ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

24 Ιανουαρίου, Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης. Παιδεία χωρίς σύνορα.

24 Ιανουαρίου, Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης. Παιδεία χωρίς σύνορα.

Σε μια παγκοσμιοποιημένη Οικονομία, σε ένα κόσμο στον οποίο ιδέες, κείμενα, εικόνες και χρήματα μεταφέρονται από την μια ήπειρο στη άλλη, με το πάτημα ενός κουμπιού, η Παιδεία δεν είναι δυνατόν να έχει στεγανά.

Σε πολλά επαγγέλματα, ο ανταγωνιστής του σημερινού Έλληνα φοιτητή μπορεί να βρίσκεται στην Ινδία, τη Μαλαισία, τη Βραζιλία ή την Αυστραλία, και μάλιστα να εργάζεται από το σπίτι του. Είναι αδύνατον να τον αντιμετωπίσει ένας «παραδοσιακός» απόφοιτος, με μοναδικά εφόδια κάποιες γνώσεις που πήρε σε μια αποστειρωμένη αίθουσα διδασκαλίας, όπου η Εκπαίδευση εξαντλείται στο παραδοσιακό τρίγωνο: δάσκαλος – βιβλίο – μαθητής.

Μάλιστα, οι γνώσεις, το ιερό δισκοπότηρο της Εκπαίδευσης για αιώνες, έχουν σήμερα μικρή σημασία. Η πρόσβαση σ΄ αυτές είναι εξαιρετικά εύκολη. Η ουσία βρίσκεται αλλού: στα διανοητικά εργαλεία που έχει ο άνθρωπος του αιώνα μας για να επανεκπαιδεύεται κάθε μέρα και να αναβαθμίζει τις δεξιότητές του. Ο τερατώδης όγκος πληροφοριών, στον οποίον εκτίθεται καθημερινά, χρειάζεται φιλτράρισμα, αξιολόγηση και αξιοποίηση. Παλιά επαγγέλματα καταργούνται και νέα αναφύονται. Ο τρόπος και το πλαίσιο εργασίας αλλάζουν, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες, αλλά, συχνά και νέα προβλήματα. Ποιος θα φανταζόταν ότι μια από τις πλέον περιζήτητες ειδικότητες σήμερα είναι ο τεχνικός κυβερνοασφάλειας και μάλιστα με εξειδίκευση στη ναυτιλία; Αλλά και ποιος θα φανταζόταν πως η πειρατεία δεν θα κάνει ρεσάλτα με όπλα στο κατάστρωμα, αλλά θα επιτίθεται από το πληκτρολόγιο εξαπολύοντας ιούς, που μπορούν να ακινητοποιήσουν ένα πλοίο στη μέση του ωκεανού σε καταιγίδα, εκτός εάν καταβληθούν λύτρα σε κρυπτονόμισμα; Ποιος θα φανταζόταν πως ένας δεξιοτέχνης ξυλουργός που κατασκευάζει ένα παγκάκι κήπου, θα έβγαζε περισσότερα χρήματα από τις θεάσεις του βίντεο που καταγράφει τη διαδικασία και τις διαφημίσεις που αυτό φέρνει, παρά πουλώντας το ίδιο το παγκάκι;

Ο διεθνής χαρακτήρας της Παιδείας είναι εκ των ων ουκ άνευ στις επιχειρησιακές σπουδές. Δεν νοείται manager περιορισμένης εμβέλειας ή στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας τοπικού χαρακτήρα. Άρα, ολόκληρη η Παιδεία μας, ειδικά η τριτοβάθμια, οφείλει να αποκτήσει, εκτός από την εθνική, και διεθνή ταυτότητα, και μάλιστα με εντατικό ρυθμό για να ανταγωνιστεί κράτη που το κάνουν αυτό εδώ και δεκαετίες.

Παρέχει το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα αυτού του τύπου την Παιδεία; Επιπλέον, καθώς ο κόσμος του 21ου αιώνα βασίζεται στην τεχνολογία, άρα και η επαγγελματική επιτυχία των περισσοτέρων ανθρώπων εξαρτάται από αυτή, είναι η Ανώτατη Εκπαίδευση προσανατολισμένη στην καλλιέργειά της;

Ευτυχώς κάποιοι έχουν απαντήσει, έμπρακτα, σ’ αυτά τα ερωτήματα. Πριν από 50 χρόνια, την εποχή που ξεκινούσε η επανάσταση της Πληροφορικής, δημιουργήθηκε στην Ελλάδα ένα θερμοκήπιο καινοτομίας. Χρησιμοποιούσε έναν από τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που διέθετε η χώρα, με μέγεθος όσο ένα δωμάτιο! Και πρότεινε στους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης εκείνης της εποχής, μοντέρνες κατευθύνσεις σπουδών, προσαρμοσμένων στις ανάγκες του «αύριο» - που σήμερα μας φαίνεται τόσο παλιό! Οι πρώτοι σπουδαστές που φοίτησαν στο BCA College, απορούσαν για το μάθημα της Πληροφορικής που ήταν στον κορμό των επιχειρησιακών σπουδών, και άκουγαν με έκπληξη πως αυτή η περίεργη νέα επιστήμη θα γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και απαραίτητο εργαλείο κάθε επιστήμονα.

Σήμερα, το BCA πάλι μιλάει για τον κόσμο του αύριο: τη ρομποτική τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τη διάδραση ανθρώπου και μηχανής, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την διασυνδεδεμένη εργασία και έρευνα. Διδάσκει τις σημερινές πρωτοποριακές ειδικότητες, ή και «παραδοσιακές» ειδικότητες με πρωτοποριακό τρόπο: management, marketing, χρηματοοικονομικά, ναυτιλιακά, διοίκηση ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων, κυβερνοασφάλεια, logistics, παιδαγωγικά, ψυχολογία, με δεκάδες μεταπτυχιακά τμήματα σε κατευθύνσεις αιχμής.

Για το BCA, η Παιδεία του 21ου αιώνα οφείλει να είναι χωρίς σύνορα και να διασυνδέεται με την παγκόσμια αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, τα 4 τελευταία εξάμηνα, τα μαθήματα γίνονται στα Αγγλικά, οι εξετάσεις γίνονται στα Αγγλικά και οι τίτλοι σπουδών απονέμονται από ένα επίσης πρωτοποριακό, το 23ο Βρετανικό Πανεπιστήμιο, το πολυβραβευμένο για τις επιδόσεις του University of West London, 1o στην κατάταξη των Modern Universities του Λονδίνου. Όσοι δεν έχουν άνεση στη χρήση της Αγγλικής, μπορούν τα πρώτα δύο χρόνια να επιλέξουν ελληνόφωνο τμήμα, αλλά ταυτόχρονα θα κάνουν εντατικά μαθήματα Αγγλικών μέσα στο κολλέγιο.

Επίσης, οι διαλέξεις και τα workshops, με εισηγητές κορυφαία στελέχη της αγοράς, οι επισκέψεις και οι ξεναγήσεις σε μεγάλες επιχειρήσεις είναι οργανικά μέρη της σπουδαστικής εμπειρίας, έτσι ώστε η μετεξέλιξη ενός φοιτητή σε στέλεχος της οικονομίας του 21ο αιώνα να είναι μια συνεχής πορεία, χωρίς «κενά αέρος» και αναταράξεις. Ο απόφοιτος του BCA κατέχει Bachelor’s ή Master’s από το University of West London, το ίδιο ακριβώς που απονέμεται στους φοιτητές του Λονδίνου και με την ίδια παγκόσμια αναγνώριση, για να μπορεί να κοιτάει στα μάτια τον κόσμο του αύριο, εξοπλισμένος με όλα τα εφόδια, διανοητικά και «τεχνικά». Θα έχει μάθει να μαθαίνει, να ενεργεί, να συμβιώνει και να επαναπροσδιορίζει το στίγμα του σε έναν κόσμο, χωρίς σύνορα, που εξελίσσεται με άλματα.