ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κατασκευαστικές: Νέος κύκλος διεκδίκησης έργων μετά και την ολοκλήρωση του Πάτρα - Πύργος

Κατασκευαστικές: Νέος κύκλος διεκδίκησης έργων μετά και την ολοκλήρωση του Πάτρα - Πύργος

Εργάτης στο χώρο των κατασκευών

ΜΠΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ/ EUROKINISSI

Ένας μεγάλος κύκλος ολοκλήρωσης σημαντικών οδικών έργων και παραχωρήσεων σε όλη τη χώρα έκλεισε ουσιαστικά με την παράδοση σε κυκλοφορία από την ΑΒΑΞ και των τελευταίων δέκα χιλιομέτρων του άξονα Πάτρα – Πύργος.

Βέβαια το έργο που θα συμπλήρωνε ιδανικά το παζλ και θα ολοκλήρωνε πραγματικά την διασύνδεση της Δυτικής Ελλάδας είναι η κατασκευή του τμήματος Πύργος-Τσακώνα. Ένα σχέδιο που αποτελεί πραγματική πρόκληση για το υπουργείο Υποδομών καθώς θα ενοποιούσε τα Γιάννενα, (όπως και την Ηλεία) με την Καλαμάτα.

Πρόκειται όμως για ένα δαπανηρό και δύσκολο από τεχνικής άποψης έργο με το κόστος του να υπολογίζεται ίσως και πάνω από 1 δις ευρώ, δημιουργώντας αμφιβολίες για το αν η προκήρυξη μίας τέτοιας παραχώρησης θα αποτελούσε μία σκόπιμη και βιώσιμη, από οικονομικής πλευράς, κίνηση.

Από εκεί και πέρα αναμένεται σύντομα η επικύρωση από τη Βουλή της ανάληψης της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- EGΙS, ενώ βασική προτεραιότητα δίνεται και στην ολοκλήρωση μέσα στο 2026 του διαγωνισμού για τον οδικό άξονα Λαμία – Καρπενήσι.

Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει το έργο ως δημόσιο, με ανάλογο μοντέλο δηλαδή που εφαρμόστηκε στον οδικό άξονα Μπράλου – Άμφισσας καθώς η δημοπράτηση του τελευταίου, όπως αποδείχθηκε, κινήθηκε με σταθερά βήματα και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Το ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό του συγκεκριμένου έργου, είναι ήδη πολύ ζωηρό από σχεδόν όλους τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας.

Δεσμευτικές προσφορές για οδικά ΣΔΙΤ στη Β. Ελλάδα

Οι 4 μεγαλύτεροι από αυτούς, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Aktor και Metlen έδειξαν το έμπρακτο ενδιαφέρον τους και για τα δύο οδικά έργα ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας, συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ, καταθέτοντας δεσμευτικές προσφορές.

Πρόκειται για τη λειτουργία και συντήρηση του τμήματος γέφυρα Αξιού – Έδεσσα, και την αναβάθμιση του άξονα ΕΟ2 Μαυροβούνι – Έδεσσα με παρακάμψεις σε Γιαννιτσά και Χαλκηδόνα, προϋπολογισμού 445 εκατ. ευρώ, όπως και τον κάθετο άξονα Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, τα δύο έργα θα συμβάλουν σημαντικά στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών σε περιοχές με υψηλή κίνηση, όπως είναι η Δράμα, η Θεσσαλονίκη, και η Πέλλα, που αποτελούν σημαντικούς κόμβους εμπορίου και τουρισμού.

Η διάρκεια κάθε σύμβασης ΣΔΙΤ έχει οριστεί στα 30 χρόνια, με τα πρώτα χρόνια να αφορούν την κατασκευή και αναβάθμιση των έργων και τα υπόλοιπα τη λειτουργία και συντήρησή τους.

Τι περιλαμβάνουν τα έργα

Το πρώτο έργο περιλαμβάνει τη λειτουργία και συντήρηση του βασικού άξονα από τη γέφυρα Αξιού έως την Έδεσσα, μήκους 52,33 χλμ καθώς και τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση τριών τμημάτων της Εθνικής Οδού 2, συνολικού μήκους περίπου 25 χιλιομέτρων.

Η ολοκλήρωση του έργου θα μειώσει σημαντικά το χρόνο διαδρομής βελτιώνοντας ταυτόχρονα και την οδική ασφάλεια. Πιο συγκεκριμένα θα περιορίσει το χρόνο μετακίνησης κατά 6–8 λεπτά στις διαδρομές Θεσσαλονίκη–Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη–Σκύδρα και κατά 10 λεπτά στη διαδρομή Θεσσαλονίκη–Έδεσσα.

Δράμα – Αμφίπολη

Το δεύτερο έργο αφορά τη συνολική αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, μήκους περίπου 43 χιλιομέτρων, με κύριο στόχο την ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό και την ενίσχυση της πρόσβασης στον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.

Η παρέμβαση περιλαμβάνει: την αποκατάσταση και διαπλάτυνση 13,5 χλμ. της υπάρχουσας οδού, την κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων και τη δημιουργία εννέα κόμβων για τη σύνδεση με την τοπική και περιφερειακή οδοποιία.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το έργο θα αναβαθμίσει κατακόρυφα την οδική ασφάλεια, θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης και θα δώσει ώθηση στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη περιοχών που παρουσιάζουν αυξημένη επισκεψιμότητα.