Αλλαγές στο τοπίο της συνδρομητικής τηλεόρασης
Τις τάσεις σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες όπου οι καταναλωτές δεν παρακολουθούν πλέον παθητικά τηλεοπτικά κανάλια αλλά επιθυμούν να βλέπουν ό,τι επιθυμούν τη στιγμή που το επιλέγουν, έχουν αρχίσει να ακολουθούν και οι Έλληνες καταναλωτές. Και αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους όπου οι πλατφόρμες συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα αλλάζουν ρότα επενδύοντας στις διαδραστικές υπηρεσίες και την αξιοποίηση του συνδυασμού ευρυζωνικής σύνδεσης και δορυφορικής πλατφόρμας.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η CosmoteTV, όπως είναι εδώ και μερικές ημέρες, η επωνυμία της πλατφόρμας συνδρομητικής τηλεόρασης του ομίλου ΟΤΕ, ο οποίος έχει επιλέξει να διαθέτει μία ενιαία εμπορική μάρκα σε όλα τα προϊόντα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας. Και το στοίχημα για τον όμιλο είναι πλέον η περαιτέρω ανάπτυξη της πλατφόρμας, επενδύοντας ακόμη περισσότερο στις διαδραστικές υπηρεσίες.
«Σε επίπεδο περιεχομένου βρισκόμαστε σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο. Στα αθλητικά, έχουμε το πιο ευρύ και ποιοτικό πρόγραμμα σε όλα τα σπορ. Στα κινηματογραφικά, έρχονται δύο μεγάλες αποκλειστικές συμφωνίες με κορυφαία στούντιο του Χόλιγουντ, ενώ συνεχίζουμε να εμπλουτίζουμε σταθερά το πρόγραμμά μας με ξένες σειρές. Σχεδιάζουμε επίσης νέες υπηρεσίες και εφαρμογές για τους συνδρομητές μας. Έμφαση δίνουμε στο εξής, στην εμπειρία του πελάτη» σημειώνει στο CNN GREECE ο κύριος Δημήτρης Μιχαλάκης, διευθυντής της CosmoteTV. «Ζητούμενο για εμάς από εδώ και πέρα είναι να “εκπαιδεύσουμε” τους συνδρομητές μας στις πολλαπλές δυνατότητες που έχουν μέσα από την hybrid υπηρεσία και να συνδέσουν τον αποκωδικοποιητή τους στο Internet, ώστε να μην χάνουν τα οφέλη του νέου μας κόσμου» προσθέτει ο κ. Μιχαλάκης.
Συνεχίζεται η ανοδική πορεία
Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως η ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης την τριετία 2013-2015 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κινήσεις του ομίλου ΟΤΕ, η πλατφόρμα του οποίου έφερε μεγαλύτερο ανταγωνισμό, περισσότερο περιεχόμενο, αλλά και πιο ανταγωνιστικές τιμές, οι οποίες ήταν προσιτές στα νοικοκυριά.
Από το 11% το 2010, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης ανήλθε σε περίπου 24% το 2015, φτάνοντας τα επίπεδα χωρών του ευρωπαϊκού νότου, όπως η Ιταλία.
Βέβαια, στο τέλος του β’ τριμήνου του 2016 αποτυπώθηκε μία μικρή μείωση της συνολικής βάσης των συνδρομητών τηλεοπτικών πλατφορμών στις 974.000, η οποία αποδίδεται στη συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση αλλά και την επιβολή επιπλέον φορολογίας στη συνδρομητική τηλεόραση. Από την άλλη πλευρά, στο γ’ τρίμηνο η CosmoteTV είδε εκ νέου τη συνδρομητική βάση της να ενισχύεται φθάνοντας στις 478.000, ενώ πλέον έχει ξεπεράσει τις 490.000.
Νέες τάσεις
Μία από τις αιτίες της ανόδου θεωρείται και η στροφή στις νέες υπηρεσίες που προσφέρουν περισσότερες δυνατότητες διάδρασης. Οι έρευνες δείχνουν ότι και στην Ελλάδα οι καταναλωτές θέλουν να βλέπουν το περιεχόμενο που επιθυμούν οπουδήποτε και αν βρίσκονται και οποτεδήποτε το επιθυμούν. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας EricssonConsumerLabTV&MediaReport για την ελληνική αγορά, σύμφωνα με τα οποία οι Έλληνες (σ.σ. το δείγμα αφορά σε πληθυσμό ηλικίας 16-69 ετών) παρακολουθούν ενεργά τηλεοπτικό περιεχόμενο κατά μέσο όρο 34 ώρες την εβδομάδα. Όμως, είναι αξιοσημείωτο ότι ένα 42% δηλώνει ότι καταναλώνει περιεχόμενο που ζήτησε να παρακολουθήσει, το αποκαλούμενο και ondemand, ενώ το 54% παρακολουθεί περιεχόμενο με βάση το πρόγραμμα που προβάλλεται (linear). Στις μικρότερες ηλικίες, τους αποκαλούμενους millennials, το ποσοστό του ondemand είναι στο 52% και εκείνο του linear στο 44%, ενώ στους άνω των 35 ετών τα ποσοστά διαμορφώνονται σε 33% (ondemand) και 65% (linear).
Δύο τάσεις έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον: Η πρώτη είναι η στροφή στο αποκαλούμενο bingewatching, δηλαδή τη συνεχόμενη παρακολούθηση επεισοδίων μίας τηλεοπτικής σειράς. Το 75% των καταναλωτών παρακολουθούν δύο ή περισσότερα επεισόδια της ίδιας σειράς σε καθημερινή (27%), εβδομαδιαία (37%) ή μηνιαία (11%) βάση.
Η δεύτερη είναι η χρήση φορητών συσκευών. Οι έφηβοι δηλώνουν ότι το 63% του χρόνου που αφιερώνουν για την παρακολούθηση τηλεοπτικού content ή video γίνεται σε φορητές συσκευές (smartphones, tablets κ.ά.). Με βάση αυτό το δεδομένο, είναι μάλλον λογικό να εκτιμάται πως το 2020 το 50% του χρόνου τηλεθέασης θα πραγματοποιείται σε κινητές συσκευές.
Διαδραστικές υπηρεσίες
Έχοντας εντοπίσει αυτές τις τάσεις, η πλατφόρμα της CosmoteTV είναι πλέον «υβριδική» (hybrid), κάτι που σημαίνει ότι επιδιώκει να συνδυάζει τις δυνατότητες της δορυφορικής πλατφόρμας με εκείνες μίας ευρυζωνικής σύνδεσης. Στις υπηρεσίες που προσφέροναι περιλαμβάνονται τα:
· COSMOTE TV GO (33 κανάλια για παρακολούθηση μέσω smartphone, tablet ή υπολογιστή),
· COSMOTE REPLAY TV (για παρακολούθηση προγραμμάτων που «έχασε» ένας συνδρομητής τις τελευταίες 48 ώρες)
· COSMOTE CinemaonDemand (ενοικίαση νέων ταινιών από όλα τα στούντιο του Χόλυγουντ)
· COSMOTE TV PLUS (προσφέρει ondemand και χωρίς καμία χρέωση, μία πλούσια ταινιοθήκη με ταινίες και ξένες σειρές από τα κανάλια COSMOTE CINEMA, καθώς επίσης ντοκιμαντέρ και εκπομπές του COSMOTE HISTORY)
· PVR (εγγραφή προγραμμάτων σε ενσωματωμένο ή εξωτερικό σκληρό δίσκο).
Σημειωτέον πως όλοι οι συνδρομητές της CosmoteTV μπορούν να αποκτήσουν την υβριδική υπηρεσία δωρεάν και πολύ εύκολα. Πρακτικά, αυτό που απαιτείται είναι να συνδέσουν τον αποκωδικοποιητή στο Διαδίκτυο μέσω καλωδίου Ethernet, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συνδρομή στο Internet μπορεί να είναι από οποιονδήποτε πάροχο. Στα πλάνα για τους επόμενους μήνες, είναι πάντως η παροχή της δυνατότητας για ασύρματης σύνδεσης, όπως και η δυνατότητα για επιπλέον συσκευές. Ακόμη, στις αρχές του 2017 προβλέπεται να ξεκινήσει η παροχή στους συνδρομητές της δορυφορικής πλατφόρμας της υπηρεσίας multi-room, της δυνατότητας δηλαδή να βλέπουν τα μέλη ενός νοικοκυριού διαφορετικά κανάλια σε ξεχωριστές τηλεοπτικές συσκευές.