Λιανεμπόριο: Κρίσιμες οι επόμενες 45 ημέρες - Πώς προετοιμάζεται για Black Friday και Χριστούγεννα
Στην κρισιμότερη περίοδο, που θα καθορίσει τον τζίρο για ολόκληρη τη φετινή χρονιά, μπαίνει το λιανεμπόριο.
Κι αυτό, καθώς μέσα στις επόμενες 45 μέρες στις οποίες περιλαμβάνονται η Black Friday και φυσικά οι αγορές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, πραγματοποιείται για πολλούς κλάδους του λιανεμπορίου μέχρι και το 30%-40% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων.
Γενικότερα, η περίοδος της Black Friday αποτελεί μία πολύ καλή «προθέρμανση» ενόψει των γιορτών για χιλιάδες επιχειρήσεις. Η αγορά έχει την ευκαιρία να πάρει μία «ενδιάμεση» βαθιά ανάσα ρευστότητας, μετά από μία αρκετά δύσκολη χρονιά με υψηλά λειτουργικά κόστη και μειωμένη καταναλωτική κίνηση.
Παράλληλα, οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου επενδύουν στα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων με ταχύτερη και ευκολότερη εξυπηρέτηση στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν μία νέα πελατειακή βάση.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν να επεκτείνουν την Black Friday σε διάρκεια ολόκληρης εβδομάδας ή ακόμα και περισσότερο.
Για παράδειγμα, τα Intersport έχουν βγει φέτος με καμπάνια «Black Month - Black και κάτω» με προσφορές να τρέχουν όλο τον Νοέμβριο.
Πάντως, οι μεγάλες αλυσίδες προετοιμάζονται και παρά το γεγονός ότι ο θεσμός αρχικά αφορούσε κυρίως την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, τα τελευταία χρόνια έχουν μπει στο «παιχνίδι» και άλλα προϊόντα, όπως για παράδειγμα έπιπλα, ρούχα, αξεσουάρ, κοσμήματα, ρολόγια κ.α.
Μία από τι καμπάνιες που ήδη τρέχουν είναι και αυτή των Praktiker με τίτλο «Για ό,τι είχες βάλει στο μάτι» και δίνουν σε προσφορά μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, από νέα έπιπλα και ανανέωση του κήπου μέχρι εργαλεία, ηλεκτρικές συσκευές, διακοσμητικά & φωτιστικά.
Με το Click & Collect οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν online ή τηλεφωνικά και να παραλάβουν το προϊόν από το κατάστημα που του εξυπηρετεί, ενώ μπορούν να ψωνίσουν με έως 60 άτοκες δόσεις για αγορές με πιστωτική κάρτα αλλά και χωρίς αυτήν μέσω του προγράμματος «Δ-ΟΣΗ ΘΕΛΕΙΣ».
Το Πλαίσιο που αποτελεί και την αλυσίδα που έφερε πρώτη τη Black Friday στην ελληνική αγορά έχει ξεκινήσει την καμπάνια της με το αινιγματικό: «Έτοιμοι για ακόμα μία διαφήμιση BLACK FRIDAY που δεν θα καταλάβει κανείς ΤΙΠΟΤΑ; ΤΟΣΟ Πλαίσιο. Μπορείς να μαντέψεις τι έρχεται;» προσπαθώντας να τραβήξει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Στροφή των καταναλωτών στις mobile αγορές
Πάντως, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε η Public από τις πωλήσεις που πραγματοποίησαν τα καταστήματά της και το public.gr την περσινή Black Friday, φάνηκε μία στροφή των καταναλωτών στις mobile αγορές.
Συγκεκριμένα, 8 στις 10 ηλεκτρονικές συναλλαγές πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά. Στις κορυφαίες επιλογές βρέθηκαν smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και δημοφιλή gaming προϊόντα, ενώ σημαντική ζήτηση κατέγραψαν οι υπηρεσίες εγκατάστασης και απεγκατάστασης, αποδεικνύοντας ότι η Black Friday στην εξέλιξή της συνδυάζει τεχνολογία, άνεση και ψυχαγωγία.
Το προφίλ των καταναλωτών βάσει φύλου ήταν ισορροπημένο σε όλη τη χώρα.
Η ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών κυριάρχησε για μία ακόμη χρονιά, αποτελώντας την πλέον ενεργή ομάδα καταναλωτών. Παράλληλα, οι νεότερες, τεχνολογικά εξοικειωμένες γενιές κατέγραψαν σημαντική άνοδο, ενισχύοντας τη μετατόπιση του κοινού προς τις online αγορές και το mobile shopping.
Συγκεκριμένα, η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω το 2024, με τις mobile αγορές να σημειώνουν νέο ρεκόρ, φτάνοντας σχεδόν το 84% των συνολικών ηλεκτρονικών αγορών, ενώ οι αγορές μέσω υπολογιστή παρουσίασαν ήπια πτώση, όπως και το 2023.
Η γεωγραφία της Black Friday: Ποιες περιοχές ξεχώρισαν
Οι τρεις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας – Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα – βρέθηκαν στην κορυφή των mobile αγορών, με την πρωτεύουσα να ξεχωρίζει, αντιστοιχώντας στο 77% των συνολικών αγορών μέσω τηλεφώνου.
Παράλληλα, αυξημένο ενδιαφέρον σημειώθηκε και σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας, όπως το Ηράκλειο, η Λάρισα, τα Ιωάννινα και ο Βόλος, αναδεικνύοντας τη δυναμική, πανελλαδική απήχηση της Black Friday και επιβεβαιώνοντας τη στροφή των καταναλωτών σε γρήγορες και εύκολα προσβάσιμες μεθόδους αγοράς.
Τηλεοράσεις και smartphones
Στην κατηγορία τεχνολογίας, τα smartphones και τα αξεσουάρ κινητής παρέμειναν στις πρώτες θέσεις προτίμησης των καταναλωτών, με τα προϊόντα Xiaomi, Apple και Samsung να κυριαρχούν στην κατηγορία.
Ιδιαίτερη τάση αποτέλεσε η αύξηση των πωλήσεων στις τηλεοράσεις 55’’ έως 65”, δείχνοντας ότι οι καταναλωτές συνδυάζουν υψηλή ανάλυση και σύγχρονη τεχνολογία εικόνας με την αναβάθμιση του προσωπικού τους χώρου ψυχαγωγίας. Στις κορυφαίες προτιμήσεις των καταναλωτών βρέθηκαν οι τηλεοράσεις Samsung, LG και Kydos.
Στις οικιακές συσκευές, ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση σημειώθηκε σε πλυντήρια, στεγνωτήρια Bosch, Midea και Tesla, σκούπες ρομπότ ή stick, Xiaomi, Dyson, Rohnson, καθώς και κλιματιστικά Omnys, Midea, Toyotomi, υπογραμμίζοντας την προτίμηση των καταναλωτών σε λύσεις που εξοικονομούν χρόνο και προσφέρουν πρακτικότητα στην καθημερινότητα.
Παράλληλα, σημαντική αύξηση σημείωσαν οι υπηρεσίες εγκατάστασης και απεγκατάστασης, επιβεβαιώνοντας τη σημασία των ολοκληρωμένων λύσεων που αναζητούν πλέον οι καταναλωτές.
Δώρο Χριστουγέννων: Έληξε η προθεσμία - Τι ισχύει εάν δεν καταβλήθηκε στους εργαζόμενους
06:00
ΔΥΠΑ: Πρόγραμμα για την επιχειρηματικότητα ανέργων 18-29 ετών - Ποιοι οι δικαιούχοι
05:00
Επιστροφή ενοικίου: Πώς πρέπει να γίνουν οι τροποποιητικές δηλώσεις
04:00
Επίδομα θέρμανσης 2025: Πότε πληρώνεται η προκαταβολή - Ποιοι οι δικαιούχοι
03:00