριμένα, οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας οδήγησαν σε σαφή μεταστροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με 30% αύξηση στον τζίρο των συναλλαγών σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, στον φυσικό κόσμο, η ήδη μεγάλη διείσδυση των ανέπαφων συναλλαγών ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο, φθάνοντας στο επίπεδο του 92% επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτα.

Στην αύξηση αυτή, όπως επεσήμανε η κα Παλημέρη, συνηγόρησε σημαντικά η μεταβολή του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές χωρίς τη χρήση PIN, που αυξήθηκε από τα 25 στα 50 ευρώ. Μία ακόμη αλλαγή που έφερε το 2020 στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν η ξεκάθαρη μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού από τα μετρητά προς τις συναλλαγές με κάρτες, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία μείωση στις αναλήψεις μετρητών από τα ATM.

Παρουσιάζοντας κάποια βασικά μεγέθη της ελληνικής αγοράς πληρωμών με κάρτες, η κα. Παλημέρη επεσήμανε τη σημαντική αύξηση, της τάξεως του 16,6% σε σχέση με το 2019, του τζίρου που πραγματοποιήθηκε με κάρτες έκδοσης ελληνικών τραπεζών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα – αύξηση που, εύλογα, οφείλεται αποκλειστικά στις πληρωμές σε εγχώριους εμπόρους, μιας και ο όγκος των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες εκτός συνόρων μειώθηκε σημαντικά (-12,5% στην περίπτωση των συναλλαγών στην Ευρώπη και -35,3% στην περίπτωση των συναλλαγών εκτός αυτής).

Σύμφωνα με την κα Παλημέρη, η ανθεκτικότητα του εγχώριου τζίρου συναλλαγών με κάρτα οφείλεται κυρίως στο ότι έχει διαφορετική σύνθεση από εκείνον των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, καθώς προέρχεται κυρίως από χρεωστικές κάρτες, που χρησιμοποιούνται για καθημερινές συναλλαγές και όχι μόνο για συναλλαγές υψηλής αξίας ή σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως είναι η διασκέδαση. Ωστόσο, η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική αν εξετάσει κανείς τα πράγματα από τη σκοπιά της αποδοχής καρτών από ελληνικές επιχειρήσεις, με τον σχετικό τζίρο να υφίσταται μεγάλη πτώση λόγω του μειωμένου αριθμού τουριστών και εν γένει επισκεπτών από άλλες χώρες.

Συναλλαγές με κινητό

Μία σημαντική εξέλιξη κατά τη διάρκεια του 2020 ήταν και η εμφάνιση λύσεων για πληρωμές με τη χρήση smartphones είτε με τις τράπεζες να λανσάρουν δικά τους ψηφιακά πορτοφόλια είτε με την «έλευση» και στη χώρα μας του Apple Pay και του Google Pay. Η κα Παλημέρη επεσήμανε πως σε σχέση με άλλες χώρες υπάρχει μία καθυστέρηση αλλά πλέον υπάρχει κινητικότητα. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν τρεις τράπεζες με δικά τους ψηφιακά πορτοφόλια πληρωμών, ενώ είναι διαθέσιμα στη χώρα μας μέθοδοι πληρωμών όπως το Apple Pay, το Google Pay αλλά και το Garmin Pay. Σύμφωνα με την επικεφαλής της Mastercard, στις αρχές του έτους αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων με ψηφιακό πορτοφόλι αλλά και εκείνων που υποστηρίζουν το Apple Pay.

Γενικότερα, το 2021 η Mastercard θα επιδιώξει να ενισχύσει περαιτέρω τη διαθεσιμότητα τέτοιου είδους λύσεων στην Ελλάδα, δίνοντας έμφαση και στην εκπαίδευση των καταναλωτών στη χρήση αυτών, καθώς το περιθώριο διείσδυσής τους στην αγορά της Ελλάδας είναι μεγάλο.

Ένας άλλος στόχος είναι η άμεση αλλά και αποτελεσματική εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2 ως προς την ισχυρή ταυτοποίηση πελάτη (Strong Customer Authentication). Η κα Παλημέρη τόνισε πως η Mastercard βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, τις τράπεζες, τα ιδρύματα πληρωμών και τους εμπόρους, ώστε να επιτευχθεί αναβάθμιση της ασφάλειας αλλά και της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή.

Τέλος, η κα Παλημέρη ανέφερε ότι με δεδομένο το πλήγμα που έφερε η πανδημία στις μικρές και μεσαίες Επιχειρήσεις, το 2021 η Mastercard θα υλοποιήσει μία πρωτοβουλία ουσιαστικής στήριξής τους, δίνοντάς τους πρόσβαση σε σειρά εργαλείων και λύσεων που θα βοηθήσουν στην αύξηση της ανθεκτικότητας τους και της καλύτερης προσαρμογής τους στη νέα πραγματικότητα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ