Σούπερ μάρκετ: «Σιγή ιχθύος» μετά τις δηλώσεις Θεοδωρικάκου για συμφωνία μείωσης σε 1.000 προϊόντα
Σε συμφωνία φαίνεται ότι κατέληξαν, μετά από χτεσινή συνάντηση, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ, για τις μειώσεις τιμών σε 1.000 προϊόντα, κάτι που είχε ζητήσει επανειλημμένα στο παρελθόν ο αρμόδιος υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος αλλά μέχρι πρότινος δεν είχε γίνει πράξη.
Όπως ανέφερε σε δήλωσή του ο ίδιος ο υπουργός μετά το τέλος της συνάντησης, «η λίστα με τους 1.000 κωδικούς θα δοθεί μέσα στο πρώτο 15ήμερο του Οκτωβρίου» και ότι «δίνουμε συνεχή μάχη για τη βελτίωση του επιπέδου ζωής στην καθημερινότητα των πολιτών, με μειώσεις φόρων, αυξήσεις μισθών».
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν έχει υπάρξει κάποια αντίδραση από την πλευρά των σούπερ μάρκετ για την εν λόγω συμφωνία.
Τι είχε προηγηθεί
Πάντως, μέχρι να φτάσουμε στη χθεσινή ανακοίνωση του υπουργού Ανάπτυξης είχαν παιχτεί αρκετά επεισόδια στο «σίριαλ» της προσπάθειας για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ.
Ο κ. Θεοδωρικάκος είχε εκφραστεί αρκετές φορές δημοσίως ακόμα και πριν τη ΔΕΘ στο θέμα των μειώσεων σε 1000 κωδικούς προϊόντων.
«Οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας τροφίμων δεσμεύτηκαν ότι θα μειώσουν τις τιμές σε 1.000 κωδικούς και πρέπει να το κάνουν. Πρέπει η επιχειρηματικότητα να δείξει στην πράξη την ευθύνη της» υπογράμμισε πρόσφατα ο κ. Θεοδωρικάκος.
Από την άλλη, οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, αντιδρούσαν στην προτροπή του υπουργείου για μείωση των τιμών σε 1000 κωδικούς, διαμαρτυρόμενοι για παρεμβάσεις που δεν αφήνουν την αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα, ενώ επεσήμαναν σε κάθε ευκαιρία τα πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους που έχει ο κλάδος λόγω του πληθωρισμού και των συνεχών ανατιμήσεων σε βασικές πρώτες ύλες, εργασιακό κόστος, αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα.
Από τη στιγμή όμως που ένα από τα βασικά επιχειρήματα των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ, (ότι η κυβέρνηση παρεμβαίνει στην αγορά με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους), έπαψε να ισχύει, καθώς καταργήθηκε από το υπουργείο τον περασμένο Ιούλιο, η ηγεσία του άρχισε να ασκεί σταδιακά ακόμα μεγαλύτερες πιέσεις για μειώσεις στις τιμές.
Παρ’ όλα αυτά οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ δεν έδειχναν διατεθειμένοι να ενδώσουν με τον πρόεδρο της ΕΣΕ και επικεφαλής της Metro (My Market) Αριστοτέλη Παντελιάδη σε πρόσφατη εκδήλωση για τον εορτασμό των 20 χρόνων της ΕΣΕΕ, να λέει, αναφερόμενος στη νέα πρωτοβουλία περί μείωσης τιμών, ότι «το θέμα των 1.000 κωδικών είναι μεγάλη ιστορία. Μόνα τους τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να το υλοποιήσουν, θα ήταν ανούσιο. Έχουμε ζητήσει τη συνδρομή των προμηθευτών και πιστεύουμε πως θα το στηρίξουν, αλλά είναι αδύνατον να πορευτούμε με τέτοια παρεμβατικά μέτρα».
Οι «καμπάνες»
Λίγες μέρες μετά προέκυψε η είδηση της «καμπάνας» άνω των 2,2 εκατ. ευρώ στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ «Lidl» και «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις στο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας.
Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση ελέγχων που διεξήγαγε η ΔΙΜΕΑ -για την τήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας αποφασίστηκε α) η επιβολή προστίμου 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl», που αφορά σε παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και β) πρόστιμο 1.440.000 ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν ελέγχου που διατάχθηκε το καλοκαίρι του 2025.
Με αφορμή την ανακοίνωση των προστίμων, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος δήλωσε πως «Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους».
Ενώ, τόνισε πως οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως.
Η χθεσινή συνάντηση
Λίγες μόνο μέρες μετά από αυτή την εξέλιξη ακολούθησε η χθεσινή συνάντηση του υπουργού με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ και η δήλωση του ότι υπήρξε συμφωνία να δοθεί η λίστα με τους 1000 κωδικούς μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο.
Ο κ. Θεοδωρικάκος έκανε την ακόλουθη δήλωση μετά το τέλος της συνάντησης:
«Δίνουμε συνεχή μάχη για τη βελτίωση του επιπέδου ζωής στην καθημερινότητα των πολιτών, με μειώσεις φόρων, αυξήσεις μισθών.
Ταυτόχρονα, σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι, πραγματοποιούμε διαρκείς ελέγχους για την προστασία των καταναλωτών, την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας και πιέζουμε για μειώσεις τιμών με αποτελέσματα, πετυχαίνοντας να έχουμε πληθωρισμό τροφίμων 1,4% έναντι 3% στην Ευρωζώνη.
Η πρωτοβουλία μείωσης τιμών σε 1.000 κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι αναμφίβολα θετική και αναγκαία.
Αλλά, ας μειώσουν και οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ το μεσοσταθμικό τους κέρδος, για να μειωθούν οι τιμές σε ακόμα περισσότερους κωδικούς, για ακόμα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης, ώστε να διευκολυνθούν και τα νοικοκυριά που δυσκολεύονται.
Είναι ζήτημα κοινωνικής ευθύνης και συνοχής».
Η Ford αλλάζει σελίδα στην Ευρώπη
08:20
Τσεχία: Επανέρχεται στη πρωθυπουργία ο Μπάμπις - Δεσμεύση για μεταβίβαση επιχειρηματικών συμφερόντων
08:20
Κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους – Μποτιλιάρισμα χιλιομέτρων στον Κηφισό
08:18
Ουκρανία: Έπληξε χημικό εργοστάσιο στη Ρωσία - Κατέστρεψε ρωσικό μαχητικό στην Κριμαία
08:10