ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καθηλωμένες οι προσδοκίες των καταναλωτών για το επόμενο δωδεκάμηνο

Καθηλωμένες οι προσδοκίες των καταναλωτών για το επόμενο δωδεκάμηνο
EUROKINISSI

Οι εθνικές εκλογές μπορεί να αποτελέσουν ορόσημο για τις μεγάλες ξένες και εγχώριες επιχειρήσεις, ώστε να επενδύσουν στην Ελλάδα και να δουν με «νέα ματιά» την ελληνική οικονομία, ωστόσο σύμφωνα με έρευνες δεν έχουν την ίδια επίπτωση στην ψυχολογία των ελληνικών νοικοκυριών.

Τα ευρήματα της έρευνας οικονομικής συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για το Φεβρουάριο αποκαλύπτουν αφενός πως η τόνωση των προσδοκιών από τα έκτακτα επιδόματα και αναδρομικά που καταβλήθηκαν στο τέλος του 2018 εξασθένησε, αφετέρου πως παρά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο, δεν είναι εμφανής, έως τώρα, μια σημαντική ανοδική δυναμική των προσδοκιών των νοικοκυριών.

Με απλά λόγια ούτε οι παροχές Τσίπρα πείθουν τους ψηφοφόρους, ούτε θεωρούν πως το πρόγραμμα Μητσοτάκη θα κάνει τη διαφορά.

Αυτός ο ρεαλισμός εκ μέρους των καταναλωτών αποτυπώνεται πιο έντονα μέσα από τα εξής στοιχεία:

  • Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους κατά τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν ήπια τον Φεβρουάριο. Το 45% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 11% προβλέπει μικρή βελτίωση.
  • Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές δωδεκάμηνο επιδεινώθηκε ελαφρώς τον Φεβρουάριο. Το 48% των καταναλωτών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 17% το οποίο αναμένει σταθερότητα.
  • Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) εξασθένησε έντονα τον Φεβρουάριο. Το 55% των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% αναμένει το αντίθετο.
  • Το 84% των νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση στο προσεχές δωδεκάμηνο, ενώ το 14% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή.
  • Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διαμορφώθηκε στο 45%, με το 21% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ