ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ Μάρκετ: Η έντονη τάση συγκέντρωσης θα συνεχιστεί – Πόσες αλυσίδες «σηκώνει» η αγορά

Σούπερ Μάρκετ: Η έντονη τάση συγκέντρωσης θα συνεχιστεί – Πόσες αλυσίδες «σηκώνει» η αγορά

Σε ρυθμό συγχωνεύσεων και εξαγορών θα συνεχίσει να κινείται και το επόμενο διάστημα η αγορά σούπερ μάρκετ, καθώς τα ιδιαίτερα χαμηλά περιθώρια κέρδους σε συνδυασμό με το διαρκώς αυξανόμενο λειτουργικό κόστος θα πιέσουν ακόμα περισσότερο, ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες αλυσίδες του κλάδου.

Αυτό ανέφεραν πρόσφατα τα μέλη της Ένωσης Σούπερ-Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) στο πλαίσιο μελέτης για την παρουσίαση της πορείας το κλάδου στη χώρα μας.

Όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΕΣΕ Αριστοτέλης Παντελιάδης, η ελληνική αγορά για να είναι βιώσιμη θα μπορούσε να συγκεντρωθεί σε 4 με 6 μεγάλες αλυσίδες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα περίπου 43 αλυσίδες, όταν το 2010 ήταν 67.

Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στο διάστημα 2022-2025 αλλάξαν χέρια πάνω από 180 καταστήματα μικρών τοπικών αλυσίδων σούπερ σούπερ μάρκετ που ενσωματώθηκαν στους μεγάλους της αγοράς ενώ την τελευταία 15ετία χάθηκαν από τον χάρτη εμβληματικές αλυσίδες όπως οι: Ατλάντικ (πτώχευση), Μαρινόπουλος (εξαγορά 2017 από Σκλαβενίτη, Βερόπουλος (εξαγορά 2017 από Metro), Προμηθευτική (εξαγορά 2018 από Μασούτη).

Οι οικονομικές επιδόσεις του 2024

Όπως προέκυψε από τα στοιχεία, το 2024 οι πωλήσεις (χωρίς ΦΠΑ) ανήλθαν σε 13,061 δισ. ευρώ από 12,512 δισ. ευρώ το 2023 (αύξηση 4,4%), τα κέρδη προ φόρων σε 215 εκατ. ευρώ (μειωμένα κατά 6,5%). Το καθαρό περιθώριο κέρδους από 1,84% το 2023 μειώθηκε στο 1,65% το 2024 ενώ τα EBITDA από 6,54% υποχώρησαν στο 5,97%. Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της ΕΣΕ κ. Πεταλά, «η καθαρή κερδοφορία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ είναι εξαιρετικά χαμηλή και φθίνουσα». Παράλληλα, οι επενδύσεις ανήλθαν σε 400 εκατ. ευρώ από 592 εκατ. ευρώ το 2023. Την περίοδο 2020-2025 οι επενδύσεις άγγιξαν τα 2,2 δισ. ευρώ. Συνολικά την τελευταία δεκαετία ο κλάδος έχει επενδύσει περίπου 3,5 δισ. ευρώ.

Σε ότι αφορά την πορεία του κλάδου, με βάση τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana μέσα στο 2025, ο συνολικός τζίρος της αγοράς ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων στο εννεάμηνο (Ιανουάριος - Σεπτέμβριος) έφτασε τα 10,51 δισ. ευρώ, δηλαδή 632 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Στην άνοδο συνέβαλλαν τόσο τα προϊόντα με σταθερό barcode που συγκέντρωσαν 8,16 δισ. ευρώ, όσο και τα επί ζυγίω προϊόντα τα οποία έφτασαν τα 2,35 δισ. ευρώ με ανάπτυξη στο +9%. Στην αγορά των ταχυκίνητων προϊόντων κυριαρχούν τα τρόφιμα που αντιπροσωπεύουν το 82,5% του συνολικού τζίρου με 8,67 δισ. ευρώ και αύξηση 7,3%. Παρά την επιβράδυνση του πληθωρισμού, οι τιμές συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά. Στα τυποποιημένα προϊόντα η μέση τιμή ανά μονάδα αυξήθηκε κατά 1,5% το εννεάμηνο ενώ ο όγκος πωλήσεων σημείωσε άνοδο 4,2%. Παράλληλα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έφτασαν το 27,1% της συνολικής αγοράς με αύξηση 7,3% ενώ τα επώνυμα κινήθηκαν με ρυθμό 5,1%. Το 24,4% των πωλήσεων του εννεαμήνου προήλθε από προϊόντα σε καθεστώς έκπτωσης έναντι 25,4% το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Τα ταχυκίνητα προϊόντα παίρνουν ώθηση όχι μόνο από τους Έλληνες αλλά και τους ξένους τουρίστες που κάνουν στη χώρα μας διακοπές.

Η τάση που υπάρχει στην ανάπτυξη Airbnb καταλυμάτων βοηθά τις πωλήσεις των εν λόγω προϊόντων (τροφίμων, έτοιμων γευμάτων κλπ) καθώς πλέον πολλοί τουρίστες στρέφονται στη λύση του μαγειρέματος για να εξοικονομήσουν χρήματα.