ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

TAP: Αρχίζει να ρέει το φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη μέσω του αγωγού

TAP: Αρχίζει να ρέει το φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη μέσω του αγωγού

Στις 15 Νοεμβρίου ο Διαδρατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της κατασκευής και την έναρξη λειτουργίας του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP), ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο για ευρωπαϊκή βιομηχανία φυσικού αερίου.

Πριν από σχεδόν 15 χρόνια, προέκυψε μια ιδέα κατασκευής ενός διασυνοριακού αγωγού για την παροχή εναλλακτικού αερίου στην Ευρώπη και ελέγχθηκε βασικά σε μια κοινότητα επιχειρηματικών εμπειρογνωμόνων στην Ευρώπη.

Έξι χρόνια αργότερα, ακριβώς το 2011, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Αζερμπαϊτζάν συμφώνησαν να διαθέσουν πόρους φυσικού αερίου σε μια ειδική υποδομή για τη μεταφορά της ενέργειας από την Κασπία Θάλασσα στην Ευρώπη. Ωστόσο, το ευρωπαϊκό τμήμα αυτού του διαδρόμου φυσικού αερίου που ξεπερνά τα 3500 χλμ., από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Γεωργίας και της Τουρκίας προς την Ευρώπη, υποστήριζε πως ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, έπρεπε να επιλεγεί μεταξύ διαφορετικών επιλογών. Ο κύριος ανταγωνιστής του TAP ήταν εκείνη τη στιγμή το έργο Nabucco.

Δύο χρόνια αργότερα, το 2013, η επιλογή που προέβλεπε έναν προορισμό προς την ακτή της Αδριατικής στην Ιταλία μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας επιλέχθηκε από την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν και την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ, η οποία ανέπτυξε το γιγαντιαίο υπεράκτιο πεδίο φυσικού αερίου στην Κασπία και σύντομα μετά από αυτό η εταιρεία του έργου TAP υιοθέτησε το επονομαζόμενο Ψήφισμα για Κατασκευή. Αυτό συνέβη πριν περίπου 7 χρόνια και η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε εκείνη τη στιγμή.

Σύμφωνα με τον Μουράντ Χέινταροφ, Διευθύνοντα Σύμβουλο της SOCAR Balkan, ο TAP είναι διαφορετικός, εξειδικευμένος και ιδιαίτερος για τους εξής λόγους:

  1. Είναι ένα από τα σπάνια έργα στον τομέα του φυσικού αερίου με καθεστώς εξαίρεσης. Αυτό σημαίνει ότι οι αρμόδιες αρχές στις Βρυξέλλες και την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία αναγνώρισαν την εξαιρετική σημασία του για την Ευρώπη και τις χώρες αυτές.
  2. Ο TAP είναι μια υποδομή που χαρακτηρίζεται ως εναλλακτικό σύστημα μεταφοράς. Εναλλακτική λύση έναντι των παραδοσιακών τρόπων μεταφοράς αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά.
  3. Ο TAP είναι αναπόσπαστο μέρος ενός μεγαλύτερου έργου και τελικό κομμάτι ενός θεμελιωδώς σημαντικού έργου που ονομάζεται Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου. Ένα έργο πολλών δισεκατομμυρίων, με έκταση 3500 χιλιομέτρων που διασχίζει 6 χώρες. Ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου είναι ένα ολοκαίνουργιο εναλλακτικό σύστημα μετάδοσης που παρέχει στην Ευρώπη την ενέργεια από την εναλλακτική πηγή.
  4. Παγκόσμιο ρεκόρ ασφαλείας. Πολλά έργα στο μέλλον θα είχαν δυσκολίες στην επανάληψη αυτού του ρεκόρ. Ο TAP καθιέρωσε νέο πρότυπο ασφάλειας ως φάρο για πολλές άλλες βιομηχανικές επιχειρήσεις.
  5. Ο TAP βλέπει μπροστά για πολλά ακόμη χρόνια και μπορεί να επεκτείνει τις δυνατότητές του για μελλοντικούς μεταφορείς, χωρίς περιορισμό στους τρέχοντες μεταφορείς, αλλά και από άλλα μέρη στην Ευρώπη, την Κασπία και την Κεντρική Ασία.
  6. Ο TAP είναι ένα έργο άγκυρα, το οποίο μέσω μιας σειράς μελλοντικών αγωγών διασύνδεσης θα μπορούσε να μεταφέρει νέους όγκους φυσικού αερίου σε διαφορετικούς προορισμούς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και στα Δυτικά Βαλκάνια. Ακόμα και σήμερα με την τρέχουσα διαμόρφωση TAP μέσω της σύνδεσής του με την υποδομή SNAM Retegas και IGB, οι νέες αγορές είναι εύκολα προσβάσιμες.
  7. Ο TAP ειδικότερα και ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου γενικότερα, δεν θα ήταν πραγματοποιήσιμοι χωρίς την εκπληκτική συνεργασία πολλών ενδιαφερομένων, συμπεριλαμβανομένων των κυβερνήσεων του Αζερμπαϊτζάν, της Γεωργίας, της Τουρκίας, της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Ιταλίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των ρυθμιστικών αρχών, των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και των κοινοτήτων.

Οι προμήθειες φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη κατά μήκος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου θα ξεκινήσουν έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2020. Με τη λειτουργία του θα έχει ολοκληρωθεί ένα έργο, του οποίου η υλοποίηση χρειάστηκε εννέα χρόνια και επενδύσεις σχεδόν 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το έργο εισέρχεται σε ένα νέο στάδιο λειτουργίας του για τα επόμενα 25 χρόνια και άνω.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ