ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γενική Διευθύντρια Uber Ελλάδας στο CNN Greece: Η Ελλάδα να αποτελέσει χώρα υποδοχής καινοτομίας

Γενική Διευθύντρια Uber Ελλάδας στο CNN Greece: Η Ελλάδα να αποτελέσει χώρα υποδοχής καινοτομίας

Την ανάγκη η Ελλάδα να καταστεί χώρα υποδοχής της καινοτομίας, παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό των κανονιστικών πλαισίων σε όλα τα επίπεδα, επισημαίνει με συνέντευξή της στο CNN Greece η Γενική Διευθύντρια της Uber Ελλάδας κ. Σαρίτα Βαρούχ.

«Η Ελλάδα θα πρέπει να αποτελέσει χώρα υποδοχής καινοτομίας, την οποία εμείς μπορούμε να προσφέρουμε, ώστε να μην μείνει πίσω», αναφέρει η ίδια χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως η χώρα μας βρίσκεται στην κορυφή των επιλογών των ταξιδιωτών, γεγονός που έχει αντίκτυπο και στην εταιρεία, όπως φαίνεται από τις επιδόσεις του 2022: «Κατά την υψηλή περίοδο (Μάιος – Οκτώβριος) καταγράφηκε αύξηση κατά 180% των διαδρομών ταξιδιωτών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Τα δείγματα που έχουμε για την επερχόμενη τουριστική σεζόν είναι αρκετά αισιόδοξα και εκτιμώ ότι θα είναι ακόμα πιο δυναμική από την περασμένη χρονιά», εξηγεί η κ. Βαρούχ.

Η Uber «επιλέγεται από έναν ισορροπημένο συνδυασμό τουριστών και εγχώριων χρηστών. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2022 καταγράψαμε 5,8 εκατομμύρια αιτήματα για διαδρομές στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας την ανοδική τάση», προσθέτει και στέκεται ιδιαιτέρως στη δέσμευση της εταιρείας να καταστεί «πλατφόρμα μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2040», αλλά και στην ασφάλεια επιβατών και συνεργαζόμενων οδηγών σε όλα τα επίπεδα.

«Ο αριθμός των οδηγών, που συνεργάζεται με την εφαρμογή Uber αυξήθηκε κατά 106% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και κατά 180% σε σχέση με το 2019», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Βαρούχ. Παράλληλα, επισημαίνει τη διαρκή επένδυση στην έρευνα και την τεχνολογία, καθώς, εξηγεί: «Το όραμά μας στην Uber είναι να καταστούμε μια εφαρμογή πολυτροπικών μεταφορών - ένα one-stop shop αστικών μεταφορών».

«Η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει η χώρα και να προσφέρει τις καλύτερες δυνατές λύσεις για τους πολίτες και τους επισκέπτες της», καταλήγει εμφατικά η ίδια και τονίζει πως «οι τεχνολογικές εξελίξεις και κυρίως οι ανάγκες των ανθρώπων απαιτούν ένα νέο πλαίσιο. Χρειαζόμαστε επειγόντως ένα νέο μοντέλο, το οποίο δεν θα διαταράσσει τη λειτουργία της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα θα ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν περισσότερες υπηρεσίες αφήνοντας στην άκρη, όσο είναι δυνατό, τα ΙΧ τους».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της Γενικής Διευθύντριας της Uber Ελλάδας κ. Σαρίτα Βαρούχ στο CNN Greece

Ο τουρισμός σημείωσε φέτος εντυπωσιακή αύξηση. Υπήρξε αντανάκλαση του έντονου τουριστικού κύματος στη δική σας δραστηριότητα;

Το 2022 ήταν εντυπωσιακό τουριστικά. Το γεγονός ότι είμαστε μια παγκόσμια εφαρμογή, με 124 εκατ. ενεργούς χρήστες, διαθέσιμη σε περισσότερες από 10.000 πόλεις μας παρέχει τη δυνατότητα να έχουμε σφαιρική εικόνα του τουρισμού. Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στην κορυφή των επιλογών των ταξιδιωτών και η χώρα από την πλευρά της έχει κινητοποιηθεί προς την αξιοποίηση αυτής της ευκαιρίας. Είμαστε πεπεισμένοι ότι δεν είναι περιστασιακή αυτή η ανάπτυξη και ότι μπορεί να καταστεί διαρθρωτική με την προϋπόθεση ότι θα συνεχίσουμε ως χώρα να βελτιώνουμε το ρυθμιστικό πλαίσιο, που διέπει τον τουρισμό. Η τρέχουσα συγκυρία αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία να κάνουμε πράξη την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Ως προς την ακριβή αποτύπωση του τουριστικού ρεύματος στη δραστηριότητά μας, κατά την υψηλή περίοδο (Μάιος – Οκτώβριος) καταγράφηκε αύξηση κατά 180% των διαδρομών ταξιδιωτών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Τα δείγματα, που έχουμε για την επερχόμενη τουριστική σεζόν είναι αρκετά αισιόδοξα και εκτιμώ ότι θα είναι ακόμα πιο δυναμική από την περασμένη χρονιά.

Η πλειονότητα των επιβατών σας προέρχεται από την Ελλάδα ή η υπηρεσία που προσφέρετε αφορά κυρίως επισκέπτες της χώρας;

Η εφαρμογή μας επιλέγεται από έναν ισορροπημένο συνδυασμό τουριστών και εγχώριων χρηστών. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2022 καταγράψαμε 5,8 εκατομμύρια αιτήματα για διαδρομές στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας την ανοδική τάση. Αν αναλογιστούμε ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, το λιμάνι του Πειραιά και το Σύνταγμα, ήταν οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί στην Αθήνα, είναι ξεκάθαρο ότι το κομμάτι του τουρισμού, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, είναι πολύ σημαντικό. Παρά το γεγονός ότι οι συχνότερες διαδρομές είναι κυρίως τουριστικές, τα στοιχεία δείχνουν ότι και οι Έλληνες επιβάτες στρέφονται στην εφαρμογή Uber, αφού αυξήθηκαν κατά 450% πέρυσι σε σχέση με το 2019. Στόχος μας από το 2023 και μετά είναι να καταστούμε η πρώτη επιλογή τόσο για εγχώριους χρήστες όσο και για τους επισκέπτες.

Η συζήτηση για την κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης βρίσκεται στο επίκεντρο, τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο. Πώς σκοπεύετε να δώσετε κίνητρα στους συνεργαζόμενους οδηγούς, που διαθέτουν υβριδικά ή ηλεκτρικά οχήματα;

Στην Uber έχουμε δεσμευτεί να καταστούμε μια πλατφόρμα μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2040. Για την Ευρώπη ο στόχος είναι πιο φιλόδοξος και αφορά στο 2030. Και αυτό γιατί ήδη τα «πράσινα» προϊόντα μας, όπως το Uber Green και το Comfort Electric είναι διαθέσιμα σε περισσότερες από 200 πόλεις παγκοσμίως. Συνεργαζόμαστε με περιβαλλοντικές οργανώσεις, ΜΚΟ και άλλους ειδικούς, κατασκευαστές οχημάτων, παρόχους δικτύων φόρτισης, στόλους ενοικίασης ηλεκτρικών οχημάτων για να βοηθήσουμε τους οδηγούς να αποκτήσουν πρόσβαση σε πράσινα οχήματα και υποδομές φόρτισης. Διαθέτουμε 800 εκατομμύρια δολάρια για να βοηθήσουμε τους συνεργάτες οδηγούς μας, μέσω συμφωνιών, που συνάπτουμε με παράγοντες της αγοράς, να κατευθυνθούν προς οχήματα μηδενικών εκπομπών. Η σχετική συμφωνία που ανακοινώσαμε πρόσφατα με την Hertz αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της δέσμευσής μας. Είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα παρατηρείται μια μικρή υστέρηση στον τομέα αυτό, ωστόσο επιδίωξή μας είναι να καταστούμε ενεργός εταίρος, που θα οδηγήσει τη χώρα στην πράσινη μετάβαση.

Οι μεταφορές είναι ένας τομέας, που επηρεάζει σημαντικά τις ανθρωπογενείς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ποια μέτρα λαμβάνετε και σε ποιες ενέργειες αναμένεται να προβείτε, προκειμένου να μειώσετε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Uber;

Κατανοούμε απόλυτα ότι μοιραζόμαστε κι εμείς μέρος της ευθύνης για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Η Uber από την έναρξη των δραστηριοτήτων της αναμόρφωσε τον τρόπο μετακίνησης, καθιστώντας προσβάσιμες εναλλακτικές επιλογές μεταφοράς, που μείωσαν τη χρήση ΙΧ. Οι λύσεις last mile – first mile που προάγουν τις συνδυασμένες μετακινήσεις και τη χρήση των ΜΜΜ έχουν ήδη επηρεάσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οι συμπληρωματικές προς τα ΜΜΜ μετακινήσεις αποτελούν μια εναλλακτική που περιορίζει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και εμείς διαδραματίζουμε πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτές. Επιθυμία και στόχος μας είναι να βρισκόμαστε σε συνεχή και στενή συνεργασία με τις ρυθμιστικές αρχές ώστε να οδηγήσουμε μαζί την κινητικότητα σε πιο βιώσιμες εναλλακτικές.

Πώς προστατεύετε την ασφάλεια των επιβατών και των οδηγών σας;

Η ασφάλεια των χρηστών και των οδηγών της εφαρμογής μας, αποτελεί προτεραιότητα της Uber διεθνώς. Διαθέτουμε λειτουργία ειδοποίησης έκτακτης ανάγκης, που επιτρέπει σε επιβάτες και οδηγούς να επικοινωνούν με τις αρχές σε περίπτωση ανάγκης. Το σύστημα αξιολόγησης, που αφορά επίσης επιβάτες και οδηγούς διασφαλίζει ότι οι χρήστες σέβονται τις οδηγίες της κοινότητας και ότι λαμβάνονται μέτρα κατά των παραβατών και από τις δύο πλευρές. Παράλληλα προσφέρουμε και λειτουργίες όπως είναι το Check-Up ασφάλειας, που ενθαρρύνει τους επιβάτες να ολοκληρώσουν το προφίλ ασφαλείας τους ενεργοποιώντας τις νέες λειτουργίες «Αξιόπιστες επαφές», «Επαλήθευση PIN» και «RideCheck» εντός της εφαρμογής. Διαθέτουμε λειτουργίες που προάγουν την οδική ασφάλεια, καθώς η εφαρμογή μας διαθέτει ειδοποίηση ορίου ταχύτητας προς τον οδηγό εν κινήσει. Εγγυόμαστε επίσης την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των συνεργατών οδηγών μας, καθώς οι οδηγοί μπορούν να επικοινωνήσουν με τον επιβάτη χωρίς να κοινοποιήσουν το τηλέφωνό τους. Προσφέρουμε επίσης ένα πρόγραμμα προστασίας των συνεργατών μας σε συνεργασία με την Allianz, που προβλέπει αποζημίωση εισοδήματος σε περίπτωση ατυχημάτων, τραυματισμού ή νοσηλείας.

Τι σχόλια λαμβάνετε από επιβάτες και οδηγούς;

Επιβάτες και οδηγοί φαίνεται ότι αγκάλιασαν με θέρμη την εφαρμογή της Uber το 2022. Οι χρήστες απολαμβάνουν τη λειτουργικότητα της εφαρμογής μας, τη διαφάνεια, που προσφέρει καθώς και τα νέα χαρακτηριστικά ασφαλείας της. Η κράτηση ταξί μέσω της εφαρμογής Uber δεν έχει επιπλέον χρεώσεις για τους επιβάτες. Τα δεδομένα αυτά αποτυπώνονται στην κατά 450% αύξηση της επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα, την περασμένη χρονιά σε σχέση με το 2019 και αναμένουμε ισχυρή ανάπτυξη και το 2023. Ο αριθμός των οδηγών, που συνεργάζεται με την εφαρμογή Uber αυξήθηκε κατά 106% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και κατά 180% σε σχέση με το 2019. Η πλειονότητα των συνεργαζόμενων οδηγών μας κάνει λόγο για μια απλή και αξιόπιστη στην χρήση εφαρμογή, με τεχνολογικά πλεονεκτήματα. Παράλληλα επισημαίνουν ότι έχουν τη δυνατότητα να ενισχύσουν τα εισοδήματά τους, ενώ αισθάνονται ασφαλείς ακόμα και κατά τις νυχτερινές βάρδιες. Κάνουν λόγο για ανταγωνιστική προμήθεια και διασφαλισμένη πελατεία.

Ποιο είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα στην αγορά και γιατί κάποιος (επιβάτης και οδηγός) να επιλέξει Uber έναντι του ανταγωνισμού;

Η χρήση της εφαρμογής Uber προσφέρει μια εμπειρία εύκολης, γρήγορης και αξιόπιστης μετάβασης από το ένα σημείο στο άλλο. Η Uber για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών της επενδύει συνεχώς στην έρευνα και την τεχνολογία. Προσφέρουμε ασφαλείς τρόπους πληρωμής για οδηγούς και επιβάτες. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε άλλες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στον χώρο παρά μόνο να επισημάνω ότι για εμάς είναι ευτύχημα που η αγορά έχει και άλλους παίκτες. Εμείς από την πλευρά μας οφείλουμε να δίνουμε το παράδειγμα του επιχειρείν, να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία, που προσφέρουμε και να ηγούμαστε της ελληνικής αγοράς προσελκύοντας ταυτόχρονα το διεθνές ενδιαφέρον.

Υπάρχουν σχέδια για την εισαγωγή πρόσθετων υπηρεσιών στην Ελλάδα;

Επιθυμία μου είναι η χώρα μου να είναι σε θέση να αξιοποιήσει όλες τις ευκαιρίες, που της παρέχει η τεχνολογία της Uber και να επωφεληθεί από όσο το δυνατόν περισσότερες ψηφιακές καινοτομίες. Το όραμά μας στην Uber είναι να καταστούμε μια εφαρμογή πολυτροπικών μεταφορών - ένα one-stop shop αστικών μεταφορών. Διεθνώς οι λύσεις και οι εναλλακτικές μετακίνησης, που προσφέρει η Uber είναι πάρα πολλές και ορισμένες εξ αυτών ιδιαίτερα εντυπωσιακές (Uber Boat, Uber Moto, electric scooters) ενώ οδηγούν στην συνολική ενσωμάτωση στο τοπικό σύστημα μεταφορών. Πιστεύω ότι η Ελλάδα θα πρέπει να αποτελέσει χώρα υποδοχής καινοτομίας, την οποία εμείς μπορούμε να προσφέρουμε, ώστε να μην μείνει πίσω. Ωστόσο, για να αποκτήσουμε νέες υπηρεσίες και νέες επενδύσεις - και αυτό δεν περιορίζεται στην Uber - πρέπει να συνεργαστούμε όλες οι δυνάμεις με προσήλωση στον στόχο που είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμό της χώρας.

Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο θέτει περιορισμούς στη δραστηριότητά σας. Ποιες αλλαγές θα θέλατε να δείτε και πόσο θα τροποποιούσαν την παρουσία σας στη χώρα;

Νομίζω ότι αποτελεί κοινό τόπο ότι οι κανονισμοί και οι υποδομές, παρά τα όσα βήματα προόδου έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Ωστόσο, όσο θεωρούμε ότι έχουμε δύο στρατόπεδα, η χώρα μένει πίσω. Νομοθετικό πλαίσιο, που να διέπει την κινητικότητα και να μην υπολογίζει τις ανάγκες των ταξί δεν μπορεί να υπάρξει. Η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει η χώρα και να προσφέρει τις καλύτερες δυνατές λύσεις για τους πολίτες και τους επισκέπτες της. Είναι γεγονός ότι συχνά οι εξελίξεις τρέχουν και δεν έχουν όλες οι πλευρές την ίδια ευελιξία και σίγουρα απαιτείται χρόνος για να αξιολογηθούν οι καλύτερες πρακτικές. Θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι με γνώμονα την προάσπιση της επιχειρηματικότητας, του τουρισμού, των συνεργατών και των επιβατών μας όλες οι ενέργειές μας περιστρέφονται γύρω από την βελτίωση των συνθηκών κινητικότητας στη χώρα. Προϋπόθεση, κατά την άποψή μου είναι μια εποικοδομητική σχέση με τον κλάδο των ταξί. Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει την ανάπτυξη ενός κοινού πλαισίου για όλες τις επιλογές κινητικότητας. Στην παρούσα φάση βλέπουμε ότι κάτι τέτοιο είναι επιτακτικό, ανεξάρτητα από την Ευρωπαϊκή παρέμβαση. Οι τεχνολογικές εξελίξεις και κυρίως οι ανάγκες των ανθρώπων απαιτούν ένα νέο πλαίσιο. Χρειαζόμαστε επειγόντως ένα νέο μοντέλο, το οποίο δεν θα διαταράσσει τη λειτουργία της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα θα ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν περισσότερες υπηρεσίες αφήνοντας στην άκρη, όσο είναι δυνατό, τα ΙΧ τους. Το πλαίσιο αυτό θα πρέπει αφενός να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των ταξί και την ομαλή τους μετάβαση στη νέα εποχή και αφετέρου να παρέχει σύγχρονες υπηρεσίες διαμοιρασμού (ridesharing), στις οποίες σήμερα δεν έχουν πρόσβαση οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της χώρας μας. Υπάρχουν ευρωπαϊκά παραδείγματα αγορών με τα χαρακτηριστικά της Ελλάδας – π.χ. η νομοθεσία για τα ταξί στην Ισπανία - που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο σημείο αναφοράς. Από την πλευρά μας, η διεθνής μας εμπειρία μάς προσφέρει σημαντική τεχνογνωσία την οποία θέλουμε και μπορούμε να μοιραστούμε.