Από το φύλλο της ελιάς στις κατασκευές και την Τέχνη: Η πρόταση κυκλικής οικονομίας της Liofyllo
SPONSORED ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το φύλλο της ελιάς στις κατασκευές και την Τέχνη: Η πρόταση κυκλικής οικονομίας της Liofyllo

Το ανήσυχο πνεύμα της Αλεξάνδρας Μακρυγεώργου και του συζύγου της την οδήγησαν από το μηδέν στο να έχει σήμερα μία επιτυχημένη νεοφυή επιχείρηση, με περιβαλλοντικό προσανατολισμό, που αξιοποιεί τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και ατενίζει το μέλλον με προσμονή και ανυπομονησία. Γνωρίζει άλλωστε πολύ καλά πως έχει καταφέρει το δύσκολο κομμάτι, αυτό της αρχής και πλέον λέει ξεκάθαρα στον εαυτό της: «Τώρα, μπορείς!», απολαμβάνοντας κάθε ώρα της ημέρας μία μπύρα Heineken 0.0, που έχει μηδενικό αλκοόλ, αλλά διατηρεί την υπέροχη γεύση.

Η ίδια μίλησε στο CNN Greece για το αντικείμενο της Liofyllo, όπως λέγεται η start-up εταιρεία της και το πώς προέκυψε η ιδέα ίδρυσής της: «Το σπίτι μας βρίσκεται στη μέση ενός ελαιώνα, έχουμε κάποιες ελιές για την παραγωγή του ελαιόλαδου της οικογένειας, γνωρίζουμε ότι κατά την παραγωγή προκύπτουν αρκετά απόβλητα, γιατί το φύλλο ελιάς θεωρείται απόβλητο μη επικίνδυνο από τα ελαιοτριβεία. Βλέποντας και την παγκόσμια προσπάθεια να σωθεί ο πλανήτης από την καταστροφή που έχει επιφέρει η ανθρώπινη δραστηριότητα, όλα αυτά μας ώθησαν στο να δημιουργηθεί η ιδέα της Liofyllo».

Η κυρία Μακρυγεώργου και ο σύζυγός της είναι οι συνεφευρέτες του υλικού που παράγει η Liofyllo από τα φύλλα ελιάς. Ουσιαστικά, από τα λιόφυλλα που απορρίπτονται ή καίγονται από τα ελαιοτριβεία κατά την παραγωγή του ελαιόλαδου, προκύπτει ένα φιλικό προς το περιβάλλον υλικό, που χρησιμοποιείται για διάφορα είδη κατασκευών. «Ο όγκος των φύλλων ελιάς που απορρίπτονται είναι ένας μεγάλος όγκος, ετησίως περίπου 150.000 τόνοι παράγονται μόνο στην Ελλάδα, που θεωρείται η τρίτη χώρα παραγωγής ελαιόλαδου, οπότε φαντάζεστε ποιος είναι ο όγκος στη Μεσόγειο που ευδοκιμεί το δέντρο της ελιάς», αναφέρει η κ. Μακρυγεώργου και εξηγεί: «Μέσω μιας διαδικασίας στην οποία έχουμε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας εδώ στην Ελλάδα, παγκόσμια αξιολόγηση και αναμένεται η ευρωπαϊκή κι η αμερικάνικη πατέντα, δημιουργούμε ένα φιλικό προς το περιβάλλον υλικό, ένα υλικό που χρησιμοποιείται για διάφορα είδη κατασκευών. Έως τώρα, έχουμε παράξει δύο είδη πάνελ, το ένα είναι τύπου ξύλο, το Welia και το άλλο είναι πλακάκι τύπου μάρμαρο. Αυτά τα δύο προορίζονται για διακόσμηση, επίπλωση, για εσωτερικούς χώρους. Κι επειδή θέλουμε να έχουμε zero waste παραγωγή, όσα φύλλα καταστρέφονται κατά τη δημιουργία των πάνελ και όσα δεν χρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθούν αυτά τα υλικά, δημιουργούμε διακοσμητικά αντικείμενα, αντικείμενα τέχνης, εμπνευσμένα από τον αρχαίο πολιτισμό και την κουλτούρα της χώρας μας, που μπορεί να είναι διακοσμητικά, αναμνηστικά, βραβεύσεις, να προορίζονται για εταιρικά δώρα. Η έμπνευσή μας ήταν η αρχαιότητα, άλλωστε η ελιά είναι συνδεδεμένη με την αρχαία παράδοση της χώρας μας».

Από το μηδέν στην αναγνώριση

Η δημιουργία μιας νεοφυούς επιχείρησης δεν ήταν εύκολη υπόθεση για την κ. Μακρυγεώργου, αν και όλα έγιναν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, ειδικά για τα ελληνικά δεδομένα: «Η εταιρεία ιδρύθηκε πολύ γρήγορα, τον Δεκέμβριο του 2018, ενώ τον Μάρτιο γεννήθηκε η ιδέα. Τα ιδρυτικά μέλη είμαστε γυναίκες και μέσω βασικών πυλώνων της Liofyllo που είναι η κοινωνική επιχειρηματικότητα, γιατί έχουμε νομική μορφή ΚΟΙΝΣΕΠ, η γυναικεία επιχειρηματικότητα, γιατί τα μέλη της είμαστε γυναίκες, η πράσινη επιχειρηματικότητα, η κυκλική οικονομία, αλλά και η προώθηση του πολιτισμού, προσπαθούμε να πορευθούμε και να έχουμε ακόμα μεγαλύτερο κοινωνικό αλλά και περιβαλλοντικό αντίκτυπο, για το κοινωνικό σύνολο».

Τι σημαίνει όμως να ξεκινάς από το μηδέν μία επιχείρηση, στην ελληνική επαρχία και με περιβαλλοντικό προσανατολισμό; «Κάθε αρχή και δύσκολη, γενικά στη ζωή μας, είτε είναι οικογενειακή, επαγγελματική, κοινωνική. Σίγουρα ήταν και για εμάς δύσκολο να μπούμε στο επιχειρείν. Ξεκινήσαμε από το μηδέν, χωρίς να έχουμε γνώσεις πάνω στο αντικείμενο, εγώ και ο σύζυγός μου. Ξεκινήσαμε από το μηδέν, χωρίς το ανάλογο budget, όπως έχουν άλλοι την ευκαιρία να το κάνουν. Ξεκινήσαμε από το μηδέν, χωρίς να έχουμε την εμπειρία του επιχειρείν, που είναι βασικό. Ξεκινήσαμε από το μηδέν, χωρίς να έχουμε στήριξη, μετά μεγάλωσε η ομάδα και μας στήριξαν κάποιοι άνθρωποι… Αλλά όταν υπάρχει θέληση, αγάπη και είναι το όνειρό σου αυτό που κάνεις, είναι το δημιούργημά σου και πιστεύεις σε αυτό, θεωρώ πως βρίσκεις τρόπους να ξεπερνάς τα εμπόρια και να ελίσσεσαι μέσα στον δύσκολο δρόμο που είναι ο δρόμος του επιχειρείν. Για εμάς, το Liofyllo είναι το τρίτο μας παιδί, έτσι το αποκαλώ συχνά», επισημαίνει η κ. Μακρυγεώργου.

Τώρα, μπορείς: Η δύναμη της δημιουργίας

Για την Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου δεν υπήρξαν «δεύτερες σκέψεις» και ενδοιασμοί. Η δημιουργία της start-up, όσες δυσκολίες κι αν έπρεπε να αντιμετωπίσει, ήταν μονόδρομος: «Εξαρχής λέγαμε ‘τώρα μπορείς’, πιστεύαμε σε αυτό που κάναμε, λέγαμε πως είναι ένα ταξίδι και θα το ζήσουμε και όντως είναι ένα ταξίδι και από εμένα προσωπικά, που είμαι και η νόμιμη εκπρόσωπος, οι εμπειρίες όλες, καλές και κακές, μου έχουν αφήσει μία εξέλιξη του εαυτού μου ως άνθρωπο, γνώσεις στο επιχειρείν, στη νεοφυή επιχειρηματικότητα, έχω γνωρίσει ανθρώπους… Όλο αυτό το κάναμε επειδή θέλαμε να το κάνουμε, ήταν δημιούργημά μας, δεν μας το επέβαλε κανείς και είχαμε εξαρχής στο νου μας ότι μπορούμε και θα το καταφέρουμε και το μεγάλο όνειρο για τη Liofyllo θα το πετύχουμε. Είναι ένα project που έχει δυναμική, το πιστεύουμε και θα το καταφέρουμε».

Εν τούτοις, η ίδια καταγράφει δυσκολίες και εμπόδια στον δρόμο προς την επιτυχία: «Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν η μη στήριξη από ανθρώπους που θα μπορούσαν να μας στηρίξουν αλλά δεν το έκαναν: Κρατικοί φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, φορείς που θα μπορούσαν να στηρίξουν, ακόμα και να ‘εκμεταλλευτούν’ αυτό το εγχείρημα, δεν το έκαναν κι αυτό μας δυσκόλεψε, ειδικά στην αρχή. Η στάση αυτών βέβαια αντισταθμίστηκε από τη στάση κάποιων άλλων ανθρώπων που πίστεψαν και συνέβαλαν οικειοθελώς στη δημιουργία της εταιρείας».

Ενώ η Heineken 0.0 που η Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου απολαμβάνει όσο κρατά η συζήτησή μας – καθώς είναι μια μπύρα με μηδενικό αλκοόλ, φτιαγμένη με βάση μια μοναδική και πολύ δουλεμένη συνταγή για να διατηρεί την πλούσια γεύση της, καταλήγει, μιλώντας για το «τρίτο της παιδί», την επιχείρησή της: «Όραμά μας είναι να μεγαλώσει η Liofyllo, να μπορεί να είναι μία επιχείρηση που θα μπορεί να ανοίξει πολλές νέες θέσεις εργασίας και να βοηθήσει πολλούς ανθρώπους να εξελιχθούν επαγγελματικά. Όραμά μας είναι να έχουμε μεγαλύτερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο, δηλαδή να μπορούμε να ανακυκλώνουμε τουλάχιστον τον όγκο αυτού του απορρίμματος που παράγεται στην Ελλάδα αλλά σε άλλες χώρες στη Μεσογειακή λεκάνη, όραμά μας είναι να εμπνεύσουμε κι άλλους ανθρώπους να ασχοληθούν με την κοινωνική, πράσινη επιχειρηματικότητα. Να τους εμπνεύσουμε ώστε αυτό που έχουν στο μυαλό τους να κάνουν, να έχουν τη δύναμη να το πετύχουν».