ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Πιο αργά ταξίδια, πιο ισχυρή οικονομία

Πιο αργά ταξίδια, πιο ισχυρή οικονομία

Γράφει η Sevi Vassileva, Γενική Διευθύντρια της Visa για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Ισραήλ.

Σύμφωνα με ένα παλιό ρητό, ο κόσμος είναι ένα βιβλίο και εκείνοι που δεν ταξιδεύουν διαβάζουν μόνο μία σελίδα του. Σήμερα, όμως, γράφεται ένα νέο κεφάλαιο, όπου οι ταξιδιώτες δεν ξεφυλλίζουν απλώς περισσότερες σελίδες, αλλά το κάνουν με μεγαλύτερη επίγνωση, πιο αργά και πιο ουσιαστικά.

Μετά την πανδημία, παρατηρούμε μια παγκόσμια στροφή προς αυτό που λέμε «αργά ταξίδια», το οποίο αντικατοπτρίζει τη συνεχώς αυξανόμενη επιθυμία των ταξιδιωτών για μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια, για εξερεύνηση λιγότερο δημοφιλών προορισμών και για ουσιαστική επαφή με τους πολιτισμούς και τις κοινότητες που επισκέπτονται. Είτε πρόκειται για ψηφιακούς νομάδες που εγκαθίστανται σε νέες χώρες για αρκετούς μήνες είτε για επαγγελματίες που συνδυάζουν την εργασία με την αναψυχή, κάτι που συνήθως αναφέρεται ως bleisure, το τοπίο των ταξιδιών αλλάζει.

Η πανδημία αποτέλεσε σημείο καμπής για την παγκόσμια κινητικότητα. Το κλείσιμο των συνόρων, που επηρέασε τις μετακινήσεις, οδήγησε στην αύξηση ενός φαινομένου γνωστού ως «ταξίδι εκδίκησης» (revenge travel), καθώς οι άνθρωποι προσπαθούσαν να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο. Ωστόσο, πέρα ​​από αυτήν την πρόσκαιρη αντίδραση, αναδύθηκε μια πιο σταθερή τάση για μεγαλύτερα, περισσότερο στοχευμένα ταξίδια.

Σύμφωνα με ανάλυση ανώνυμων δεδομένων συναλλαγών του δικτύου της Visa για την περίοδο 2019-2023, σε 203 χώρες και περιοχές, καταγράφεται ξεκάθαρα η εξής μια τάση: Το 2023, οι ταξιδιώτες από το 70% αυτών των χωρών παρέμειναν στο εξωτερικό περισσότερο σε σύγκριση με το 2019. Για 1 στους 4, η μέση διάρκεια ταξιδιού αυξήθηκε τουλάχιστον κατά μία ημέρα. Παρότι τα σύντομα ταξίδια (διάρκειας 2-4 ημερών) εξακολουθούν να είναι τα πιο δημοφιλή, τα ταξίδια διάρκειας άνω των 11 ημερών εμφανίζουν σημαντική αύξηση, ιδιαίτερα από χώρες όπως η Αυστραλία, το Μεξικό, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ipsos για λογαριασμό της Visa, σχετικά με τις ταξιδιωτικές προθέσεις επισκεπτών από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία προς την Ελλάδα το 2025, σχεδόν 1 στους 2 ταξιδιώτες σχεδιάζουν να επισκεφθούν τη χώρα μας για περισσότερες από 8 ημέρες.

Η δυναμική αυτή υποστηρίζεται από πολλές εξελίξεις, με την άνοδο της τηλεργασίας να είναι ίσως η πιο καθοριστική. Η μεγαλύτερη ευελιξία στον τόπο και τον τρόπο εργασίας επιτρέπει στους ανθρώπους να ενσωματώνουν τα ταξίδια στην καθημερινότητά τους. Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς και η Αυστραλία, η τηλεργασία φτάνει πλέον κατά μέσο όρο τις 2 ημέρες την εβδομάδα, δημιουργώντας νέες δυνατότητες για παρατεταμένα ταξίδια και καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Την ίδια ώρα, η Ελλάδα κερδίζει συνεχώς έδαφος και ως city break προορισμός. Βάσει των συναλλαγών στο δίκτυο της Visa, η Αθήνα ήταν η πόλη με τις περισσότερες επισκέψεις το 2024, καταγράφοντας αύξηση 18% στις συναλλαγές σε ετήσια βάση, ενώ η Θεσσαλονίκη ανέβηκε στη δεύτερη θέση όσον αφορά στις τουριστικές δαπάνες, από την ένατη το 2023.

Και οι κυβερνήσεις προσαρμόζονται στις νέες ανάγκες. Τα προγράμματα visa για ψηφιακούς νομάδες, που προσφέρονται πλέον σε τουλάχιστον 41 χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Εσθονίας, της Πορτογαλίας, της Βραζιλίας και των ΗΑΕ, διευκολύνουν τους ανθρώπους να εργαστούν νόμιμα στο εξωτερικό και να συνεισφέρουν οικονομικά. Αυτοί οι ταξιδιώτες μένουν στις χώρες αυτές μεγαλύτερο διάστημα και δαπανούν περισσότερα, ιδίως σε εστιατόρια, μεταφορές και αναψυχή. Σε χώρες όπως το Μεξικό, η Πορτογαλία και τα ΗΑΕ, οι τουριστικές δαπάνες αυξήθηκαν πάνω από 30% από το 2019, χωρίς να υπολογίζεται το κόστος διαμονής. Σύμφωνα με την ανάλυση της Visa για τοv μεσογειακό τουρισμό, οι «επισκέπτες μακράς διάρκειας», δηλαδή εκείνοι που πραγματοποίησαν συναλλαγές με ξένες κάρτες στην Ελλάδα για πάνω από 30 ημέρες, αντιπροσωπεύουν το 15% των συνολικών τουριστικών δαπανών στη χώρα, αποτελώντας μια σημαντική απόδειξη της αποτελεσματικότητας προγραμμάτων visa για ψηφιακούς νομάδες.

Σε τελική ανάλυση, τα «αργά ταξίδια» δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον ρυθμό, αλλά κυρίως με τον σκοπό. Πρόκειται για μια στροφή από το πυκνό πρόγραμμα διακοπών προς την ουσιαστική εμπειρία. Για τις κυβερνήσεις, τις επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινωνίες, το μήνυμα είναι σαφές: Το μέλλον των ταξιδιών δεν έγκειται στο πόσο μακριά ή πόσο γρήγορα κινούμαστε, αλλά στο πόσο ουσιαστικά το ζούμε.

Τα δεδομένα ως ένα σημαντικό μέσο για να κατανοήσουμε το τοπίο που αλλάζει

Η Visa στηρίζει τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Από το 2022, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που υπογράψαμε με το Υπουργείο Τουρισμού, παρέχουμε δεδομένα για τις τουριστικές δαπάνες ενισχύοντας την κατανόηση της συμπεριφοράς των επισκεπτών.

Στη Visa, συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά αυτές τις αλλαγές, βοηθώντας τους συνεργάτες μας σε ολόκληρο το οικοσύστημα να προσαρμοστούν σε ένα ταξιδιωτικό τοπίο που δίνει έμφαση στην ποιότητα έναντι της ποσότητας, στη σύνδεση έναντι των checklists. Το βιβλίο του κόσμου εξακολουθεί να γράφεται. Ο κόσμος εξακολουθεί να μας διηγείται την ιστορία του και όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν να την ανακαλύψουν αργά και συνειδητά.

Πηγές

Visa Mediterranean Tourism Dashboard 2022-2025

Visa-Ipsos survey 2025

Visa Business and Economic Insights, analysis of VisaNet data.