ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υστέρηση 1,7 δισ. ευρώ στις εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος σε ετήσια βάση

Υστέρηση 1,7 δισ. ευρώ στις εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος σε ετήσια βάση
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σημαντική μείωση καταγράφει τους τελευταίους μήνες το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, εξέλιξη που αποδίδεται στους κεφαλαιακούς περιορισμούς και σε κάποιο βαθμό στην μετεγκατάσταση ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε άλλες χώρες.

Στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος καταδεικνύουν πως στο 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώθηκε στα 8 δισ. ευρώ, έναντι 9,76 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2014. Το Σεπτέμβριο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε σε μόλις 598 εκατ. ευρώ, έναντι 1,27 δισ. ευρώ στον αντίστοιχο μήνα του 2014.

Το Αύγουστο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε στα μόλις 570,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,069 δισ. ευρώ στον αντίστοιχο μήνα του 2014. Τον Ιούλιο 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε στα 470,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,17 δισ. ευρώ στον ίδιο μήνα του 2014. Δηλαδή τους τρεις μήνες επιβολής των capital controls ουσιαστικά σημειώθηκε αθροιστική υστέρηση στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα 1,6 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που θα εισρεύσει στη χώρα το 2015 αναμένεται να μην ξεπεράσει τα 12 δισ. ευρώ.

Προκειμένου να αποφύγουν τους κεφαλαιακούς ελέγχους οι ναυτιλιακές εταιρείες διοχετεύουν τη ρευστότητα τους σε τράπεζες του εξωτερικού, παρακάμπτοντας το προβληματικό ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Από τις ξένες τράπεζες διενεργούν όλες τις συναλλαγές τους και στην Ελλάδα φέρνουν χρήματα μόνον για τις μισθοδοσίες και την πληρωμή προμηθευτών.

Αλλά εκτός από τους κεφαλαιακούς περιορισμούς η απώλεια συναλλάγματος οφείλεται και στην μετεγκατάσταση αρκετών εταιρειών εκτός Ελλάδος. Λεμεσός Λονδίνο, Ντουμπάι, Σιγκαπούρη, Μονακό, Βαλέτα, αλλά και Στοκχόλμη, Ρότερνταμ, όπως και άλλα ναυτιλιακά κέντρα επιδίδονται τους τελευταίους μήνες σε αγώνα δρόμου για την προσέλκυση ελληνόκτητων ναυτιλιακών επιχειρήσεων.