ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γυναικεία επιχειρηματικότητα: Τα παραδείγματα που κάνουν τη διαφορά

Γυναικεία επιχειρηματικότητα: Τα παραδείγματα που κάνουν τη διαφορά

Πόσο εύκολο είναι για μία γυναίκα σήμερα να βρεθεί σε μία θέση ισχύος; Ποια είναι τα ποσοστά των γυναικών που κατέχουν υψηλόβαθμες θέσεις σε εταιρείες και οργανισμούς στις μέρες μας; Ποια είναι η πρόοδος που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στη γυναικεία επιχειρηματικότητα και ποια είναι τα παραδείγματα που κάνουν τη διαφορά;

Τους τελευταίους μήνες, το θέμα της ισότητας των φύλων και το ζήτημα της ενδυνάμωσης των γυναικών, έχουν έρθει στο προσκήνιο και η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, αποτελεί αναμφίβολα την ιδανική αφορμή για να βάλουμε κάτω από το «μικροσκόπιό» μας μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με την ισότητα στους εργασιακούς χώρους και δη, τη γυναικεία επιχειρηματικότητα.

Έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο διάστημα, δείχνουν πως εκτός από τη γυναικεία απασχόληση, η πανδημία πλήττει και την ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας, η οποία το 2019 βρισκόταν σε πολύ καλά επίπεδα στη χώρα μας. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ, το 2019 το ποσοστό της γυναικείας επιχειρηματικότητας αρχικών σταδίων στην Ελλάδα, διπλασιάστηκε στο 7,6% από το 3,8% το 2018. Ωστόσο, η ανοδική αυτή πορεία ανεκόπη το 2020, λόγω των νέων δεδομένων στη ζωή μας. Σύμφωνα δε με έρευνα που διενήργησε ο Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (ΣΕΓΕ), με βάση στοιχεία της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ για την απασχόληση στην εποχή της πανδημίας, η ανεργία στις γυναίκες αυξήθηκε σημαντικά τόσο σε απόλυτα νούμερα, όσο και σε σχέση με τους άνδρες, ενώ «χτυπήθηκε» ευθέως και η επιχειρηματικότητα, καθώς πολλές γυναίκες χρειάστηκε να ασχοληθούν με τη οικογενειακή μέριμνα.

Σε όλη την Ευρώπη δε, παρατηρείται ότι ο αριθμός των γυναικών επιχειρηματιών, είναι αρκετά χαμηλός. Συγκεκριμένα, ενώ οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 52% του πληθυσμού της Ευρώπης, αποτελούν μόλις το 34,4% των αυτοαπασχολούμενων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το 30% των επιχειρηματιών, σε ό,τι αφορά στις start-ups. Όσο για την ισότητα των φύλων, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης μεταξύ των χωρών της ΕΕ, σύμφωνα με την Έκθεση του EIGE για τον Δείκτη Ισότητας των Φύλων του 2020, με τη Σουηδία να καταλαμβάνει την πρώτη θέση της λίστας, με βαθμολογία που «αγγίζει» το 83,8%.

Πώς η ανάπτυξη θα έρθει μέσα από την ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας

Ωστόσο, παρά τα ομολογουμένως όχι και τόσο αισιόδοξα στοιχεία αναφορικά με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και την ισότητα των φύλων στις μέρες μας, όπως σε κάθε περίπτωση, έτσι και στη συγκεκριμένη, υπάρχουν εξαιρέσεις, δηλαδή παραδείγματα και πρωτοβουλίες που κάνουν τη διαφορά.

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της γυναικείας επιχειρηματικότητας, λοιπόν, είναι σημαντικό να τονίσουμε πως τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση πραγματοποιεί συνεχώς προγράμματα και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες προκειμένου να στηρίξει τις γυναίκες επιχειρηματίες και τη γυναικεία ενδυνάμωση γενικότερα, με τη διαδικτυακή πύλη WEgate για την προώθηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην ΕΕ, να αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Το ζήτημα της τόνωσης της γυναικείας επιχειρηματικότητας, βέβαια, φαίνεται πως μπορεί να διαδραματίσει και έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο και σε ό,τι αφορά στην οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας, γεγονός που έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται πολλοί τα τελευταία χρόνια. Ουσιαστικά, σύμφωνα με έρευνες, η ισότητα των φύλων και η ενδυνάμωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας θα μπορούσαν να επιταχύνουν και να ισχυροποιήσουν την οικονομική ανάπτυξη, ειδικότερα δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις που διοικούνται από γυναίκες, φέρονται να είναι συνήθως πιο παραγωγικές, γρήγορα αναπτυσσόμενες και καινοτόμες. Η ενδυνάμωση της γυναικείας συμμετοχής στην αγορά εργασίας και η ενθάρρυνση της γυναικείας επιχειρηματικότητας θα μπορούσαν έτσι να προσθέσουν δισεκατομμύρια στην οικονομία. Να αναφέρουμε απλώς ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι βελτιώσεις στην ισότητα των φύλων μπορούν να δημιουργήσουν 10.5 εκατ. θέσεις εργασίας ως το 2050 και να τονώσουν την οικονομία της ΕΕ από 1,95 μέχρι 3,15 τρισ. ευρώ.

Όταν η γυναικεία ενδυνάμωση ξεκινά από την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Η κατάρτιση και η εκπαίδευση των γυναικών, η κατάργηση των έμφυλων διακρίσεων στη νέα εργασιακή πραγματικότητα, η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των γυναικών, τα προγράμματα και οι λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν τις γυναίκες να βρουν την ισορροπία ανάμεσα στην οικογενειακή και την επαγγελματική καθημερινότητα. Αυτές αποτελούν μερικές μόνο από τις επιλογές που μπορούν να συμβάλλουν στη γυναίκεια ενδυνάμωση, στην τόνωση της γυναικείας απασχόλησης και μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας.

Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως το θέμα της γυναικείας ενδυνάμωσης, έχει πολλές ακόμη προεκτάσεις και αφορά σε μία σειρά από τομείς και ζητήματα, που σχετίζονται με την καθημερινότητα της γυναίκας, όπως τα στερεότυπα γύρω από το γυναικείο σώμα και την ομορφιά. Ουσιαστικά, η γυναικεία ενδυνάμωση ξεκινά, κατά βάση, από ένα περιβάλλον που λειτουργεί με σκοπό να ενισχύσει και να τονώσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση μιας γυναίκας. Αυτός είναι ο λόγος που το παράδειγμα του Dove ξεχωρίζει στις μέρες μας.

Το ιστορικό brand, που δημιουργήθηκε για να προσφέρει ανώτερη φροντίδα σε όλους, φέρνει το θέμα της γυναικείας ενδυνάμωσης στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια, μέσα από ενέργειες και πρωτοβουλίες, που σκοπό έχουν να καταργήσουν τις τυποποιημένες απόψεις σχετικά με τα στερεότυπα γύρω από τη γυναικεία ομορφιά και το γυναικείο σώμα. Με βασικό μήνυμα, λοιπόν, το «#ΕχουμεΔυναμη», συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των γυναικών όλων των ηλικιών, προβάλλοντας μέσα από τις καμπάνιες και τα projects του, αληθινές γυναίκες, με αληθινές «ατέλειες». Στην πραγματικότητα, αναδεικνύει την αξία της αυθεντικότητας, προβάλλοντας την αληθινή ομορφιά ως πηγή δύναμης και μέσα από την προσπάθειά του να καταργήσει στερεότυπα που αφορούν στο γυναίκειο σώμα, καλεί τις γυναίκες ανά τον κόσμο να αποκτήσουν μία θετική σχέση με την εμφάνισή τους και συνεπώς, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση τους και να εκπληρώσουν τις δυνατότητές τους στο έπακρο.

Ας ελπίσουμε, λοιπόν, πως τα επόμενα χρόνια, όλο και περισσότερες γυναίκες θα βρεθούν σε υψηλόβαθμες θέσεις οργανισμών και εταιρειών και θα αναλάβουν τα ηνία σύγχρονων επιχειρήσεων. Πάνω από όλα όμως, αυτό που ευελπιστούμε να δούμε στο άμεσο μέλλον, είναι περισσότερες δράσεις και πρωτοβουλίες για την κατάργηση των στερεότυπων γύρω από τη γυναίκα και τη γυναικεία ομορφιά και πιο πολλές ενέργειες με σκοπό την επίτευξη της ισότητας των φύλων στον τομέα της απασχόλησης και την ανάδειξη των γυναικείων δυνατοτήτων. Το σίγουρο είναι πως #ΕχουμεΔυναμη να κάνουμε κάθε έναν από τους παραπάνω στόχους, πραγματικότητα.

Dove #ΕχουμεΔυναμη